הרשמה לניוזלטר

איך זוכים באליפות עולם בעזרת בריאות פיזית וחוזק מנטלי

יניב ניצן | 6 בנובמבר 2014 | פסיכולוגיה | 3 דק׳

איזה אלוף אתה?

הכפר האיטלקי קאמפודימלה שבאזור לאציו התפרסם כמקום מיוחד. תושבי הכפר חיים בממוצע כ-95 שנים. חוקרים שהגיעו למקום ניסו לפצח את הסוד לאריכות חיים וגילו נוסחה פשוטה ומפתיעה. תושבי הכפר נוהגים לנוח הרבה, לאכול מעט ולהקדיש את זמנם הפנוי לשיחות רכילות ולמשחקי שחמט.

מקצועני השחמט, אלו המתחרים ברמות הגבוהות ביותר, נהגו לאורך ההיסטוריה לייחס חשיבות לא רק לבריאות הפיזית אלא גם לבריאותם המנטלית. דרך עין שחמטאית המביטה אל העולם בצבעים של שחור ולבן, אפשר לומר שהיו שני סוגים של אלופי עולם לאורך ההיסטוריה: אלו שהתמכרו למשחק והוא הפך למוקד חייהם, ואלו שהשחמט היה עבורם חשוב מאוד, אבל עדיין רק חלק ממספר דברים שבהם הם עסקו.

אלופים מן הסוג השני היו אנשי אשכולות שהצטיינו במספר תחומים. אחד מהם היה אלוף העולם החמישי, מקס אויבה.

אויבה נולד בשנת 1901 למשפחה של חובבי שחמט. הוא הצטיין במשחק, ובגיל 15 השתתף בתחרות החשובה הראשונה שלו. בגיל 19, עם סיום לימודיו התיכוניים, החל ללמוד באוניברסיטה בפקולטה למתמטיקה. עד 1924 הספיק להיות אלוף הולנד פעמיים. הוא הניח את השחמט בצד לתקופה, כתב עבודת דוקטורט במתמטיקה והתחתן.

בשנת 1926 המועדון באמסטרדם החליט לארגן עבור אויבה דו קרב בן 10 מפגשים עם אחד מגדולי השחמטאים בעולם. לבסוף קבע המועדון דו קרב מול אלכסנדר אליוכין, שהתכונן באותה עת לקרב הגדול על אליפות העולם מול האלוף קפבלנקה.

אויבה הכריז מראש שתבוסה בהפרש של חמישה ניצחונות לטובת אליוכין תיראה לו נורמלית. הדו קרב הסתיים בניצחון דחוק של אליוכין על חודו של משחק בודד. באותו רגע נולד אצל אויבה ״רעיון מלכותי״ כדבריו – התחושה שניתן לזכות בכתר אליפות העולם, והחלום לעשות זאת בעתיד.

חלומות לחוד ומציאות לחוד. אויבה היה מורה בבית ספר, ולכן הוא שיחק שחמט רק במהלך החופשות. בשנת 1929, בגיל 28, החליט לפרוש מהמשחק לתקופה ולהקדיש את זמנו להוראת מתמטיקה בבית הספר התיכון. שאיפתו העיקרית הייתה להיעשות פרופסור.

בשנת 1933 זכה באליפות הולנד בפעם הרביעית, אך מיד לאחר מכן החליט לפרוש משחמט למספר שנים ולהתרכז במתמטיקה. פגישה מקרית עם ידיד ותיק, שחקן שחמט, שינתה את חייו. אויבה נזכר שעדיין יש לו אפשרות להגשים את החלום שלו, והוא קיבל החלטה בלבו: להתחרות על תואר אליפות העולם.

דו קרב על אליפות העולם נקבע לשנת 1935 בין אויבה לבין אלוף העולם המכהן אליוכין, אותו שחקן שהתחרה מול אויבה תשע שנים קודם לכן. הוסכם כי האלוף יהיה זה אשר ינצח את הרוב מתוך 30 משחקים.

בהכנות לדו קרב הגיע אויבה למסקנה שעליו להצטיין גם בהיבט הבריאות הפיזית. לכן דאג לעסוק בספורט באופן קבוע: שחייה, איגרוף, טניס והתעמלות.

יום האליפות הגיע. פרשני השחמט בעולם, כולל אליוכין עצמו, ובמידה מסוימת גם אויבה, לא באמת האמינו בסיכוי כלשהו לשחקן ההולנדי. במשחק הראשון ניצח אליוכין באופן משכנע, אך הפסיד במפתיע את המשחק השני.

העיתונות ההולנדית כינתה את נצחונו של אויבה במשחק השני “עקיצת יתוש״ לאלוף, בעוד כולם חזו בהמשך בהתקף הזעם ובביטחונו העצמי העצום של אליוכין בעודו מנצח בשלושה משחקים נוספים.

אליוכין השתמש גם בטריקים “מחוץ ללוח״. הוא הביא לפני הקרבות את שני החתולים שלו, שהיו עולים על הלוח ומרחרחים את הכלים. הוא גם נהג לעמוד מאחורי גבו של אויבה, ללכת במעגלים סביבו, או להקיש באצבעותיו על השולחן.

אויבה רק תהה בינו לבין עצמו האם האלוף באמת זקוק לכל הטריקים הללו כדי לנצח אותו. הוא המשיך להיות אופטימי ולהגיע עם מצב רוח רענן למשחקים. ההכנות המוקדמות עזרו לו לשמור על מצב בריאות פיזית ונפשית מצוין, מה שהתגלה כגורם חשוב ביותר להמשך. ולאחר 14 משחקים אויבה כבר הצליח להשיג 7:7 בניקוד ולהשוות את התוצאה.

 אויבה התמודד עם העייפות והמתח בעזרת החוסן שהעניקו לו אורח חייו וההכנות לדו קרב. אליוכין התמודד עם העייפות והמתח בעזרת שתיית אלכוהול. פערי הרמות הצטמצמו.

 במשחק מספר 25 השיג אויבה יתרון ראשון, יתרון שנשמר עד למשחק האחרון בדו קרב. ביתרון של ניצחון אחד על אליוכין, היה צריך אויבה תיקו או ניצחון כדי להבטיח אליפות עולם. הוא השיג את התיקו הדרוש והפך לאלוף העולם החמישי בשחמט.

 אויבה היה בחייו מתמטיקאי, מהנדס, אסטרונום, מומחה למחשבים, נשיא איגוד השחמט העולמי ואלוף העולם בשחמט. בכל שנותיו כשחקן שחמט הקדיש חלק נכבד מזמנו לפיתוח יכולותיו בתחומים אחרים. ב-1964 זכה בתואר פרופסור, ובמבט לאחור כינה דווקא את יום הזכייה בתואר הזה כיום המאושר בחייו.

שתפו את הכתבה:

איזה אלוף אתה?

איך זוכים באליפות עולם בעזרת בריאות פיזית וחוזק מנטלי

יניב ניצן | 6 בנובמבר 2014 | פסיכולוגיה | 20 דק׳

הכפר האיטלקי קאמפודימלה שבאזור לאציו התפרסם כמקום מיוחד. תושבי הכפר חיים בממוצע כ-95 שנים. חוקרים שהגיעו למקום ניסו לפצח את הסוד לאריכות חיים וגילו נוסחה פשוטה ומפתיעה. תושבי הכפר נוהגים לנוח הרבה, לאכול מעט ולהקדיש את זמנם הפנוי לשיחות רכילות ולמשחקי שחמט.

מקצועני השחמט, אלו המתחרים ברמות הגבוהות ביותר, נהגו לאורך ההיסטוריה לייחס חשיבות לא רק לבריאות הפיזית אלא גם לבריאותם המנטלית. דרך עין שחמטאית המביטה אל העולם בצבעים של שחור ולבן, אפשר לומר שהיו שני סוגים של אלופי עולם לאורך ההיסטוריה: אלו שהתמכרו למשחק והוא הפך למוקד חייהם, ואלו שהשחמט היה עבורם חשוב מאוד, אבל עדיין רק חלק ממספר דברים שבהם הם עסקו.

אלופים מן הסוג השני היו אנשי אשכולות שהצטיינו במספר תחומים. אחד מהם היה אלוף העולם החמישי, מקס אויבה.

אויבה נולד בשנת 1901 למשפחה של חובבי שחמט. הוא הצטיין במשחק, ובגיל 15 השתתף בתחרות החשובה הראשונה שלו. בגיל 19, עם סיום לימודיו התיכוניים, החל ללמוד באוניברסיטה בפקולטה למתמטיקה. עד 1924 הספיק להיות אלוף הולנד פעמיים. הוא הניח את השחמט בצד לתקופה, כתב עבודת דוקטורט במתמטיקה והתחתן.

בשנת 1926 המועדון באמסטרדם החליט לארגן עבור אויבה דו קרב בן 10 מפגשים עם אחד מגדולי השחמטאים בעולם. לבסוף קבע המועדון דו קרב מול אלכסנדר אליוכין, שהתכונן באותה עת לקרב הגדול על אליפות העולם מול האלוף קפבלנקה.

אויבה הכריז מראש שתבוסה בהפרש של חמישה ניצחונות לטובת אליוכין תיראה לו נורמלית. הדו קרב הסתיים בניצחון דחוק של אליוכין על חודו של משחק בודד. באותו רגע נולד אצל אויבה ״רעיון מלכותי״ כדבריו – התחושה שניתן לזכות בכתר אליפות העולם, והחלום לעשות זאת בעתיד.

חלומות לחוד ומציאות לחוד. אויבה היה מורה בבית ספר, ולכן הוא שיחק שחמט רק במהלך החופשות. בשנת 1929, בגיל 28, החליט לפרוש מהמשחק לתקופה ולהקדיש את זמנו להוראת מתמטיקה בבית הספר התיכון. שאיפתו העיקרית הייתה להיעשות פרופסור.

בשנת 1933 זכה באליפות הולנד בפעם הרביעית, אך מיד לאחר מכן החליט לפרוש משחמט למספר שנים ולהתרכז במתמטיקה. פגישה מקרית עם ידיד ותיק, שחקן שחמט, שינתה את חייו. אויבה נזכר שעדיין יש לו אפשרות להגשים את החלום שלו, והוא קיבל החלטה בלבו: להתחרות על תואר אליפות העולם.

דו קרב על אליפות העולם נקבע לשנת 1935 בין אויבה לבין אלוף העולם המכהן אליוכין, אותו שחקן שהתחרה מול אויבה תשע שנים קודם לכן. הוסכם כי האלוף יהיה זה אשר ינצח את הרוב מתוך 30 משחקים.

בהכנות לדו קרב הגיע אויבה למסקנה שעליו להצטיין גם בהיבט הבריאות הפיזית. לכן דאג לעסוק בספורט באופן קבוע: שחייה, איגרוף, טניס והתעמלות.

יום האליפות הגיע. פרשני השחמט בעולם, כולל אליוכין עצמו, ובמידה מסוימת גם אויבה, לא באמת האמינו בסיכוי כלשהו לשחקן ההולנדי. במשחק הראשון ניצח אליוכין באופן משכנע, אך הפסיד במפתיע את המשחק השני.

העיתונות ההולנדית כינתה את נצחונו של אויבה במשחק השני “עקיצת יתוש״ לאלוף, בעוד כולם חזו בהמשך בהתקף הזעם ובביטחונו העצמי העצום של אליוכין בעודו מנצח בשלושה משחקים נוספים.

אליוכין השתמש גם בטריקים “מחוץ ללוח״. הוא הביא לפני הקרבות את שני החתולים שלו, שהיו עולים על הלוח ומרחרחים את הכלים. הוא גם נהג לעמוד מאחורי גבו של אויבה, ללכת במעגלים סביבו, או להקיש באצבעותיו על השולחן.

אויבה רק תהה בינו לבין עצמו האם האלוף באמת זקוק לכל הטריקים הללו כדי לנצח אותו. הוא המשיך להיות אופטימי ולהגיע עם מצב רוח רענן למשחקים. ההכנות המוקדמות עזרו לו לשמור על מצב בריאות פיזית ונפשית מצוין, מה שהתגלה כגורם חשוב ביותר להמשך. ולאחר 14 משחקים אויבה כבר הצליח להשיג 7:7 בניקוד ולהשוות את התוצאה.

 אויבה התמודד עם העייפות והמתח בעזרת החוסן שהעניקו לו אורח חייו וההכנות לדו קרב. אליוכין התמודד עם העייפות והמתח בעזרת שתיית אלכוהול. פערי הרמות הצטמצמו.

 במשחק מספר 25 השיג אויבה יתרון ראשון, יתרון שנשמר עד למשחק האחרון בדו קרב. ביתרון של ניצחון אחד על אליוכין, היה צריך אויבה תיקו או ניצחון כדי להבטיח אליפות עולם. הוא השיג את התיקו הדרוש והפך לאלוף העולם החמישי בשחמט.

 אויבה היה בחייו מתמטיקאי, מהנדס, אסטרונום, מומחה למחשבים, נשיא איגוד השחמט העולמי ואלוף העולם בשחמט. בכל שנותיו כשחקן שחמט הקדיש חלק נכבד מזמנו לפיתוח יכולותיו בתחומים אחרים. ב-1964 זכה בתואר פרופסור, ובמבט לאחור כינה דווקא את יום הזכייה בתואר הזה כיום המאושר בחייו.

שתפו את הכתבה:

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
בית הספר של הקרמלין למשא ומתן

איל לוינטר

בוקר אחד בעת שהיה בחדרו, החליט הדיקטטור יוסיף סטלין להשתעשע. "אבדוק את שומריי", חשב לעצמו והחל לצעוק ממיטתו כאילו הוא סובל מייסורים...

המתכון הסודי של הביטחון העצמי

צוות אפוק

עצות המאקרו 1. בשני העשורים האחרונים יצאו לאור במערב אלפי ספרים שנועדו לסייע למבוגרים, לבני נוער ולילדים לשפר את ההערכה העצמית שלהם...

איך להפוך לבלתי שביר – הסיפור של דיוויד גוגינס

דינה גורדון

זה היה עוד ערב שגרתי בחייה של משפחת גוגינס. בשעה עשר בלילה עזבו אחרוני האורחים את משטח ההחלקה על סקטים שהמשפחה...

מהארכיון: מה גורמת לגופנו האזנה למוסיקת פופ, רוק וראפ?

מאיה מזרחי

מיכאל בן ה-13 יצא מבית הספר לאחר יום לימודים ארוך וכהרגלו שם אוזניות ושמע דרך היו-טיוב את המוסיקה שהוא וחבריו...

ארבעה שיעורים יוצאי דופן בניהול

צוות אפוק

1. כוחו של הדיבור הפנימי רוני ויינברגר מסייע למנהלים לפתור בעיות בין אישיות בעבודה, בין השאר באמצעות עבודה על הדיבור הפנימי...

הכוח של הנחמדות

מאיה מזרחי

אחד הדברים הקשים ביותר להורה זה לדעת שאחד הילדים בבית הספר מתנהג בבריונות כלפי בנו האהוב, ולהבין שאין בכוחו לעשות דבר כדי לסייע לו. זה קרה לי עם...

איך להשיג חברים, כמבוגרים עסוקים

מאיה מזרחי, רקפת תבור

1. חוקי הטבע "אין בו נזק", כתב הסופר ק.ס.לואיס, מחבר סדרת "דברי ימי נרניה", על ג.ר.ר טולקין, מחבר "שר הטבעות", ביום בו נפגשו לראשונה...

כיצד לגרום לאנשים לשנות את דעותיהם?

מאיה מזרחי

כולנו יודעים כמה קשה לשנות את דעותיו הפוליטיות של מישהו. כמעט כל אחד מאיתנו נקלע בחייו לוויכוח פוליטי, סוער יותר או פחות, עם...

שתפו: