כניסה
הרשמה לניוזלטר

למה ידע תיאורטי לא מספיק כדי להצליח ומהו מנוע הצמיחה החזק ביותר של האדם

אלון אולמן | 20 בדצמבר 2013 | מחשבות | 4 דק׳

אל תדע, תעשה

ישנן המון אקסיומות, משפטים שכל אחד מכיר ובטוח שהם לפחות חלק מחוקי היקום. למשל, ידע זה כוח. מה דעתכם? נכון או לא? אז האמת, שזה נכון ולא נכון. ידע תיאורטי בהחלט חשוב מאוד, הוא כלי להצלחה, הגשר לפרוץ את הגבולות שלנו לגרסה היותר גדולה של עצמנו. אבל השאלה שצריכה להישאל היא איזה ידע?

אני סיימתי בהצטיינות תואר ראשון בכלכלה ותואר שני במנהל עסקים. הלכתי ללמוד את המקצועות הללו כדי לדעת לעשות כסף. לא גדלתי בבית עם כסף, לא ידעתי איך לייצר כסף ובטח שלא איך לנהל אותו. אבל רק בגיל 43 נחשפתי בהרצאה ששמעתי בחו"ל לידע שגרם לי לבכות. בכי של צער מפני שעד היום לא ידעתי את זה, ובכי של התרגשות ממה שאני עומד לעשות עם זה. הבנתי שבמנהל עסקים לא היה לי שיעור אחד על איך עושים כסף. למעשה, רק כאשר התחלתי להבין שאני כנראה לא יודע הכול, כמו שחשבתי עד אותו זמן, התחלתי לדעת באמת.

אנשים לא נכשלים או מצליחים כי הם לא יודעים מספיק ידע תיאורטי. ההבדל בין אנשים מצליחים לאלו שלא קשור בציר ההוויה שלהם. ישנם חוקים חיצוניים וחוקים פנימיים והבעיה שבאוניברסיטאות מלמדים רק את התאוריה, את החוקים חיצוניים, את הידע התיאורטי. אנשים לא מכירים את החוקים הפנימיים. הרי אם הכול היה שאלה של ידע תיאורטי בלבד: כל הבנקאים היו מיליונרים; לכל המורות היו ילדים מחונכים ותלמידים מצטיינים; כל הדיאטניות היו רזות; כל יועצות הנישואין היו נשואות באושר ולכל הסקסולוגיות היו... (זה הראש שלכם. לא אמרתי כלום). אנו למדים, שכנראה יש עוד משהו, מעבר לידע התיאורטי.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
פרשנות: ירדן החליטה לצאת למאבק תקשורתי גלוי נגד איראן, “האחים המוסלמים” וחמאס

יוני בן מנחם

ירדן מאשימה אותן בניסיון להבריח נשק לתוך הממלכה ההאשמית כדי לערער את יציבותה

דעה: האתגרים העומדים בפני צה”ל ברצועת עזה

יוני בן מנחם

צה"ל עשה כמה טעויות בניהול המלחמה, וזו העת לתקן אותן - החל מאיבוד המומנטום הצבאי, דרך איתור המנהרות ועד אי מיטוט השלטון האזרחי של חמאס

פרשנות: הנמל הצף ברצועת עזה – מה צפוי בהמשך?

סא"ל (מיל') ד"ר אייל פינקו

צה"ל הודיע היום כי הושלם חיבור הרציף הצף ברצועת עזה. מהו בדיוק תפקידו של הנמל, כיצד הוא יעבוד ומהי ההשפעה שלו על ישראל?

פרשנות: האם יחיא סינוואר הספיק להרחיב את השפעתו גם לטורקיה?

יוני בן מנחם

עיתון "הטיימס" הבריטי חשף מסמכים שצה"ל תפס ברצועת עזה, מהם עולה כי סינוואר תכנן להקים בטורקיה בסיס סודי ותאי טרור נוספים, כדי לתאם התקפות על מטרות ישראליות במדינות שכנות

מדוע התדרדרו היחסים בין מצרים לישראל? | פרשנות

יוני בן מנחם

גורמים מדיניים מתארים את המשבר בין המדינות כחמור ומעריכים כי הוא עלול להתדרדר עוד יותר אם ישראל תכבוש את כל אזור רפיח

פרשנות: נמשך העימות בין סבא”א לאיראן – שממשיכה באיומים

יוני בן מנחם

יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית ביקר בשבוע שעבר באיראן ואמר לאחר חזרתו כי "היחסים של הסוכנות עם איראן בדרך למבוי סתום, וזה חייב להשתנות". יועצו של המנהיג העליון עלי ח'מינאי, חזר שוב על האזהרה כי "איראן תבחן מחדש את האידיאולוגיה הגרעינית שלה אם לא יפורק הנשק הגרעיני של ישראל"

שתפו: