כניסה
הרשמה לניוזלטר

לימדו אותנו במשך שנים שסבל או כאב הם דברים שיש להימנע מהם בכל מחיר – אך האם זה באמת כך?

מאיה מזרחי | 8 באוגוסט 2024 | פילוסופיה | 6 דק׳

מדוע לסבול זה טוב

רבים בחברה המודרנית התרגלו לראות קשיים וסבל כסוג של מכשול העומד בדרכם להשגת אושר. קל לחשוב ש"הטיול שלי היה יכול להיות מושלם, אם כל הדברים הלא מתוכננים לא היו קורים", או "אם בן הזוג שלי היה מגיב להצעה שלי כפי שדמיינתי, לא היינו רבים עכשיו".

עם זאת, פילוסופים, ספורטאים, אנשי עסקים ואנשי צבא, יעידו שעצם ההסתכלות הזאת, היא זאת שפעמים רבות תוקעת אנשים בלוּפ של אומללות, ולא האתגרים עצמם. חלקם אף הגיעו למסקנה שללא הסבל והקשיים לא הייתה להם הזדמנות להגיע להבנות ולשפר את עצמם.

הפילוסוף פרידריך ניטשה הוא אולי המפורסם שבהם. ניטשה סבל ממחלה גופנית רוב חייו, והיה מרותק לעתים קרובות למיטה עם בחילה, כאבי ראש וכאבים בגוף במשך שבועות. סבל כזה, המרחיק את האדם מהנאות החיים, יכול להשפיע על כל אחד ברמה הנפשית, אך ניטשה ניסה לנצל זאת לטובתו. בתוך הקושי הוא חידד את מחשבתו וחפר עמוק יותר לתוך נפשו. לדבריו, הסבל שלו היה האש שהניעה את מחשבתו. אחרי שעות של מחשבה תחת כאב, הוא היה קם באומץ לכתוב כמה שורות לפני שחזר למיטה. ספריו הרבים נכתבו בדרך זו.

סיזיפוס מהמיתולוגיה היוונית. נענש על ערמומיותו ונגזר עליו לגלגל סלע במעלה הר רק כדי להגיע לפסגה ולצפות בו נופל חזרה מטה | Titian/Museo del Prado/Pablic Domain

שתפו: