כניסה
הרשמה לניוזלטר

"קו התפר" והגבול עם ירדן פרוצים, ואיראן תנצל זאת לא רק כדי להבריח נשק קל לאזור יהודה ושומרון, אלא גם להברחת טילי נ"ט וטילי נ"מ

יוני בן מנחם | 9 בספטמבר 2024 | גיאו-פוליטיקה | 3 דק׳

חומות פרוצות: המחדלים בקו התפר ובגבול ירדן מעמידים את ישראל בסכנה | פרשנות

רקע

ההודעה שפרסמה בחודש שעבר הזרוע הצבאית של חמאס, על חידוש פיגועי ההתאבדות בתוך שטח ישראל, העלתה שוב לדיון את סוגיית קו התפר ואת הגבול עם ירדן. בכירים במערכת הביטחון מזהירים כי "קו התפר" נותר פרוץ לחלוטין, וכי ישראל אינה ערוכה מספיק כדי למנוע את חדירתם של מחבלים מתאבדים לערים המרכזיות לשם ביצוע פיגועים. פיגוע ההתאבדות שהתרחש בתל אביב בחודש שעבר המחיש זאת, כאשר המחבל הצליח להגיע מאזור שכם לתל אביב מבלי שנתפס.

צה"ל והמשטרה מודעים היטב למיקום הפרצות בגדר, אך פועלים פלסטינים רבים מספרים כי הם אינם מונעים את כניסת השוהים הבלתי חוקיים (שב"חים) לישראל. על פי גורמים בצה"ל, אלפי פלסטינים מגיעים לישראל ללא פיקוח. ההערכה היא שבישראל שוהים כיום כ-40 אלף פלסטינים המוגדרים כשוהים בלתי חוקיים. רובם נכנסו לשטח ישראל לאחר ה-7 באוקטובר דרך פרצות בגדר. רבים מהם עובדים בעבודות שונות, אך קיימת סכנה כי חלקם יהפכו למחבלים ויבצעו פיגועים.

לאחר טבח ה-7 באוקטובר ביישובי עוטף עזה, החליט הדרג המדיני לעצור את כניסת הפועלים הפלסטינים לשטח מדינת ישראל. הוחלט לאשר מכסה מצומצמת של כ-8,000 עובדים בלבד, בהם כלולים עובדים המוגדרים כחיוניים למשק הישראלי. עם זאת, בהתנחלויות ביהודה ושומרון מועסקים למעלה מעשרת אלפים פלסטינים, שכל אחד מהם עובד באישור כפול של מערכת הביטחון והמועצות ביהודה ושומרון.

גדר הגבול הפרוצה בין ירדן לישראל המשתרעת לאורך מאות קילומטרים בין בית שאן ליוטבתה | צילום: Yaniv Nadav/Flash90

שתפו: