כניסה
הרשמה לניוזלטר

מדורו האשים את "הציונות הבין-לאומית" בהפגנות שהתפשטו בארצו לאחר שהואשם בזיוף הבחירות לנשיאות. דני סיטרינוביץ', חוקר עמית בתוכנית איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, מסביר מדוע מדורו מטיל את האשמה על הציונות ומדוע חשוב לישראל לשים לב להתפתחויות בגזרה הזו

קרן זריהן | 9 בספטמבר 2024 | מחשבות | 5 דק׳

למה לישראלים צריך להיות אכפת מוונצואלה

בסוף יולי התקיימו בחירות בוונצואלה, בהן הוכרז כמנצח הנשיא המכהן, הסוציאליסט ניקולאס מדורו. הבחירות עוררו מחלוקות רבות בשל דיווחים על אי-סדרים נרחבים, כולל חשדות להונאות, דיכוי מצביעים והיעדר שקיפות. מועמד האופוזיציה, אדמונדו גונזלס, ותומכיו דחו את התוצאות – דבר שהוביל לגל של הפגנות ברחבי המדינה.

על אף שישראל נמצאת כ-10,000 קילומטרים מוונצואלה, ועל אף שמרבית תשומת הלב הישראלית מופנית כרגע למלחמה ברצועת עזה, מדורו לא היסס להאשים את "הציונות הבין-לאומית" בהפגנות שהתפשטו בארצו לאחר שהואשם בזיוף הבחירות לנשיאות. ממשלתו עצרה כ-2,000 מפגינים, וכ-20 נוספים נהרגו. בהמשך, מדורו הטיל את האחריות על האופוזיציה, שלדבריו "נתמכת" ו"ממומנת" על ידי "הציונות הבין-לאומית". "כל כוחה התקשורתי של הציונות, השולטת ברשתות החברתיות והלוויינים, עומד מאחורי [ניסיון] ההפיכה הזה", טען מדורו בנאום טלוויזיוני.

לוונצואלה ולישראל אין יחסים דיפלומטיים רשמיים מאז מבצע עופרת יצוקה ב-2009, כאשר הנשיא הקודם, הוגו צ'אווס, ניתק את הקשרים בין המדינות. לפי ההערכות, כיום מתגוררים בוונצואלה כ-6,000 יהודים, שהם כרבע מהמספר שהיה בשנות ה-90. רבים עזבו את המדינה בעקבות המדיניות הכלכלית הסוציאליסטית שהנהיג צ'אווס, ואחריו מדורו, במסגרת "המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת של ונצואלה".

אילוסטרציה: מגזין אפוק, Shutterstock

שתפו: