כניסה
הרשמה לניוזלטר

הרבה תחומים עוסקים ברומנטיקה, מערכות יחסים וזוגיות. אבל ברובם, בעיקר בעולם הספרים, הקולנוע והטלוויזיה, העיסוק הוא…

תוכן שיווקי | 16 ביוני 2024 | תוכן שיווקי | 3 דק׳

האם אתם סובלים מחרדת נטישה בזוגיות – כל התסמינים

הרבה תחומים עוסקים ברומנטיקה, מערכות יחסים וזוגיות. אבל ברובם, בעיקר בעולם הספרים, הקולנוע והטלוויזיה, העיסוק הוא סביב החלקים החיוביים שבמערכות יחסים זוגיות.
עם זאת, חרדת נטישה בזוגיות היא תופעה פחות מדוברת בתחום הזוגיות. כמובן שתופעה זו פחות פופולרית בני האדם אוהבים לקרוא ולצפות בתכנים חיוביים ואופטימיים, אבל היא בהחלט קיימת וחשוב להכיר אותה כי יש לה צדדים עם פוטנציאל הרסני וחשוב לזהות את התסמינים כדי לא ליפול ולדעת איך להתמודד איתה.

למה חשוב להכיר תסמיני חרדת נטישה בזוגיות?

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים סובלים מחרדות ודיכאונות ועל פי דוח של ארגון הבריאות העולמי (WHO) שיעור האוכלוסייה המאובחן בהפרעות נפשיות עומד על 12.5%. כאשר לא מטפלים בחרדה ולא יודעים איך להתמודד עם התסמינים, אנחנו נהיה מתוסכלים ונמנע מעצמנו חוויות חיוביות הקשורות לניהול זוגיות תקינה ואפילו בתרחישים קיצוניים החרדה עלולה לגרום לפגיעה קשה בתפקוד ובשגרת החיים. כאשר מדובר בחרדת נטישה בזוגיות, החרדה והתסמינים מקשים על ניהול מערכת יחסים וזוגיות בתקופות מתח ולחץ נפשי וחיי הזוגיות יכולים להיות מתסכלים ובלתי יציבים. לכן נפגשנו עם אורי פוקס, מנהל מרכז "בטיפול ", מרכז לטיפול בחרדות, טיפול בדיכאון והעצמה נפשית, כדי לעשות סדר בזיהוי והכרת התסמינים ולהבין מהן דרכי ההתמודדות מול החרדה ואיך מוצאים או שומרים על הזוגיות למרות הקשיים.

בשבילה אתה מלך העולם

ניסיונות ומאמצים לרצות את בן הזוג השני, באופן שמציב את תחומי העניין של בן הזוג תמיד לפני שלי, תמיד מתעניין בשלומו, איך היה בעבודה או ביציאה עם החברים שלו, מפרגן לבן הזוג לצאת ולבלות או ששנינו יוצאים אבל תמיד רק למקומות שהוא אוהב. התנהגות נוספת הקשורה לתסמינים מסוג זה היא ביטול הרצונות וסדר העדיפויות שלי. אני לא יוצא לשום מקום, לא בוחר לאן לצאת, לא בוחר לאיזו חופשה משפחתית או בגדים לילדים אלא משאיר את כל השליטה בפעולות וההחלטות לבן הזוג כדי שהוא ירגיש את הביטחון והמרחב שהוא צריך בזוגיות ובמערכת היחסים.

אי אפשר לנשום

הצד השני של המטבע הוא שליטה מוחלטת שלי בבן הזוג שלי. ההתנהגות הזו נובעת מחוסר השקט, חוסר היכולת להתרכז בכל דבר – בעבודה, בבית, או עם המשפחה כאשר בן או בת הזוג לא לידי. הראש לא עובד כמו שצריך מהחשש שאולי קרה לו משהו ואני אישאר לבד, אולי הוא יפגוש מישהי ויתאהב בה וייפרד ממני, וגם לפגישה של בן או בת הזוג עם חברי ילדות יהיה קשה לי לפרגן מהמחשבה שהוא ייהנה ממפגש חברתי בלעדיי. המניע בהתנהגות הזו נובע מכך שאני חייב לשלוט בזוגיות שלנו ב100% ולכן אני לא מסוגל לאפשר לבן הזוג שלי לצאת או לטייל או להיפגש עם כל אחד – חברים או משפחה, בלעדיי. אני חייב שהוא יהיה תלוי בי, שהוא יפתח תלות בי כדי שאני אוכל להרגיש שליטה בזוגיות.

מיליוני אנשים לבד – ואם כבר לבד אז שיהיה בתנועה

כמו השיר של החברים של נטשה שנכתב לאחר שנראה היה שהלהקה מתפרקת וכל אחד מחברי ההרכב הולך לדרכו – כך גם בזוגיות, התנהגות שמאפיינת חרדת נטישה היא החשש להישאר לבד. בין אם מדובר בפרידה או בין אם מדובר במצב שאנחנו בכלל לא מוצאים זוגיות.
כאשר אני בזוגיות אבל חושש מה יקרה אם חלילה בן הזוג ייפרד ממני, המוח שלי מלא במחשבות על המצב שזה יקרה ואני לא מצליח להתרכז בשום דבר אחר – קריירה, לימודים, ארגון הבית, טיפול בילדים וכו'. כל שניה פנויה שיש לי וכל מחשבה פנויה מתנקזת לחשש שאהיה לבד.

מתי אלמד לבחור נכון?

אנשים הסובלים מחרדת נטישה לא רוצים להיות לבד. הם כל כך חוששים מהלבד עד שהרצון להימנע מהחרדה פוגע בשיקול הדעת ובבחירה שלהם בבן או בבת הזוג. כאשר אני בוחר בן זוג רק כדי לא להיות לבד אני בוחר בזוגיות מתוך לחץ, מתוך בחירה להיות בסטטוס מסוים ולא מתוך בחירה לבדוק האם הוא מתאים לי או מתוך אהבה.

איך משתחררים מלולאת חרדת הנטישה?

הנקודה האמיתית בחרדת נטישה בזוגיות היא ההבנה שאם נהיה לבד לכמה שעות וניתן לבן הזוג שלנו "להתאוורר" – לא יקרה כלום. ואם אנחנו כזוג נצא פעם אחת למקום שאני אוהב – בן הזוג שלי יעריך אותי וילמד להכיר אותי.
מדובר בדרך חשובה ומשמעותית לצעוד בה, וכיום יותר ויותר אנשים מבינים שיש פתרון לחששות ולספקות. בטיפול מותאם אישית אפשר להתמודד עם החרדה ועם הסימפטומים המלווים אותה כמו דופק מהיר, זיעה, לחץ נפשי, קושי להירדם ועוד. יחד, בתהליך אמיץ ואמיתי, נבין מהו השורש שעליו החרדה יושבת ומאתגרת, ובאמצעות כלים פרקטיים תוכלו לצאת לדרך חדשה ולזוגיות חזקה ויציבה.

שתפו: