כניסה
הרשמה לניוזלטר

ד”ר מישקה בן-דוד, שהוביל צוותים לחיסול טרוריסטים בחו”ל מטעם המוסד, מסביר כיצד ישראל עשויה לחסל את בכירי החמאס

קרן זריהן | 7 בדצמבר 2023 | גיאו-פוליטיקה | 7 דק׳

השיקולים לחיסול ראשי החמאס בחו”ל

"זה היה בסוף ספטמבר 1997. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה למוסד לחסל את ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל", מספר לי ד"ר מישקה בן-דוד, לשעבר בכיר במוסד. "זה קרה אחרי שמשעל הורה על ביצוע שני פיגועי התאבדות בירושלים".

אחרי פיגוע ההתאבדות הראשון בשוק, ביקש נתניהו מבן-דוד והצוות שלו לנסוע לעמאן, לאתר את משעל, להתכונן למשימת החיסול, אבל עוד לא לבצע. אחרי הפיגוע השני – ב-4 בספטמבר, הצוות קיבל הוראה לבצע. "נתניהו רצה ביצוע שקט, שלא ידעו שהרגנו אותו, כדי לא לסכן את היחסים עם ירדן", מסביר בן-דוד. "באותם ימים כבר פותח רעלן, ופותחה יכולת להתיז אותו מתוך איזה בקבוק קטן שנראה כמו בקבוק בושם, ופותחה תרגולת לבצע את זה".

אחרי איסוף מודיעין ראשוני, הוחלט לבצע את הפעולה במקום שבו הטרוריסט יוצא ממכוניתו בכל בוקר, וחוצה למדרכה השנייה בדרכו למשרד. "אלא שביום הביצוע אירעה שורה של תקלות שקשה היה לצפות מראש", אומר בן-דוד. "בתו הקטנה של משעל יצאה מהמכונית ורצה אחריו, הנהג שלו יצא אחריה כדי לעצור אותה, ראה ש'מבצעים' על משעל, וצעק". אנשים החלו להתקבץ סביב אנשי המוסד והם נתפסו. "הם נלקחו למשטרה, שם הם הציגו דרכונים קנדים – זהות שהם לא היו רגילים לעבוד איתה. אחרי שהקונסול הקנדי הודיע שהם לא קנדים, הם נשארו בכלא".

Shutterstock

שתפו: