כניסה
הרשמה לניוזלטר

אם תקום ותושבע ממשלת הטכנוקרטים ברש"פ, ישראל תעלה על מסלול התנגשות עם ממשל ביידן ועם הקהילה הבין-לאומית

יוני בן מנחם | 10 במרץ 2024 | גיאו-פוליטיקה | 5 דק׳

פרשנות: ממשל ביידן והרש"פ ינסו להשביע "ממשלת מומחים" שתשלוט ברצועה. ישראל תנסה לטרפד זאת

רקע

הרש"פ נערכת בימים אלה להקמת ממשלה חדשה שתהיה ממשלת טכנוקרטים או "ממשלת מומחים" האמורה לשלוט ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה. הקמת הממשלה החדשה נעשית בתיאום בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבין ממשל ביידן, כדי ליצור מראית עין של "רש"פ מחודשת" שתרכך את התנגדותו של ראש הממשלה נתניהו לשליטתה ברצועת עזה, בטענה שהיא מעודדת טרור והסתה נגד ישראל.

לצורך הקמת הממשלה החדשה, הגיש ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, ב-26 בפברואר את התפטרותו ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לאחר חמש שנים בתפקיד. ממשלתו תמשיך לפעול כממשלת מעבר עד למינוי ממשלה חדשה. הוא נימק את התפטרותו באתגרים העתידיים שצפויים לרש"פ על רקע המשך המלחמה והצורך באחדות לאומית. אולם, גורמים ברש"פ טענו כי ממשל ביידן דרש את התפטרותו במסגרת הרפורמות שהוא דורש שעבאס יקיים בדרך לשליטה של הרש"פ ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

יו"ר הרש"פ, עבאס, מבין שהרש"פ תתקשה לשלוט ברצועת עזה ללא הסכמת תנועת חמאס והפלגים האחרים מכיוון שהיא נחשבת ברחוב העזתי למושחתת ולקבלן הביצוע של מערכת הביטחון הישראלית. בשנת 2018 הטיל יו"ר הרש"פ סנקציות על תושבי רצועת עזה כדי לנסות ולהמריד אותם נגד שלטון חמאס אך הוא נכשל בתוכניתו והשנאה אליו רק הלכה וגברה.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגש ברמאללה עם מחמוד עבאס, ינואר 2024 | צילום: MARK SCHIEFELBEIN/POOL/AFP via Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: