כניסה
הרשמה לניוזלטר

בתחום הבנייה, הבטחת תקינותם ואריכות הימים של מבנים ותשתיות היא מעל הכל. לכן יש לכל תהליכי…

תוכן שיווקי | 4 במרץ 2024 | תוכן שיווקי | 4 דק׳

איטום מבנים ותשתיות – כמה שיטות איטום שאולי לא ידעתם עליהן

בתחום הבנייה, הבטחת תקינותם ואריכות הימים של מבנים ותשתיות היא מעל הכל. לכן יש לכל תהליכי האיטום, בין אם זה כדי למנוע חדירת מים, לחזק את השלמות המבנית או לשפר את היעילות האנרגטית, תפקיד מכריע בהשגת יעדים אלו. שיטות איטום מסורתיות כללו לעתים קרובות הריסה ובנייה מחודשת לצרכי תיקון האטימה, אך התקדמות הטכנולוגיה בתחום הבנייה מציגה טכניקות חדשניות המציעות פתרונות יעילים, חסכוניים ועם מינימום הרס.

במאמר הבא נסקור כמה מהשיטות החדשניות לאיטום מבנים ותשתיות, ביניהן תיקון צנרת ללא הרס, איטום וטיפול בבעיות רטיבות באמצעות סנפלינג והאפשרות לביצוע איטום שלילי במבנים תת-קרקעיים.

תיקון צנרת ומרזבים ללא הרס תשתית

צינורות מים ומרזבים דולפים עלולים להוביל לנזקים משמעותיים למבנים ולתשתיות אם הם לא מטופלים בזמן. בעבר תיקון של בעיות כאלו היה כרוך בחפירה והרס נרחב, דבר הגורם להפרעות ולעלויות גבוהות. שיטות התיקון החדשניות והמתקדמות של היום חוללו מהפכה בתהליך האיטום, כמו במקרה של איתור נזילות ותיקון צנרת מים ומרזבים ללא הרס.

שיטה אחת כזו היא ציפוי צינורות במקום (CIPP), המתאימה לרוב עבור צינורות ביוב דולפים, וכוללת החדרת תוחם גמיש המצופה בשרף לתוך הצינור הפגוע. באמצעות לחץ, חום או אור UV, הציפוי מתנפח ומרפא את הצינור הפגום באמצעות יצירת משטח פנימי חלק ועמיד. טכניקה זו מבטלת את הצורך בחפירה וממזערת את ההפרעה לסביבה.

באופן דומה, תיקון מרזבים ללא הרס כולל שימוש בציוד מיוחד כדי לגשת ולתקן חלקים פגומים של מרזבים מבלי לפרק את המערכת כולה. על ידי שימוש בטכניקות כמו ריפוד פנימי ויצירת מעטפת חדשה בתוך המרזב, קבלנים יכולים לאטום ביעילות נזילות ולהחזיר את פונקציונליות המרזבים תוך הפרעה מינימלית לחלק החיצוני של הבניין.

איטום רטיבות על קירות חיצוניים באמצעות סנפלינג

בעיה של רטיבות וחדירת לחות מציבה אתגרים משמעותיים לשלמות ותקינות המבנה, וכן גם לבריאותם של הדיירים במבנה. שיטות מסורתיות של איטום קירות חיצוניים כוללות לרוב יישום חומרי איטום שלרוב אינם יכולים להעניק הגנה מספקת, במיוחד באזורים שקשה להגיע אליהם.

כדי לטפל בבעיה זו, פותחו פתרונות חדשניים כמו טכניקות התזה באמצעות סנפלינג. שיטה זו של איטום רטיבות בהתזה בסנפלינג ותיקון סדקים בקירות חיצוניים בבניין משותף כוללת אנשי מקצוע מומחים שיורדים מגג הבניין באמצעות חבלים ורתמות, תוך התזה של תרכובת איטום מיוחדת על שטח הקירות החיצוניים.

השימוש בסנפלינג מאפשר לקבלני האיטום לקבל גישה גם לאזורים הבלתי נגישים ביותר מבנים, מה שמבטיח כיסוי מקיף ואיטום רטיבות יעיל. בנוסף, תרכובת האיטום יוצרת מחסום אחיד המונע חדירת מים תוך שהוא מאפשר לקירות לנשום, מפחית את הסיכון של לחות כלואה ובעיות נלוות, כמו התפתחות וצמיחת עובש.

איטום שלילי בהזרקה למבנים תת-קרקעיים

מבנים תת-קרקעיים, כמו מרתפים, רגישים במיוחד לחדירת מים בשל מיקומם מתחת לפני הקרקע. שיטות מסורתיות של איטום מרתף כוללות בדרך כלל חפירה חיצונית והתקנה של מערכות ניקוז, מה שעלול להיות מורכב במיוחד וגם יקר יותר.

איטום שלילי, המתבצע באמצעות טכניקת הזרקה, מציע חלופה יעילה יותר ופחות פולשנית לטיפול ברטיבות במרתפים ומבנים תת קרקעיים, שהגישה החיצונית אליהם קשה או בלתי אפשרית. שיטת איטום שלילי בהזרקה של קירות מרתף כוללת הזרקת חומרי איטום מיוחדים ישירות לתוך הסדקים והחללים של קירות המרתף, ויצירת מחסום ואיטום חזק מפני חדירת מים.

השיטה של איטום קירות מרתף ורצפת מרתף (איטום שלילי בהזרקה) מתחילה בהערכה יסודית של קירות המרתף לזיהוי אזורי רטיבות. לאחר מכן, נקדחים חורים קטנים לתוך הקירות במקומות אסטרטגיים ומוזרק בלחץ חומר איטום, כמו קצף פוליאוריטן או חומר חדשני מסוג הידרו-ג'ל, לתוך החורים שמאפשר למלא סדקים וחללים הגורמים לבעיות הרטיבות וחדירות המים לתוך המרתף.

אחד היתרונות המרכזיים של איטום שלילי הוא ביכולת שלו לטפל הן בנזילות אקטיביות והן בתהליכי מניעה של בעיות רטיבות עתידיות. בנוסף, מכיוון שעבודת האיטום מתבצעת מהחלק הפנימי של המרתף, היא מייתרת את הצורך בחפירה והרס של מבנים ותשתיות קיימות, מה שהופך אותה לפתרון אידיאלי עבור מבנים תת-קרקעיים רבים.

ייבוש תת רצפתי ללא הרס והרמת ריצוף קיים

נזקי מים שנמצאים מתחת לרצפות עלולים להתרחש עקב גורמים שונים כגון נזילות, הצפות או חדירת לחות רבה לאזור זה. גם במקרה הזה שיטות מסורתיות לטיפול ממוקד וייבוש תת-רצפתי כוללות לעיתים קרובות הרס רב, כמו הרמת כל הריצוף הקיים כדי לקבל גישה לאיטום וייבוש האזור הפגוע, דבר שעלול להיות כרוך בעבודה רבה שגוזלת זמן וכסף רב. כחלק מפתרונות האיטום המתקדמים פותחו גם טכניקות חדשניות לייבוש תת רצפתי, שאינו מצריך הרמה של ריצוף קיים או הרס שלו.

אחת מהשיטות של ייבוש רטיבות תת רצפתי וייבוש חול רטוב ורטיבות כלואה מתחת לריצוף מצריכה שימוש בציוד ייבוש מיוחד, כמו מכונה מקצועית הפועלת בעוצמה גבוהה שמטרתה לייבש מים ולהסיר לחות מאזורים שנמצאים מתחת לרצפות. שיטה זו יעילה במיוחד לייבוש רצפות עץ, הרגישות ללחות ומועדות להתעוותות ולנזקים משמעותיים. על ידי יצירת סביבת ייבוש מבוקרת, טכניקה זו מאיצה את תהליך הייבוש תוך מזעור הפרעות לדיירי הבניין ושמירה על שלמות הריצוף.

לסיכום, התקדמות שיטות האיטום למבנים ותשתיות הובילה עידן חדש של יעילות, כשהצורך לשבירה והרס של תשתיות קיימות נמנע ואפילו מתייתר. על ידי אימוץ טכניקות חדשניות בתחום האיטום כמו תיקון צנרת מים ללא הרס, התזת חומרי איטום באמצעות סנפלינג על קירות חיצוניים, טכניקות איטום שלילי וייבוש תת רצפתי ללא הרמת ריצוף – קבלנים ובעלי נכסים יכולים להתמודד ביעילות עם אתגרי איטום תוך מזעור הפרעות ומקסום עמידות לטווח ארוך.

ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתפתח, עתיד איטום המבנים טומן בחובו הבטחה לפתרונות פורצי דרך לצורך לשמירה על הסביבה הבנויה מפני פגעי מזג האוויר.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
סדר בבלגן: המשמר הלאומי – אלה לוחות הזמנים הצפויים, וההחלטות שיצטרכו לקבל בדרך

צוות מגזין אפוק

ביום א' החליטה הממשלה לקדם את הקמת "המשמר הלאומי" תחת אחריות "המשרד לביטחון לאומי" של השר איתמר בן-גביר. עם זאת, לפני שיקום המשמר הלאומי יש לעבור כמה משוכות בדרך

להיכנס לראש של וויל האנטינג

מאיה מזרחי

אם אתם אוהבים לצפות בסרטים, סינמה תרפיה זה בשבילכם. ראיון עם הפסיכולוג ישראל רוזנבאום, והפסיכו-תרפיסטית בירגיט וולץ. זהירות – ספוילרים בדרך

הו ג'ינטאו מתכנן מי יהיו המנהיגים הבאים של סין

צוות מגזין אפוק

לאחר שסילק חלק ממתנגדיו הפוליטיים בכמה מהשערוריות הגדולות שידעה סין, מתפנה המנהיג הנוכחי של סין כדי למצוא מקורבים שיוכלו לשמר את כוחו, גם בהעדרו

המהלך הבא במשחק השחמט העולמי – ינואר 2024

איל לוינטר

פרשנות: מספר תרחישים אפשריים בגזרות שונות: המלחמה באוקראינה, עתידו של חמאס והריצה של טראמפ לנשיאות

סיכום מסיבת העיתונאים עם ראש המל"ל צחי הנגבי

צוות מגזין אפוק

1) טעיתי כשחשבתי שחמאס מורתע. זו הייתה טעות שלי וגם של יתר גורמי המודיעין. 2) המצרים לא פנו לאף אחד בישראל והעבירו מידע מודיעיני על מתקפה צפויה של חמאס – לא

לחפצים יש תודעה?

רקפת תבור

במשך אלפי שנים יש פילוסופים הטוענים שתודעה היא חלק מובנה של החומר – לכל חפץ, החל מהחלקיק הקטן ביותר יש תודעה משלו. תיאוריה חדשה מכניסה את הרעיונות האלו למשוואות מתמטיות ומאפשרת לאמוד את רמת התודעה של הדברים שמסביבנו

שתפו: