כניסה
הרשמה לניוזלטר

תא"ל (במיל') ערן אורטל מציע לשדרג את ההגנה האווירית של ישראל בעזרת מערכות אוטומטיות להשבת אש, היכולות לשנות לדבריו את מאזן הכוחות האסטרטגי ולהטות את הכף לטובת ישראל

יובל גומא | 9 בספטמבר 2024 | גיאו-פוליטיקה | 6 דק׳

מערכות להשבת אש אוטומטית בצפון: הפתרון לאיום של חיזבאללה?

"הדרך היחידה למנוע מחיזבאללה לפעול בחופשיות לאורך גבול הצפון ולהסב לישראל נזק משמעותי, היא לפגוע בחוליות המחבלים כבר במהלך הירי וליירט את השיגורים בשטח לבנון", אומר תא"ל (במיל') ערן אורטל, לשעבר מפקד מרכז דדו לחשיבה צבאית בין-תחומית וכיום חוקר בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים.

אורטל מסביר כי עד כה התמודדה ישראל עם הקושי לפגוע בחוליות מחבלים וביירוט שיגורים כשהם עדיין בשטח לבנון, משום שהדבר כרוך בהצבת מערכות הגנה אווירית יקרות, כגון כיפת ברזל, בקרבה לגבול – אזור בו הן עלולות להיפגע מאש החיזבאללה. הפתרון שהוא מציע הוא להציב במקומן מערכות להשבת אש אוטומטית, המסוגלות לתקוף את חוליות השיגור באופן מיידי באמצעות "אש אוטומטית", ליירט את השיגורים בשטח לבנון ולהגן על עצמן מפני תקיפה.

את הרעיון הציג אורטל כבר בשנת 2015 במסגרת מאמר שעסק בלוחמת יבשה בעידן הנוכחי. במאמרו טען כי "קבוצה של סנסורים יכולה לאתר באמינות ובדיוק גבוהים ירי מסוגים שונים (רקטות תלולות מסלול, מרגמות, טילים נגד טנקים ועוד)", ושאל: "מדוע לא להעביר את המטרה ישירות לאמצעי ירי אוטומטי, ללא התערבות אנושית נוספת?"

מערכות להשבת אש אוטומטית יהפכו את הירי של האויב לפחות אפקטיבי ולמסוכן עבורו | תמונות אילוסטרציה: מגזין אפוק

שתפו: