כניסה
הרשמה לניוזלטר

מצרים חוששת שהסכמה שלה לתוכנית הישראלית תפגע ביחסיה עם חמאס, פגיעה שיהיו לה השלכות מסוכנות עבורה

יוני בן מנחם | 22 בינואר 2024 | מחשבות | 3 דק׳

פרשנות: המתיחות בין ישראל למצרים גוברת על רקע כוונת ישראל להשתלט על ציר פילדלפי

בשבועות האחרונים, המצרים דחו בקשה של ישראל להרחיק את יחידות הצבא שלהם מהגבול עם רצועת עזה, כדי שצה"ל יוכל להשתלט על ציר פילדלפי בצד של הרצועה. המתיחות בין שתי המדינות הולכת וגוברת, בעוד המלחמה ברצועת עזה נמשכת. ביקורים של בכירים ביטחוניים מהשב"כ והמוסד במצרים לא הצליחו לפתור את המחלוקות ולהפחית את המתיחות בין שני הצדדים.

על פי גורמים מדיניים בכירים, ישראל החליטה על תמרון קרקעי נרחב באזור רפיח, שבו יש מעוז גדול של ארגון חמאס. התמרון הקרקעי יכלול גם את תפיסת ציר פילדלפי, שמשמש ציר ההברחה העיקרי של אמצעי לחימה ממצרים לחמאס ברצועת עזה. התמרון באזור רפיח יחל רק לאחר שצה"ל יסיים את ההשתלטות על אזור חאן יונס – המעוז העיקרי של חמאס ברצועת עזה – שברשת המנהרות הענקית שלו מסתתרת ההנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר, ושם מוחזקים גם החטופים הישראלים.

המצרים זועמים. גורם מצרי בכיר אמר ב-21 בינואר לעיתון הקטארי "אלערבי אלג'דיד" כי "ראש הממשלה נתניהו מהווה סכנה לאזור כולו, והוא מוכן לפוצץ הכל מתוך הגנה על עתידו הפוליטי". אולם המצרים מתעלמים מחלקם בהתעצמות הצבאית הגדולה של ארגון חמאס בשנים האחרונות, כאשר ברור שכמויות הנשק האדירות יכלו להיכנס לרצועת עזה רק דרך מצרים, והשלטון המצרי לא מנע זאת. הברחות הנשק מחצי האי סיני לרצועת עזה נעשו דרך המנהרות מתחת לציר פילדלפי, וגם על פני הקרקע דרך מעבר רפיח, באמצעות שוחד ששולם לפקידים מצרים.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי נואם במסיבת עיתונאים במהלך ביקורו בברלין, 18 ביולי 2022 | צילום: Omer Messinger/Getty Images

שתפו: