כניסה
הרשמה לניוזלטר

הניסוי, שמארגניו לא הכריזו עליו באופן נרחב כדי למנוע תגובה ציבורית, עוסק בירי של חומרים לשמים כדי להחזיר את אור השמש לחלל וכך לחסום את קרינת השמש

רקפת תבור | 8 במאי 2024 | מחשבות | 4 דק׳

דעה: הניסוי המסוכן בעולם יצא (בסוד) לדרך

איש לא שיער שזה יקרה. מדובר היה בניסוי קיצוני ומסוכן כל כך, שרק תסריטאים של סרטי מדע בדיוני יכלו לתאר. באפריל 2021 כתבתי כאן על צוות חוקרים מאוניברסיטת הרווארד שבארה"ב בהובלת פרופ' דיוויד קית' מבית הספר להנדסה ולמדע יישומי, ובמימונו הנדיב של ביל גייטס, שהחליט לראשונה בהיסטוריה לנסות למסך את אור השמש הנכנס לאטמוספירה ותורם להתחממות כדור הארץ.

החוקרים תכננו לעשות זאת באמצעות פיזור מולקולות גופרית דו חמצנית באטמוספירה. מולקולות כאלה נפלטו בהתפרצויות געשיות עוצמתיות שהתרחשו לאורך ההיסטוריה וגרמו לצינון הטמפרטורה. אם יוכלו לפזר אותן באופן מלאכותי ועקבי, חשבו החוקרים, החלקיקים יצליחו לחסום במידת מה את אור השמש הנכנס לכדור הארץ וכך תימנע התחממות.

אלא שהניסוי עורר התנגדויות בקהילה המדעית ובוטל מעט לפני צאתו לדרך. יותר מ-440 מדענים מרחבי העולם אף שלחו מכתב פתוח הקורא לא רק לעצור את הניסוי המסוים הזה, אלא גם את המחקר בתחום. הם הסבירו שקשה ביותר לחזות מה תהיה התוצאה של התערבות גסה כל כך באקלים על דפוסי מזג האוויר בעולם, וכיצד שינויים בדפוסי מזג האוויר ישפיעו על החקלאות, על אספקת המים ועל אספקת המזון. כשצוות חוקרים מאוניברסיטאות אמריקניות שונות ניתח באמצעות סימולציות את ההשפעות האפשריות שיהיו למיסוך אור השמש, הוא התריע כי זה עלול לגרום לשינויים קיצוניים בדפוסי ובכמויות המשקעים בעולם. דווקא באזור הים התיכון ובדרום אירופה תיגרם התייבשות מוגברת בחורף, ואילו באזורים הצפוניים, למשל בסקנדינביה, תחול עלייה בכמויות המשקעים.

תמונה מהניסוי של שיגור חלקיקי המלח המיקרוסקופיים לאוויר | צילום: SilverLining/MC/CAARE

שתפו: