כניסה
הרשמה לניוזלטר

הודעות טקסט שהודלפו חשפו התכתבויות בין הסנאטור לשעבר פרנק קריילמן לבין בכיר במשרד לביטחון המדינה של סין. "מטרתנו היא ליצור קרע ביחסים בין ארה"ב לאירופה", כתב הבכיר באחת ההודעות

יובל גומא | 17 בדצמבר 2023 | גיאו-פוליטיקה | 2 דק׳

פוליטיקאי בלגי מואשם ששימש כסוכן חשאי בעבור רשת ריגול סינית

פרנק קריילמן, סנאטור לשעבר וחבר כבוד בפרלמנט הבלגי, הודח ממפלגתו בעקבות דליפה של הודעות טקסט, המעידות על כך ששימש לכאורה כסוכן חשאי בעבור רשת ריגול סינית. מהודעות הטקסט, שנחשפו בתחקיר משותף שפרסמו הפייננשל טיימס הבריטי, דר שפיגל הגרמני ולה מונד הצרפתי, עולה כי קריילמן ביקש להשפיע על המדיניות האירופית בנושאים הקשורים לסין, וכי הוא פעל לדרדור היחסים בין ארה"ב לאירופה על פי הוראות המפלגה הקומוניסטית הסינית (מק"ס).

מהטקסטים עולה כי קריילמן ודניאל וו, בכיר במשרד לביטחון המדינה של סין, עבדו יחד במשך שלוש שנים לפחות, שבמהלכן קריילמן קיבל לכאורה תשלומים בתמורה לקידום האג'נדה של המק"ס והכפשת מבקרי המשטר. שיתוף הפעולה בין השניים כלל ניסיון להביא לביטולה של ועידה הקשורה לטייוואן, הכפשה פומבית של חוקרים שחשפו עדויות לרצח עם במחוז שין-ג'יאנג בסין, ואפילו הצעת שוחד לקרדינל קתולי. בחלק מהודעות הטקסט כתב וו לקריילמן שמטרת הפעילות הינה לגרום מבוכה ודאגה למנהיגות האמריקנית, ובאחת מההודעות כתב כי: "מטרתנו היא ליצור קרע ביחסים בין ארה"ב לאירופה".

קריילמן כיהן בתפקידים שונים בפרלמנט הבלגי בין השנים 2024-1995, ובשלב מסוים אף שימש כיו"ר הוועדה למדיניות חוץ, לענייני אירופה ולשיתוף פעולה בינלאומי. הוא השתייך למפלגת פלאמס בלאנג (Vlaams Belangהאינטרס הפלמי) הבדלנית בבלגיה, ונסע בעבר לחו"ל כדי להביע תמיכה במשטרים אוטוריטריים שונים, ביניהם המשטרים ברוסיה ובבלארוס.

מוזיאון המפלגה הקומוניסטית הסינית | צילום: Ng Han Guan/AP File

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
שתפו: