כניסה
הרשמה לניוזלטר

כ-90 אחוז מהרחפנים בישראל הם מתוצרת DJI, חברה סינית הכפופה לחוקים המאלצים אותה לשתף את הביון הסיני במידע שנאסף, אם תתבקש לעשות כך. בארה"ב כבר נקבע כי רחפנים מתוצרת סין מהווים “סיכון משמעותי לתשתיות קריטיות ולביטחון הלאומי של ארה”ב”

יובל גומא | 11 ביולי 2024 | מחשבות | 5 דק׳

דעה: רחפנים “טרויאנים” בשמי הארץ?

כמה מדינות כמו ארה"ב, אוסטרליה והודו כבר נקטו צעדים להגביל את השימוש ברחפנים מתוצרת החברה הסינית DJI בשל העובדה שהיא כפופה למנגנון השלטון הסיני, המחייב אותה לציית לחוקים של שיתוף מידע עם המודיעין הסיני. אולם בישראל, בה נושא הביטחון הלאומי הוא בראש סדרי העדיפויות, מאפשרים ל-DJI לפעול בשוק הרחפנים באופן חופשי.

חברת DJI שולטת כיום ב-70 אחוז משוק הרחפנים העולמי, לפי Drone Industry Insights (DII) – גוף מחקר שבסיסו בגרמניה. יחד עם ענקית הרחפנים הסינית אוטל (Autel), שתי החברות שולטות ב-90 אחוז משוק הרחפנים העולמי.

בישראל יש ל-DJI דריסת רגל משמעותית, עם חנות יבואן רשמית בהרצליה ומוצרים הנמכרים בעשרות חנויות רחפנים, אלקטרוניקה וצילום ברחבי הארץ. "יש כ-30,000 רחפנים בישראל וכ-90 אחוז מהם מתוצרת DJI – רובם נמצאים בשימוש של מפעילים פרטיים, אך חלקם מופעלים על ידי כוחות הביטחון", אומר אור אדר, לשעבר נווט F-16 בחיל האוויר וממקימי סיירת הרחפנים בישראל (ראו כתבה בנושא בגיליון 376). "לפני כעשור השימוש האזרחי ברחפנים למטרות צילום החל לצבור תאוצה, ו-DJI היו במקום הנכון ובזמן הנכון. הם ייצרו רחפן שאינו מצריך הרכבה, אלא יוצא מהחנות מוכן לטיסה".

אילוסטרציה: מגזין אפוק

שתפו: