כניסה
הרשמה לניוזלטר

ה-11 בספטמבר הוא הדד-ליין ליציאת הכוחות האמריקניים מאפגניסטן, לאחר 20 שנה בפנים. תאריך סימבולי בלבד, שכן…

איל לוינטר | 8 ביולי 2021 | גיאו-פוליטיקה | 4 דק׳

ביידן יוצא מאפגניסטן, שערוכה כעת למלחמת אזרחים

ה-11 בספטמבר הוא הדד-ליין ליציאת הכוחות האמריקניים מאפגניסטן, לאחר 20 שנה בפנים. תאריך סימבולי בלבד, שכן עד תחילת יולי אמורים היו לעזוב את אפגניסטן מרבית הכוחות האמריקניים וכוחות נאט"ו. מי בכל זאת נותר? מעט מהכוחות המיוחדים שימשיכו לשתף פעולה עם המודיעין האפגני; מעט שכירי חרב שיסייעו לצבא אפגניסטן; כוחות שיטור של ממשלת אפגניסטן וכוחות צבא; וכמובן הטליבן.

קשה לדעת מה יקרה בהמשך אבל אפשר לנחש ניחוש סביר הודות לרמזים גסים המגיעים מהשטח. מאז ה-1 במאי, התאריך בו החלו הכוחות הזרים לצאת, ועד לתחילת יולי השתלט הטליבן באגרסיביות, תוך מתקפות חמושות, על 157 מחוזות מתוך 407 במדינה (ראו מפה). לכיבוש המחוזות שתי מטרות: חיזוק ההשפעה של הטליבן, והשגת מנופי לחץ או קלפי מיקוח במשא ומתן העתידי שינהל ארגון הטרור מול ממשלת אפגניסטן, אם בכלל ינהל משא ומתן כזה.

צילום: Wakil Kohsar/AFP via Getty Images

צילום: Wakil Kohsar/AFP via Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
להבין את הראש החות'י
להבין את הראש החות'י | צפו בריאיון

יוני בן מנחם

שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, יו"ר הפרלמנט, מוחמד באקר קאליבף, וחברי המשלחת האיראנית לשיחות עם ארה"ב, 21 ביוני 2026
ההסכם שיכול להלבין את איראן | פרשנות

יוני בן מנחם

נשיא לבנון, ג'וזף עאון, בפרלמנט בביירות, 9 בינואר 2025
המבחן של ממשלת לבנון – כיצד תגיב ללחצים מצד חיזבאללה ואיראן? | פרשנות

יוני בן מנחם

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, 7 באפריל 2025
איראן מנסה לתקוע טריז בין ארה"ב לישראל | פרשנות

יוני בן מנחם

המנהיג העליון של איראן, מוג'תבא ח'מינאי, 18 ביולי 2016
איראן נחלשה, אך יוצאת מהמלחמה עם הישגים אסטרטגיים | פרשנות

יוני בן מנחם

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, סגן הנשיא, ג'יי די ואנס, ומזכיר המדינה, מרקו רוביו, 9 בינואר 2026
הסעיפים במזכר ההבנות שמדליקים נורה אדומה בירושלים | פרשנות

יוני בן מנחם

שתפו: