כניסה
הרשמה לניוזלטר

הקיום שלנו היום בישראל אינו מובן מאליו, טובי המומחים יתקשו להסביר זאת

ד"ר משה רט | 8 באוגוסט 2024 | מחשבות | 3 דק׳

קבלת החלטות קשות בערפל של אי ודאות

תרחיש אפשרי: בתאריך ה' באייר תש"ח, בן גוריון מכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל. יום למחרת, פולשים צבאות מדינות ערב לארץ ישראל, מביסים את צה"ל (השקוע במלחמת אחים מול האצ"ל), כובשים את הארץ וטובחים או מגרשים את רוב היהודים.

מאמצי העלייה, ההתיישבות וההישגים הדיפלומטיים של מאה השנים הקודמות, שהושגו בדם ויזע, נמחקים בִּן רגע. להמוני פליטי השואה באירופה אין לאן ללכת, והם נרצחים או מתבוללים בהמוניהם. המזרח התיכון נשאר כולו ערבי-מוסלמי. באין תקווה לאומית או גאולה באופק, החילונים מתנתקים לחלוטין מהיהדות, והדתיים סופגים מכה אמונית קשה ורובם מאבדים את אמונתם. כל מה שנותר מעם ישראל הוא כמה קהילות דלילות פזורות ברחבי העולם, שמתפרסמות בעיקר בכתבות של נשיונל ג'יאוגרפיק על קבוצות אתניות אזוטריות.

נשמע דמיוני? כל זה היה בגדר אפשרות ריאלית לחלוטין. לכולם היה ברור שצבאות ערב אכן יתקפו אם יכריזו היהודים על הקמת המדינה, ושהסיכויים לנצח במלחמה מולם אינם גבוהים. לפי בן גוריון, מומחי הביטחון ראו בכך סיכוי של 50-50 אחוז. נשיא ארה"ב לחץ בתוקף על ההנהגה להימנע מלהכריז על המדינה, וגם בקרב ראשי הציבור התנגדו לכך רבים.

צילום: Shutterstock

שתפו: