כניסה
הרשמה לניוזלטר

ספורטאים, סטודנטים, פוליטיקאים ואנשי מכירות מבריקים נכשלים לעתים דווקא ברגעים החשובים ביותר. מחקרים שנערכו בעשורים האחרונים חושפים מסע מרתק לפתרון חידת הלחץ ו"החנק" תחת עומס הציפיות

איל לוינטר | 9 בספטמבר 2024 | פסיכולוגיה | 15 דק׳

משחקים מנטליים: מה גורם לספורטאים הגדולים ביותר "להיחנק" תחת לחץ, ולאחרים לפרוח

מה גורם לחלוץ הטוב ביותר בעולם להחמיץ את הפנדל המכריע במשחק; לאלוף העולם בהתעמלות לא להתברג בגמר האולימפיאדה; לג'ודאי המצטיין לא לעבור את שלב שמינית הגמר בטורניר הגדול של השנה; לתלמיד המבריק של הכיתה להיכשל במבחן; ולאיש המכירות החכם לפשל בפגישה החשובה ביותר בקריירה שלו?

פסיכולוגים ניסו במשך עשורים להבין מה גורם לאנשים שהסיכויים שלהם להצליח "על הנייר" גבוהים מאוד, "להיחנק" ברגעים קריטיים ולהציג ביצועים מתחת לממוצע. מה גרם למשל לסימון ביילס, אחת המתעמלות הגדולות בהיסטוריה שנחשבה פייבוריטית לזכות בזהב במספר קטגוריות במהלך אולימפיאדת טוקיו, להציג ביצוע לא מוצלח ולפרוש מחלק מהתחרויות; או לרוברטו באג'יו, כוכב נבחרת איטליה בכדורגל, להחמיץ את הבעיטה המכריעה בדו-קרב הפנדלים בגמר המונדיאל נגד ברזיל; ולטדי רינר הצרפתי, אחד הג'ודוקאים הגדולים בכל הזמנים, שהגיע לאולימפיאדת טוקיו כאלוף אולימפי פעמיים, לעשות טעות ברבע הגמר ולעוף מהתחרות.

הפסיכולוג החברתי-אמריקני הידוע רוי באומייסטר (Roy Baumeister), שתרם רבות למחקר בתחומי הפסיכולוגיה החברתית והקוגניטיבית, הגדיר ב-1984 "חנק" כביצוע נמוך מהרגיל, המופיע במצבי לחץ אצל אנשים בעלי מיומנויות גבוהות המנסים להציג תוצאות מיטביות. כלומר, החמצת בעיטת עונשין על ידי טירון חסר מיומנות, אינה מהווה "חנק", בעוד שהחמצת בעיטה על ידי שחקן כדורגל מנוסה עשויה להיות מוגדרת כך. "חנק", מסביר באומייסטר, אינו קשור בבעיית מיומנות וגם לא בבעיית מוטיבציה, אלא בבעיה פסיכולוגית כלשהי המופיעה אצל אנשים ברגעי לחץ. השאלה הגדולה היא מהי בדיוק אותה בעיה – מה מאפייניה, כיצד היא נוצרת ואיך ניתן להתמודד איתה.

עיצוב אילוסטרציה: מגזין אפוק, תמונות: Focus Pix/Shutterstock.com, Jamie Squire/Getty Images, Clive Brunskill/Getty Images, Hannah Peters/Getty Images, Jack Guez/AFP

שתפו: