אסטרטגיות למידה: איך לזכור יותר ולהבין לעומק
כניסה
הרשמה לניוזלטר

מהמחקר החלוצי של אבינגהאוס על "עקומת השכחה" ועד לאסטרטגיות למידה עכשוויות – שלושה כלים לשמירת מידע לטווח ארוך וליישומו בחיינו

מאיה מזרחי | 9 בדצמבר 2024 | פסיכולוגיה | 12 דק׳

אסטרטגיות למידה: איך לזכור יותר ולהבין לעומק

הפסיכולוג הרמן אֶבּינְגהַאוּס היה נחוש להבין את תהליכי הזיכרון והלמידה של בני האדם, ולכן החל לערוך על עצמו סדרת ניסויים חדשנית. ב-1878 הוא יצר מאגר ייחודי של 2,300 הברות חסרות משמעות כמו DAX, BOK ו-YAT, בחר באופן אקראי רשימת הברות מהמאגר, ולאחר מכן רשם אותן במחברת ושינן אותן בקצב אחיד.

אבינגהאוס תיעד את מספר החזרות שנדרשו כדי לזכור כל סדרה בשלמותה, וגילה שהוא יכול לזכור 8-6 הברות לאחר קריאה אחת בלבד, אך רשימות ארוכות דרשו חזרות נוספות לשם שינון מלא.

בספרו "על הזיכרון", מ-1885, הוא הציג את ממצאיו, ובהם את מודל "עקומת השכחה" המפורסם. העקומה מתארת את הירידה האקספונֶנְצְיָאלית בזיכרון לאחר הלמידה: בתוך כ-20 דקות, ניתן לשכוח עד 40 אחוז מהמידע החדש, ולאחר שעה – כ-50 אחוז. עם זאת, לאחר השלב הראשוני, קצב השכחה הופך איטי יותר.

צילום: Shutterstock

צילום: Shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
Collection PJ / Alamy Stock Photo
לפני ספרי העזרה העצמית: תורת השלווה של פלוטרכוס

מאיה מזרחי

אילוסטרציה: מגזין אפוק
לדבר על עצמנו בגוף שלישי – הדרך המפתיעה לחיים חכמים ורגועים יותר

דינה גורדון

איור אילוסטרציה: מגזין אפוק
אסטרטגיות השטן: חמש הדרכים שבהן אנו מכשילים את עצמנו – וכיצד להפוך את הקערה על פיה

מאיה מזרחי, איל לוינטר

אילוסטרציה: מגזין אפוק
לצאת מהכלא של ה"צריך": המהפכה הפנימית לשחרור המחשבה

דינה גורדון

אילוסטרציה: מגזין אפוק
פחות הסחות, יותר תוצאות: החיים על פי שאלה אחת פשוטה

דינה גורדון

אילוסטרציה: מגזין אפוק,  Shutterstock
לשמור בבטן: הפסיכולוגיה של ההסתרה וההשלכות הבלתי צפויות על הבריאות שלנו

דינה גורדון

שתפו: