כניסה
הרשמה לניוזלטר

עד היום הנחת המוצא בחקר האינטואיציה הייתה כי היא קשורה בניסיון או בידע קודם שיש לאדם. כעת מתחיל ליפול האסימון כי ההנחה הזו אינה מסתדרת עם כל מקרי האינטואיציה השונים

רקפת תבור | 8 במאי 2024 | פסיכולוגיה | 15 דק׳

מהיכן מגיעות האינטואיציות שלנו?

בשעה שלוש אחרי הצהרים צלצל פעמון האזעקה בתחנת כיבוי האש בקליבלנד שבאוהיו, ארה"ב. הכבאים, מיומנים ומנוסים, זינקו למשאית הכיבוי ותוך עשר דקות ניצבו מול מבנה שעלה באש. הם פרצו לתוך חדר המגורים והחלו להתיז על הלהבות קיתונות של מים, אך הלהבות עלו והתרוממו ביתר שאת.

כשהכבאים הכפילו את כמויות המים, הלהבות רק התעצמו. בהחלטה של רגע, מתוך תחושת בטן עזה, מפקד הצוות ג'ורג' (שם בדוי), פקד על כולם לנטוש מיד את המבנה. בשנייה שהם הגיעו למדרכה בחוץ, הרצפה שעליה עמדו בתוך הבית, קרסה למעמקי המרתף שכבר היה כולו אחוז בלהבות.

כשהחוקר פרופ' גארי קליין, פסיכולוג קוגניטיבי, ניסה להבין מג'ורג' מה הוביל אותו לקבל את ההחלטה שקיבל, הסביר לו ג'ורג' על תחושה כללית שהייתה לו כשהאש התנהגה בצורה מוזרה: היא הייתה חמה מדי, שקטה באופן מוזר והצבע שלה היה שונה. כל הסימנים האלה, שלא התאימו לידע ולניסיון שהיו לו, גרמו לו להבין ברמה תת מודעת, שמשהו כאן לא בסדר. לא היה לו זמן לעבור תהליך לוגי מסודר של בחירה בין אופציות שונות, והוא פעל מתוך תחושה פנימית באותו רגע.

אילוסטרציה: מגזין אפוק

שתפו: