כניסה
הרשמה לניוזלטר

מהו תפקידה של אמנות? סיפורו של ציור אחד הממחיש את התהפוכות התפיסתיות שעבר עולם האמנות בעת המודרנית

מאיה מזרחי | 12 באוגוסט 2018 | תרבות ואמנות | 5 דק׳

מפגשים עם "הזמן האחר"

האנג'לוס (תפילת הערב), ז'אן פרנסואה מילה, 1859 | תמונה: Jean-Francois Millet/CC-PD-Mark

אני זוכרת את הרגע שבו התרגשתי מיצירת אמנות בפעם הראשונה. לא מדובר היה בציור היסטורי ענק שמותיר את המתבוננים פעורי פה, גם לא ביצירה מתוחכמת וקשה להבנה, אלא בציור פשוט, כביכול, של שני איכרים, גבר ואישה, עומדים בשדה כשכליהם מונחים על האדמה וראשם מורכן בשעת תפילת הערב. הייתי בת 18, ראיתי מאות ציורים באותו יום, ואז נעצרתי מול הציור הזה. הוא ריתק אותי.

לציור קוראים "האנג'לוס" (תפילת הערב) ולצייר, ז'אן פרנסואה מילה. כשהתבוננתי בציור חשתי מתח בלתי מוסבר מהול באיפוק בין שתי הדמויות האלו, אך לא מהסוג השלילי. הייתה ביניהם סוג של שותפות גורל, צנועה וידועה מראש, כזאת שרק השמים יודעים אותה. הכלים שהונחו על הרצפה, הכנסייה שברקע – כל הסצנה הייתה מדויקת ונכונה בעיני.

מבקר מתבונן בציור של יאן ורמיר בתערוכה במוזיאון הלובר | תמונה: Thierry Chesnot/Getty Images

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
אורין גנץ, "לעוף עם כנפיים שבורות", הוצאת אוריון, אוקטובר 2025
מנטרות מתוך האבל: ספרה של אם ששבה להאמין בחיים

דינה גורדון

דוד מנחם, "שלום במרומיו", הוצאת ידיעות ספרים, 2025
הזקנה, הרב והלולב

נדב רט

אריק ויינר, "סוקרטס אקספרס", מאנגלית: עפר קובר, ספטמבר 2025
להחזיר את הפילוסופיה לרחוב

גלית דהן קרליבך

קתי מילקמן, "איך להשתנות", הוצאת מטר, מרץ 2025
הכישלון איננו באופי – הוא בשיטה

חיים אבייב

ג’ונתן היידט, "דור בחרדה", ידיעות ספרים, יולי 2025
הילדות שנגנבה: מדוע הילדים שלנו חרדים יותר מאי פעם?

נדב רט

דייוויד ברוקס, "ההר השני", תרגום מאנגלית: מרים שפס, הוצאת אור עם, ספטמבר 2025
שני ההרים של דיוויד ברוקס

דינה גורדון

שתפו: