האם המודל העסקי שלכם מותאם לעידן הדיגיטלי? הלקח מהשינויים הבלתי פוסקים במודלים של תעשיית המוסיקה
החזיקו חזק
טכנולוגיה היא המשבשת הגדולה של העידן המודרני. היא משבשת ומשנה מערכות פוליטיות, מערכות יחסים, מודלים עסקיים ותעשיות שלמות. אולי הדוגמה הטובה ביותר לפעולתה המשבשת של הטכנולוגיה קשורה באופן שבו היא השפיעה, וממשיכה להשפיע, על תעשיית המוזיקה. הדוגמה של תעשיית המוזיקה מרמזת לא רק על האופן שבו טכנולוגיה מחייבת תעשיות להמציא את עצמן מחדש, אלא גם על האופן שבו אותה טכנולוגיה ממש יכולה לרומם אותן ואז לרסק אותן.
עד לפני 150 שנה מי שרצה לצרוך מוזיקה היה צריך ללכת להופעה חיה. הסיבה לכך הייתה פשוטה: לא היה בנמצא מכשיר שיכול היה ללכוד, לשמור ולתעד את הקול שיצא מכלי נגינה ומגרונם של הזמרים. מי שרצה להאזין למוזיקה היה צריך לעשות אחת משתיים: ללכת לאירוע או לייצר אותה בעצמו. כל זה השתנה ב-1857, אז המציא לאון סקוט את הפונואוטוגרף, מכשיר שהתבסס על ממברנה שרעדה בהתאם לצלילים, והניעה עט שרשם קווים על סליל נייר בו נרשמו התנודות. בעוד שזו הייתה התקדמות משמעותית היא הייתה יחסית צנועה; הפונואוטוגרף לא אפשר להשמיע את ההקלטה אלא רק לתעד אותה.
רוצה לקרוא עוד?
להמשך קריאה הירשמו או התחברו