כניסה
הרשמה לניוזלטר

התקשורת החדשה גילתה את כוחן של החמלה והאמפתיה. על האפקטיביות של "תודעת הבעד"

יעל גבירץ | 26 במרץ 2014 | מחשבות | 3 דק׳

מכוח המחץ אל כוח החמלה


בצירוף מקרים, אירחה אוניברסיטת סטנפורד את הכינוס העולמי הראשון לחמלה וטכנולוגיה באותו יום בו התבשר העולם על מותו של נלסון מנדלה, המנהיג המזוהה ביותר עם החמלה וכוחה. בכירי המחנכים, החוקרים והמפתחים התכנסו לדון בדרכים להצית אנושיות וחמלה און-ליין, בחברה מוּנעת הפרעות טכנולוגיה ועמוסת הפרעות קשב.

הכינוס החלוצי שהתקיים בסטנפורד הוא איתות נוסף למהפך התודעתי המתחולל במעבר לעולם התקשורת החדשה: מתפיסת "תודעת הקטסטרופה", ששלטה בתקשורת הדפוס והטלוויזיה, אל "תודעת הבעד" כמקור הכוח של התקשורת בעידן האינטרנט והרשת החברתית.

"תודעת הקטסטרופה" ששלטה שנים רבות בתקשורת ונתפסה כמגייסת רייטינג גבוה, אותה שפה חדשותית מועצמת ומבהילה, מילולית וגראפית, של "סכינים שלופות ומדממות", איבדה את האפקטיביות שלה במעבר לתקשורת החדשה של הרשתות החברתיות והאינטרנט. ולא רק בשל ריבוי ערוצי התקשורת כיום, העובדה שכל צרכן תקשורת יכול לייצר לעצמו ברשת החברתית את אתר התוכן הכולל את התכנים התקשורתיים בהם הוא חפץ, ושטף המידע והידע הזמינים און-ליין.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הדרך הארוכה אל תוך עצמנו
הדרך הארוכה אל תוך עצמנו – והתרבות שמונעת מאיתנו ללכת בה | דעה

ד"ר משה רט

מסכי המסחר בוול סטריט, 17 בספטמבר 2025
מדוע צריך להיזהר מהגאות המלאכותית בשוק ההון | דעה

גלעד סלונים

היצר הרע הוא מעין רוח רעה הנכנסת באדם ומשבשת את שיקול דעתו
זה הילד הרע, לא אני | דעה

ד"ר משה רט

עיקרון האפקט הכפול – מה אתם הייתם עושים?
עיקרון האפקט הכפול – מה אתם הייתם עושים?

עידו פוקס

אילוסטרציה: מגזין אפוק
על הדחף האנושי לדעת – גם כשזה כואב

ישראל נמדר

מי אני לפני הכול?
מי אני לפני הכול?

ד"ר משה רט

שתפו: