כניסה
הרשמה לניוזלטר

מערכת החשיבה המודרנית גורמת לנו להתרחק מהערכים הקלאסיים שהתחנכנו לפיהם: כמו כבוד האדם או הגנה על המולדת, ולאמץ מערכת אתית המבוססת על תועלתנות

מאיה מזרחי | 11 ביולי 2024 | חברה והיסטוריה | 11 דק׳

אידיאולוגיית המוסר התועלתני ובעיית הסיינטיזם

בספר הנבואי "ביטול האדם" שכתב קלייב סטייפלס לואיס (ק.ס לואיס, התפרסם בעיקר בזכות ספרי "דברי ימי נרניה") בשנת 1943, הגיע הסופר למסקנה שטלטלה את עולמם של קוראים רבים באותה תקופה: החשיבה המודרנית והחינוך המודרני משנים בהדרגה את הבנתנו על מהו האדם ומה הפירוש לחשוב בצורה אנושית. לבעיה זו, ניבא לואיס, יהיו השלכות מרחיקות לכת על החברה, שכמה מהן אנו רואים כבר היום.

לואיס היה מה שנהוג לכנות "דינוזאור של ימי הביניים". לאחר שסיים, בגיל 27, את לימודיו באוניברסיטת אוקספורד עם התמחות בספרות ובפילוסופיה יוונית ולטינית, הוא הקדיש את שלושת העשורים הבאים בחייו למחקר על ספרות ימי הביניים והרנסנס באוניברסיטת קיימברידג'. בתקופה זו גם פרסם את יצירותיו הגדולות והפך לאדם מאמין, בהשראת חברו הטוב ג’. ר. ר. טולקין (מחבר ההוביט וטרילוגיית "שר הטבעות").

מה שהפריע לו במיוחד בתקופה בה חי היה השימוש הרע שעשה המין האנושי במדע. הוא צפה בשיטות ה"איגניקה" (חקר השפעת התורשה כדי להשביח את המין האנושי) שתפסו תאוצה והפכו לחוקיות בארה"ב, למשל, השימוש בעיקור בניסיון למנוע מאנשים פגומים גנטית להתרבות, והצטמרר. האיגניקה הופיעה בעולם בעקבות פעולותיו של המדען הבריטי פרנסיס גולטון, בן דודו של צ'ארלס דרווין, והפכה כמעט לקונצנזוס בשנות ה-30 בגרמניה. לואיס צפה כיצד היא אומצה על ידי הדיקטטור אדולף היטלר שמיזג אותה לרעיונותיו על גזע וכוח.

לואיס חשש מתסריט בו אליטה של מדענים תשיג כוח לשלוט בחברה | אילוסטרציה: מגזין אפוק

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מה ניתן ללמוד מהמשקיעים הגדולים בעולם: הענק הלא מפורסם – וולטר שלוס

גלעד סלונים, יואב זליקוביץ

תרבות ה"צ'בול" הגלובלית: כיצד מרדף הקריירה מאיים על עתיד האנושות?

רקפת תבור, מאיה מזרחי

מיתוס האינטליגנציה היהודית: האם יש בו אמת?

איל לוינטר

האנשים שהצילו את הילדים שאיש לא רצה

דינה גורדון

"מטחנת בשר": האם בתי ספר אמריקניים מסוכנים לנפש?

איל לוינטר

"העבדות עדיין קיימת היום ואני הוכחה חיה"

יאן יקיאלק

שתפו: