כניסה
הרשמה לניוזלטר

על נחישות, שבירת מוסכמות ודרכים לא שגרתיות לחולל שינוי

ד"ר משה רט | 9 בספטמבר 2024 | מחשבות | 3 דק׳

דעה: כאשר שוברים את המסגרות, דברים מוזרים יכולים לקרות

כולם מכירים את דבריו המפורסמים של איינשטיין, לפיהם אי שפיות היא לעשות את אותו הדבר שוב ולצפות לתוצאות שונות. אם ערכו ניסוי מסוים עשר פעמים והתוצאה הייתה שלילית בכל המקרים, אף אחד לא יציע לנסות שוב באותה הדרך.

הבעיה כאן היא ההנחה הסמויה שאנחנו מבינים בדיוק איך עובדת החוקיות במציאות, ומה שלא עבד בפעמים הראשונות – לא יעבוד גם בפעמים הבאות. אבל האם זה באמת נכון? אולי קיימת חוקיות נסתרת במציאות, לפיה פעולות מסוימות מובילות לתוצאות שונות דווקא אם חוזרים עליהן מספיק פעמים. אולי ישנם היבטים במציאות הדומים לדלת, שאם נבעט בה מספיק פעמים, היא תיפתח לבסוף. הרקליטוס אמר: "אינך יכול להיכנס לאותו נהר פעמיים", מכיוון שהנהר משתנה כל הזמן. ואם זה נכון, הרי שגם לא ניתן לחזור על אותה פעולה פעמיים באותו אופן, מכיוון שמשהו תמיד משתנה בין לבין.

חכמינו אמרו: אינו דומה שונה פרקו מאה פעמים, לשונה פרקו מאה ואחת פעמים. על פי המסופר, כאשר שאל חבר ילדות את הגאון מווילנה איך הגיע לגדלותו בתורה, השיב לו הגר"א: "אתה האמנת למשנה הזו? אני לא האמנתי. בדקתי בעצמי". כמעט אף אחד אינו מנסה לחזור על אותו פרק משניות או דף גמרא 101 פעמים. רובנו משוכנעים שאחרי כמה חזרות אנחנו כבר יודעים ומבינים את כל מה שאפשר. אך אולי, מי שמצליח לפרוץ את המחסום הזה דווקא מחולל שינוי משמעותי כלשהו? האדמו"ר מסוכטשוב כתב כי החזרה מאה פעמים היא בגדר הטבע, משום שכך היה נהוג ללמד בעבר, ואילו החזרה ה-101 היא פריצה מעבר לגבולות הטבע ולכן מובילה לתוצאות יוצאות דופן. אבל שוב, מי באמת יבדוק את זה?

צילום: Shutterstock

שתפו: