כניסה
הרשמה לניוזלטר

סין מיישמת רעיון שהגו בשנות ה-90 שני קולונלים בצבא סין. מטרתו פשוטה: להחליף את ארה"ב כמעצמה השולטת – בכל אמצעי שניתן לחשוב עליו

יאן יקיאלק | 11 ביולי 2024 | גיאו-פוליטיקה | 8 דק׳

דוקטרינת "הכול מלחמה" של המשטר הסיני

ב-1999 יצא לאור ספר בשם "לוחמה בלתי מוגבלת" (Unrestricted Warfare), אותו כתבו שני קולונלים בצבא סין. הספר משרטט תוכנית שבאמצעותה תוכל סין להחליף את ארה"ב כמעצמה הכלכלית, הפוליטית והאידיאולוגית הגדולה בעולם.

היום, במבט לאחור, "זה הספר החשוב ביותר להבנת סין העכשווית", אמר לנו גנרל רוברט ספלדינג, שבין 2014 ל-2016 כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי לנושא סין של יו"ר המטות המשולבים בפנטגון. "הספר מציג כיצד סין הטוטליטרית מתכננת לשלוט במערב באמצעות אסטרטגיה מקיפה וארוכת טווח הכוללת כמעט כל אמצעי שניתן לחשוב עליו: החל מחבלה תאגידית דרך לוחמת סייבר ועד לדיפלומטיה לא הגונה; החל מהפרות של דיני הסחר הבין-לאומיים ודיני הקניין הרוחני ועד לניצול לרעה של המערכת הפיננסית העולמית. כפי שניסח זאת אחד המחברים: 'הכלל היחיד בלוחמה בלתי מוגבלת הוא שאין כללים'".

ספלדינג, שכתב ספר המנתח את תוכניתם של שני הקולונלים, הסביר כי היא נהגתה בשנות ה-90 אחרי שצמרת ההנהגה הסינית הגיעה להבנה כי כוח צבאי בלבד לא יהיה מספיק כדי להחליף את ארה"ב כמעצמה. "צבא סין היה אז גדול, אבל לא מוצלח בהרבה מהכוחות העיראקים שהושמדו על ידי האמריקנים במלחמת המפרץ [...] הקולונלים הגיעו למסקנה שבניגוד למעשה הטיפשי של סדאם חוסיין, סין צריכה להימנע מלהתגרות בכוח הצבאי האדיר של ארה"ב ובעלות בריתה המערביות. עליה לשמור על פרופיל נמוך, תוך כדי ניהול מלחמה סמויה מול המערב – מלחמה שאינה נראית כלל כמו מלחמה. מדובר בסוג חדש וחסר תקדים של מלחמה שהאמריקנים, נאט"ו, ארגון הסחר העולמי והאו"ם לא יבינו ולא יוכלו להתנגד לו. במלחמה זו סין צריכה להתרחק מאור הזרקורים, בעוד ששחקנים גלובליים אחרים – כמו הטליבאן, אל-קאעידה, איראן, רוסיה וצפון קוריאה – ייתפסו בתור הרעים של העולם ויסיחו את דעתו של המערב מסין".

עיצוב אילוסטרציה: מגזין אפוק

שתפו: