כניסה
הרשמה לניוזלטר

מתוך 830 הבסיסים הזרים שיש היום בסוריה, איראן מחזיקה ב-570. היא מכניסה חומרים איראניים ושיעיים לבתי הספר, עורכת פעילויות לגיוס סורים למיליציות הנתמכות על ידה, ואף משנה את הדמוגרפיה באזורים מסוימים

יובל גומא | 8 באוגוסט 2024 | מחשבות | 4 דק׳

ההשתלטות על סוריה – טבעת האש מתהדקת

אין זה סוד שמאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, בשנת 2011, איראן פועלת לחיזוק שלטון אסד ולביסוס אחיזתה בסוריה. היא שלחה לשם מפקדים בכירים במשמרות המהפכה ובארגוני מיליציות שיעיות, הקימה בסיסים צבאיים בסוריה, והתערבה בהחלטות ובמדיניות של משטר אסד.

מה שפחות ידוע זה שאיראן גם מפעילה השפעה חברתית, חינוכית, תרבותית ודתית מאסיבית בסוריה. היא מכניסה חומרים איראניים ושיעיים לבתי הספר ולגני הילדים, פותחת מרכזי תרבות איראניים ועורכת פעילויות לגיוס סורים למיליציות הנתמכות על ידה. היא אף משנה את הדמוגרפיה באזורים מסוימים על ידי העברת תושבים איראנים שיעים ואת משפחותיהם לאזורים אלה.

דוח של מכון ממרי שפורסם בתחילת יולי מפרט זאת. בינואר 2020, למשל, חתמו איראן והמשטר הסורי על הסכם מקיף בתחום החינוך, שכלל הכנסת ספרים איראניים לסילבוס הרשמי בסוריה ואת הוראת הפרסית כשפה שנייה בבתי ספר תיכוניים. הדוח מפרט כי איראן מפעילה גני ילדים שיעים רבים ברחבי סוריה, בהם מלמדים את הילדים את "העיקרים הנכונים של האסלאם", ויש לה דריסת רגל גם במוסדות להשכלה גבוהה: חמש אוניברסיטאות איראניות פועלות בסוריה.

איראן מקיפה את ישראל בטבעת אש, מעזה, מלבנון וכעת מחזית נוספת עם עשרות אלפי החמושים השיעים בסוריה | אילוסטרציה: מגזין אפוק

שתפו: