כניסה
הרשמה לניוזלטר

מחקרים מראים שניתן להפעיל שליטה מודעת על מחשבות וזיכרונות לא רצויים, ובמידת מה לשכוח מהם

דינה גורדון | 9 בנובמבר 2022 | פסיכולוגיה | 9 דק׳

איך לסלק מחשבות לא רצויות ולחיות בהווה

ג'ואל וקלמנטיין נפגשו במקרה על חוף הים בלונג איילנד, ניו יורק. מה שהתחיל כקשר רומנטי קליל הפך לאהבה גדולה. לאחר שנתיים של חיים משותפים כזוג הם החליטו להיפרד. כדי למנוע את הכאב של הזיכרונות והפרידה, כל אחד מהם החליט לעבור תהליך רפואי של מחיקת הזיכרון של ההיכרות והקשר ביניהם. אלא שכאן עלילת הסרט "שמש נצחית בראש צלול" מסתבכת, כאשר מתברר שתהליך מחיקת הזיכרונות אינו פשוט כלל.

בחיים האמיתיים אנחנו מתמודדים עם חוויה דומה: מחשבות וזיכרונות לא רצויים צצים ומתרוצצים בראשנו. אלה יכולים להיות קשורים לזיכרון על אהוב שכבר אינו בחיינו, לקונפליקט מרגיז שלא נפתר עם עמית בעבודה, לזיכרון ילדות כואב, או אפילו למחשבות על עוגת קצפת כשעושים דיאטה. הם מופיעים מעצמם או עקב "טריגר" מסוים, כמו מילה שמישהו אמר, מקום שהיינו בו, או אפילו ריח.

החוויה המוכרת הזאת קיבלה חיזוק בניסוי המפורסם של הפסיכולוג פרופ' דניאל וגנר (Wegner) על דובים לבנים. וגנר, שהתפרסם בתיאוריה שהגה על אשליית הרצון החופשי (Conscious Will), קרא בספרו של דוסטוייבסקי "רשימות חורף על רשמי קיץ" (1863), והתעכב על משפט שמשך את תשומת ליבו: "נסה להעמיד בפני עצמך את המשימה הבאה: לא לחשוב על דוב לבן, ותראה שהדבר המקולל יעלה במחשבתך בכל רגע". "ממש נמשכתי למשפט הזה, הוא נראה נכון כל כך", סיפר וגנר בכנס השנתי של "האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה".

Shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
למצוא את משמעות החיים דרך "מסע הגיבור"

מאיה מזרחי

קבוצת חוקרים רצתה לבדוק מה קורה לאנשים המתארים את סיפור חייהם לפי דפוס החוזר בכל המיתוסים והסיפורים הגדולים משחר ההיסטוריה

הכוח המרפא של "קבלה רדיקלית"

מאיה מזרחי

הפסיכולוג ד"ר ג'ושוע קולמן טוען מתוך שנים של ניסיון בעבודה עם מטופליו, כי ככל שאנו מנסים להתחמק מרגשות כואבים כמו כעס, חרטה, פחד או אבדן, כך אנו מסתבכים יותר בתוכם. במקום זאת הוא מציע גישה שונה: "קבלה רדיקלית" שלהם

20 אסטרטגיות צבאיות לניצחון במלחמה (וגם בחיים)

מאיה מזרחי

לוחמה אישית, לוחמה מאורגנת, לוחמה הגנתית ולוחמה התקפית - רב מכר שכתב הסופר רוברט גרין כולל אסטרטגיות מועילות רבות שיכולות לסייע לנו להבין טוב יותר את המצב הנוכחי, ולהתכונן לבאות

מעבר לרגיל: הנערה מצ'רנוביל שזכתה בזהב

דינה גורדון

מה עוזר לאדם להתעלות מעבר לקשיים הפיזיים והנפשיים שלו? סיפורה של אוקסנה מאסטרס שנולדה בתנאים הקשים ביותר והגיעה למקומות גבוהים בקריירה שלה הוא דוגמה לכוח הרצון והרוח

"אני עובדת עם המשפחות, עם האנשים שניצלו מהתופת. צריך להבין יחד איתם מה נתן להם רגע של תקווה, ולחבר אותם למקורות החוסן שלהם"

דור לוינטר

הפסיכולוגית עינת הרף כשדאי מספרת בריאיון למגזין אפוק על עבודתה עם הניצולים והמשפחות, בדרך למציאת קצה חוט של דרך להתמודד עם הטראומה. "חוויית האימה גדולה מאוד. היו אנשים שיצאנו איתם החוצה לעשות סיבוב, לא משנה איפה, כדי שיוכלו לעשות צעד אחרי צעד ולהאמין שכרגע אין מישהו שיורה עליהם. הם התקשו להאמין לזה"

מהארכיון: הכוח של הנחמדות

מאיה מזרחי

האם התפיסות שלפיהן להיות נחמד זה להיות חלש, משעמם ולא יוצלח הן נכונות? מה אומרים המחקרים? האם מה שנחשב לחולשה הוא למעשה כוח?

שתפו: