כניסה
הרשמה לניוזלטר

חשוב להכיר את ההבדלים בין הזרוע הצבאית של חמאס והזרוע הפוליטית שלו, הרומזים על הכיוון שאליו עשוי לפנות הארגון ביום שאחרי

איל לוינטר | 7 בינואר 2024 | גיאו-פוליטיקה | 4 דק׳

פרשנות: מה יקרה לחמאס כאשר יאבד את רצועת עזה ששימשה ליבה גיאוגרפית ועוגן אסטרטגי עבורו?

רקע

לחמאס אידיאולוגיית-על אחת – להקים מדינה פלסטינית או מדינה אסלאמית בשטחי ארץ ישראל "מהנהר עד לים", אך הוא מורכב משתי זרועות עיקריות שלעתים חלוקות בדעותיהן באשר לדרך שבאמצעותה יש להגיע למטרה הזו.

זרוע אחת היא גדודי עז א-דין אל קסאם, הזרוע המזוינת של החמאס האחראית לאסטרטגיה הצבאית של הקבוצה (הטבח ב-7 באוקטובר), שבסיסה בעיקר בעזה. הזרוע מצדדת בעימות אלים עם ישראל, מתוך אמונה שזה מחזק את הלגיטימציה של חמאס בעיני הפלסטינים (דבר המביא, בין היתר, לגיוס כוח אדם חדש ולגדילה) ומאלץ את ישראל לצאת למבצעים צבאיים שבהדרגה מביאים עליה ביקורת מבעלי בריתה, מבודדים אותה בקהילה הבין-לאומית וכך מחלישים אותה.

זרוע שנייה היא הזרוע הפוליטית-מדינית או "הלשכה המדינית של חמאס", שבסיסה בעיקר בדוחא שבקטאר. הזרוע משמשת כפנים הציבוריות של ארגון הטרור ועוסקת בדיפלומטיה בחו"ל. לאורך השנים העלתה הזרוע הזו גם דרכי פעולה מתונות יותר, שרבים מפרשים כמעשה מרמה. למשל, שבטווח הרחוק החמאס ילך בדרך דומה לזו של אש"פ – שהחל כארגון טרור שמטרתו להשמיד את ישראל, אך מאוחר יותר הצליח לשכנע את הקהילה הבין-לאומית שהוא ממתן את דרכיו, וכך זכה להכרה.

הזרוע הצבאית של חמאס תנסה להבטיח שהמלחמה הזו לא תהיה האחרונה שלה | צילום: דובר צה״ל

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: