כניסה
הרשמה לניוזלטר

איך מוגדרות הפרעות קשב וריכוז, כיצד ניתן לטפל בהן ומה תוכלו לעשות כדי לשפר את האיזון בחיים? כל מה שאתם צריכים לדעת, בקיצור נמרץ כיאה ליכולת הקשב שלכם, בכתבה הבאה

שולי הלוי | 10 במרץ 2022 | תוכן שיווקי | 3 דק׳

סובלים מהפרעות קשב וריכוז? הטיפים שיעזרו לכם להתאזן

מתקשים לעמוד בלוחות זמנים? לבצע מטלות שגרתיות או משימות שאתם ממש רוצים להשלים ואפילו לא מסוגלים להתחיל? קראתם את שתי השאלות האלו פעמיים כי איבדתם ריכוז בפעם הראשונה? יכול להיות שאתם, כמו 7%-10% מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות קשב וריכוז. המאפיינים הבולטים של הפרעות אלו הינם בפגיעה בתפקוד האישי, החברתי, הלימודי או התעסוקתי והן באות לידי ביטוי בדחיינות, חולמנות, היפר אקטיביות ומופעים נוספים.

מהן הפרעות קשב וריכוז?

הפרעות קשב וריכוז הינן הפרעות נוירו-התפתחותיות הבאות לראשונה לידי ביטוי בתקופת הילדות והן כוללות שני תחומים: חוסר קשב והתנהגות היפראקטיבית־אימפולסיבית. למעשה, מדובר בהפרעה ניורו-ביולוגית תורשתית, המקושרת לתפקוד לקוי של מוליכים עצביים המקשרים בין תאי העצב במערכת העצבים.

עד לפני כמה עשורים נחשבו הפרעות קשב וריכוז ל״הפרעות המוגבלות לילדות״, אך כיום כבר ידוע שכ-70% מהילדים הסובלים מהפרעות אלו, ממשיכים לסבול מהן גם בבגרותם.

אילו תסמינים יש להפרעות קשב וריכוז?

בעוד התפתחות הפרעות קשב וריכוז מתרחשות בחמש שנות החיים הראשונות של האדם, הן אינן דועכות בהמשך החיים והתסמינים שלהן מופיעים גם בתקופת הבגרות והזקנה.

אחד התסמינים הבולטים של הפרעת קשב הוא יכולת קשב וריכוז נמוכה שיכולה לבוא לידי ביטוי בנדידת מחשבות לא-רצונית, חוסר ארגון, פיזור דעת ולחילופין מיקוד יתר (היפר-פוקוס).

כמו כן, היפראקטיביות (או פְעַלְתָּנוּת יֶתֶר על פי האקדמיה ללשון העברית) היא אחד המאפיינים המרכזיים של הפרעת קשב והיא מופיעה בצורה מעודנת יותר בקרב מבוגרים בהשוואה לגילאי הילדות. פעלתנות יתר יכולה לבוא לידי ביטוי בקושי לעסוק בפעילות יחידה לאורך זמן ותנועה מרובה במרחב, כמו גם דיבור אינטנסיבי.

Shutterstock

כיצד ניתן לטפל בהפרעות קשב וריכוז?

ראשיתו של המחקר הרפואי העוסק בהפרעות קשב וריכוז לפני למעלה מחמישים שנה, ובזכות זה עומדות בפני הסובלים מהן אפשרויות טיפול מגוונות. הטיפולים התרופתיים, הפסיכותרפיים, ההיפרברים והמשלימים, נועדו לעזור לסובלים מהפרעות קשב וריכוז להשיג איכות חיים טובה יותר בתחומי החיים בהם הפרעות אלו מעוררות קשיים.

הטיפולים התרופתיים המוכרים הם התרופות הממריצות הריטלין והאדרל (אטנט) והן ניתנות אך ורק במרשם רופא ולאחר אבחון מלא. מלבד אלו, טיפול קוגניטיבי־התנהגותי הינו דרך נוספת להתמודד עם השפעות הפרעות קשב. טיפול פסיכותרפי זה הינו ממוקד מטרה ומוגבל בזמן ומתאים לטיפול במי שהפרעות הקשב מעוררות אצלו הפרעה טורדנית-כפייתית, חרדה, דכאון, הפרעה פוסט-טראומטית ועוד.

פתרונות מודרניים יותר, המבקשים לסייע ולהוביל לאיזון בהפרעת קשב וריכוז כוללים טיפול בתא חמצן. מחקרים בתחום הרפואה ההיפרברית מצאו ששיטת טיפול זו הינה בעלת יכולת שיפור משמעותית בתפקודים קוגניטיביים במבוגרים: תחומי קשב, מהירות עיבוד מידע, תפקודים ניהוליים ועוד.

גם עולם הרפואה המשלימה מציע דרכי התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז כגון טיפולי ביופידבק, תזונה נטורופתית, טיפול הומאופתי ודיקור סיני.

עשו זאת (כמעט) בעצמכם: טיפים להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז

כמו שעון: צרו לעצמכם סדר יום – דחיינות, בלגניסטיות, קושי בארגון סדר יום ואי היכולת להתחיל לעסוק בפעולה רצויה הם הקשיים הנפוצים העומדים בפני הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. אחת הדרכים להתמודד עם קשיים אלו היא לנסות לארגן עד כמה שניתן את לוחות הזמנים והמטלות.

מדי ערב, תכננו את המשימות ליום המחרת והקצו לכל אחת זמן ארוך יותר ממה שנדמה לכם שתצטרכו. סיימתם לפני הזמן? אל תשכחו להקצות לעצמכם צ׳ופר כבונוס על עמידה ביעדים.

כשתרגישו מוכנים, אתם יכולים לתכנן את השבוע כולו.

חכמים לשירותכם – השתמשו ביישומים ובכלים הזמינים לטלפון החכם שלכם, כדי לשמור על הסדר והארגון בחייכם. היעזרו ביומן, בפתקיות, אפליקציות לניהול משימות וכמובן – בעוזר האישי הווירטואלי הזמין במערכת ההפעלה שלכם.
אם אתם מנהלים את החיים גם במחשב או בטאבלט, דאגו לסנכרון האפליקציות הרלוונטיות בין המכשירים. רוצים המלצות? כאן תמצאו רשימת אפליקציות מומלצות נכון ל-2022, שיכולות לעזור לכם לארגן את החיים.

לסיכום, אתם אמנם אלו שסובלים מהפרעות קשב וריכוז, אבל סביר שגם הסביבה שלכם מושפעת מכך. עצם ההבנה שהקשיים שלכם פוגעים באנשים אחרים ולקיחת אחריות על כך בפניהם, היא צעד חשוב בדרך והצעד הבא הוא לדעת לבקש ׳תמיכה אנושית׳ מבני המשפחה או העמיתים לעבודה.

בין אם אתם מאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז או סובלים משכמותן ללא אבחנה רשמית, יש דרכים רבות לטפל ולהתמודד עם הקשיים שהן מעוררות. אם אתם לא מצליחים להתמודד איתן בעצמכם אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית או לבקש עזרה מהסביבה המיידית.

שתפו את הכתבה:

סובלים מהפרעות קשב וריכוז? הטיפים שיעזרו לכם להתאזן

איך מוגדרות הפרעות קשב וריכוז, כיצד ניתן לטפל בהן ומה תוכלו לעשות כדי לשפר את האיזון בחיים? כל מה שאתם צריכים לדעת, בקיצור נמרץ כיאה ליכולת הקשב שלכם, בכתבה הבאה

שולי הלוי | 10 במרץ 2022 | תוכן שיווקי | 2 דק׳

Shutterstock

מתקשים לעמוד בלוחות זמנים? לבצע מטלות שגרתיות או משימות שאתם ממש רוצים להשלים ואפילו לא מסוגלים להתחיל? קראתם את שתי השאלות האלו פעמיים כי איבדתם ריכוז בפעם הראשונה? יכול להיות שאתם, כמו 7%-10% מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות קשב וריכוז. המאפיינים הבולטים של הפרעות אלו הינם בפגיעה בתפקוד האישי, החברתי, הלימודי או התעסוקתי והן באות לידי ביטוי בדחיינות, חולמנות, היפר אקטיביות ומופעים נוספים.

מהן הפרעות קשב וריכוז?

הפרעות קשב וריכוז הינן הפרעות נוירו-התפתחותיות הבאות לראשונה לידי ביטוי בתקופת הילדות והן כוללות שני תחומים: חוסר קשב והתנהגות היפראקטיבית־אימפולסיבית. למעשה, מדובר בהפרעה ניורו-ביולוגית תורשתית, המקושרת לתפקוד לקוי של מוליכים עצביים המקשרים בין תאי העצב במערכת העצבים.

עד לפני כמה עשורים נחשבו הפרעות קשב וריכוז ל״הפרעות המוגבלות לילדות״, אך כיום כבר ידוע שכ-70% מהילדים הסובלים מהפרעות אלו, ממשיכים לסבול מהן גם בבגרותם.

אילו תסמינים יש להפרעות קשב וריכוז?

בעוד התפתחות הפרעות קשב וריכוז מתרחשות בחמש שנות החיים הראשונות של האדם, הן אינן דועכות בהמשך החיים והתסמינים שלהן מופיעים גם בתקופת הבגרות והזקנה.

אחד התסמינים הבולטים של הפרעת קשב הוא יכולת קשב וריכוז נמוכה שיכולה לבוא לידי ביטוי בנדידת מחשבות לא-רצונית, חוסר ארגון, פיזור דעת ולחילופין מיקוד יתר (היפר-פוקוס).

כמו כן, היפראקטיביות (או פְעַלְתָּנוּת יֶתֶר על פי האקדמיה ללשון העברית) היא אחד המאפיינים המרכזיים של הפרעת קשב והיא מופיעה בצורה מעודנת יותר בקרב מבוגרים בהשוואה לגילאי הילדות. פעלתנות יתר יכולה לבוא לידי ביטוי בקושי לעסוק בפעילות יחידה לאורך זמן ותנועה מרובה במרחב, כמו גם דיבור אינטנסיבי.

Shutterstock

כיצד ניתן לטפל בהפרעות קשב וריכוז?

ראשיתו של המחקר הרפואי העוסק בהפרעות קשב וריכוז לפני למעלה מחמישים שנה, ובזכות זה עומדות בפני הסובלים מהן אפשרויות טיפול מגוונות. הטיפולים התרופתיים, הפסיכותרפיים, ההיפרברים והמשלימים, נועדו לעזור לסובלים מהפרעות קשב וריכוז להשיג איכות חיים טובה יותר בתחומי החיים בהם הפרעות אלו מעוררות קשיים.

הטיפולים התרופתיים המוכרים הם התרופות הממריצות הריטלין והאדרל (אטנט) והן ניתנות אך ורק במרשם רופא ולאחר אבחון מלא. מלבד אלו, טיפול קוגניטיבי־התנהגותי הינו דרך נוספת להתמודד עם השפעות הפרעות קשב. טיפול פסיכותרפי זה הינו ממוקד מטרה ומוגבל בזמן ומתאים לטיפול במי שהפרעות הקשב מעוררות אצלו הפרעה טורדנית-כפייתית, חרדה, דכאון, הפרעה פוסט-טראומטית ועוד.

פתרונות מודרניים יותר, המבקשים לסייע ולהוביל לאיזון בהפרעת קשב וריכוז כוללים טיפול בתא חמצן. מחקרים בתחום הרפואה ההיפרברית מצאו ששיטת טיפול זו הינה בעלת יכולת שיפור משמעותית בתפקודים קוגניטיביים במבוגרים: תחומי קשב, מהירות עיבוד מידע, תפקודים ניהוליים ועוד.

גם עולם הרפואה המשלימה מציע דרכי התמודדות עם הפרעות קשב וריכוז כגון טיפולי ביופידבק, תזונה נטורופתית, טיפול הומאופתי ודיקור סיני.

עשו זאת (כמעט) בעצמכם: טיפים להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז

כמו שעון: צרו לעצמכם סדר יום – דחיינות, בלגניסטיות, קושי בארגון סדר יום ואי היכולת להתחיל לעסוק בפעולה רצויה הם הקשיים הנפוצים העומדים בפני הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. אחת הדרכים להתמודד עם קשיים אלו היא לנסות לארגן עד כמה שניתן את לוחות הזמנים והמטלות.

מדי ערב, תכננו את המשימות ליום המחרת והקצו לכל אחת זמן ארוך יותר ממה שנדמה לכם שתצטרכו. סיימתם לפני הזמן? אל תשכחו להקצות לעצמכם צ׳ופר כבונוס על עמידה ביעדים.

כשתרגישו מוכנים, אתם יכולים לתכנן את השבוע כולו.

חכמים לשירותכם – השתמשו ביישומים ובכלים הזמינים לטלפון החכם שלכם, כדי לשמור על הסדר והארגון בחייכם. היעזרו ביומן, בפתקיות, אפליקציות לניהול משימות וכמובן – בעוזר האישי הווירטואלי הזמין במערכת ההפעלה שלכם.
אם אתם מנהלים את החיים גם במחשב או בטאבלט, דאגו לסנכרון האפליקציות הרלוונטיות בין המכשירים. רוצים המלצות? כאן תמצאו רשימת אפליקציות מומלצות נכון ל-2022, שיכולות לעזור לכם לארגן את החיים.

לסיכום, אתם אמנם אלו שסובלים מהפרעות קשב וריכוז, אבל סביר שגם הסביבה שלכם מושפעת מכך. עצם ההבנה שהקשיים שלכם פוגעים באנשים אחרים ולקיחת אחריות על כך בפניהם, היא צעד חשוב בדרך והצעד הבא הוא לדעת לבקש ׳תמיכה אנושית׳ מבני המשפחה או העמיתים לעבודה.

בין אם אתם מאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז או סובלים משכמותן ללא אבחנה רשמית, יש דרכים רבות לטפל ולהתמודד עם הקשיים שהן מעוררות. אם אתם לא מצליחים להתמודד איתן בעצמכם אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית או לבקש עזרה מהסביבה המיידית.

שתפו את הכתבה:

שתפו: