כניסה
הרשמה לניוזלטר

מדובר בבעיה אקוטית כל כך, שאפשר להעריך כי מי שיצליח לפתח טכנולוגיה או שיטה להסרת חלקיקי מיקרו-פלסטיק מהגוף יזכה להערכה רבה ולהצלחה כלכלית גדולה

רקפת תבור | 9 ביוני 2024 | מדע וטכנולוגיה | 4 דק׳

כיצד נוציא את המיקרו-פלסטיק שנכנס לגופנו?

אין זה סוד שאנחנו משתמשים במוצרי פלסטיק רבים, החל מכלי בית, דרך אריזות ועד לציוד טכנולוגי. פלסטיק הוא חומר שימושי, אך לא פחות חשוב מכך – חומר שקשה מאוד למחזר. לא כל סוגי הפלסטיק ניתנים למחזור, ותהליכי הסילוק וההטמנה של פסולת פלסטיק אינם מתבצעים תמיד בצורה יעילה. עקב כך פסולת הפלסטיק מגיעה למקומות רבים בעולם, כמו אוקיאנוסים, יערות ואזורים הרריים. בעיה גדולה אף יותר, מתברר כעת, היא שעם הזמן, בהשפעת גורמים סביבתיים כמו קרינה אולטרה סגולה מהשמש, הפלסטיק מתפרק לחלקיקים קטנים מאוד הנקראים מיקרו-פלסטיק. החלקיקים האלו מתפזרים באוויר ובמים וגורמים לזיהום בלתי נראה לעין שהשלכותיו על בריאותנו עשויות להיות מרחיקות לכת.

את החלקיקים הבלתי נראים נהוג לסווג לשני גדלים: חלקיקי מיקרו-פלסטיק שגודלם בין מיקרון אחד (מיליונית המטר) לבין 5 מילימטרים; וחלקיקי ננו-פלסטיק, שגם הם כבר נמצאים בכמויות גדולות באוויר שאנחנו נושמים, באוכל, וגם במי השתייה שלנו, והם בסדרי גודל של  "ננו" (מיליארדית המטר).

בשנים האחרונות מצאו ששני סוגי החלקיקים פלשו כמעט לכל חלק בגופנו. מצאו אותם בריאות ובמעי, שבעיקר דרכם הם נכנסים לגוף, וגם בטחול, בכבד ובשלייה. כשקבוצת חוקרים איטלקית דגמה מנות של חלב אם, היא מצאה חלקיקים כאלו בכ-76 אחוז מהדגימות – מה שמלמד כי הם עוברים מהאם לתינוק. כשחוקרים מדרום קוריאה שִלבו חלקיקי ננו פלסטיק במזון של עכברים הם ראו שהחלקיקים האלו הצליחו לחדור גם אל המוח, שם הם פגעו בזיכרונם של העכברים.

צילום: Shutterstock

שתפו: