כניסה
הרשמה לניוזלטר

כשאנו משתעלים או אף נתקפים בהתקף שיעול התחושה אינה נעימה במיוחד. יחד עם זאת מדובר בפעולה…

תוכן שיווקי | 18 במרץ 2024 | תוכן שיווקי | 3 דק׳

מהו שיעול כרוני וכיצד ניתן לטפל בו?

כשאנו משתעלים או אף נתקפים בהתקף שיעול התחושה אינה נעימה במיוחד. יחד עם זאת מדובר בפעולה הכרחית ואף חשובה במיוחד. כאשר אנו משתעלים, אנו למעשה מנקים את דרכי הנשימה שלנו מחומרים שונים וליחה שיכולים לגרום לגירוי של הריאות ובעקבות כך לדלקות שבמקרי קיצון יכולות להתפתח לזיהומים ואף לחנק. לרוב, השיעול אינו נמשך תקופה ארוכה כי אם מספר ימים בודדים בלבד.

לעומת זאת, שיעול כרוני אינו מחלה כי אם סימפטום הנובע מבעיות בריאותיות אחרות. אצל אנשים מבוגרים הוא יוגדר כרוני אם יימשך מעל שמונה שבועות, ואילו אצל ילדים הוא יוגדר כך לאחר ארבעה שבועות רצופים. למרות ששיעול הוא אינו מחלה הוא עדיין אחת הסיבות הכי שכיחות להגיע לביקור רופא. במאמר זה נדון בהרחבה מהו שיעול כרוני וכיצד ניתן לטפל בו.

מהם הגורמים לשיעול כרוני?

יש לא מעט גורמים אשר יכולים להפוך שיעול לשיעול כרוני, למשל אדם הסובל מאלרגיות שונות או אסטמה אשר לרוב מופיעה עם חילופי העונות. סיבות נוספות שעשויות לגרום לשיעול להפוך לכרוני הן מחלות כמו ברונכיטיס ואמפיזמה, המתפתחות בדרכי הנשימה, בפרט אצל מעשנים. גם זיהומים בדרכי הנשימה העליונות, שיכולים להיגרם בעקבות מחלות כמו צינון, שפעת או החמרה שלהם והתפתחות של דלקת ריאות יכולות לגרום לשיעול להימשך לעוד פרק זמן ממושך.

שיעול כרוני יכול להיגרם גם בעקבות נטילה של תרופות מסוימות, ולהתבטא בתופעת לוואי של נטילתן. כאשר יש נזלת שמטפטפת מהאף לאחורי הגרון או סינוסיטיס, וגם עישון הוא סיבה נוספת להיווצרותו של שיעול כרוני.

מהם התסמינים של שיעול כרוני?

לשיעול כרוני יש לא מעט תסמינים אשר בהחלט יכולים להיות בעלי השפעה רעה בחיי היומיום שלכם ולגרום לחוסר נוחות רב. למשל נדודי שינה הנגרמים בעקבות השיעול הטורדני שאינו פוסק, אף סתום כאבי ראש קשים, בריחת שתן, עלייה של חום גבוה, צרבת וקוצר נשימה חמור, דימום בעין ובמקרים קיצוניים ירידה חדה במשקל, קול צרוד באופן קבוע, שבר בצלעות, שיעול עם ליחה דמית, הזעות לילה חמורות ואף עילפון.

מתי יש צורך לגשת לטיפול רפואי?

מומלץ לגשת לקבלת טיפול רפואי אם אתם משתעלים מעל פרק זמן של שלושה שבועות או אם השיעול שלכם גורם לכם לתופעות חמורות כמו עלייה של חום גבוה, אובדן הכרה או דימום, יש לגשת במידי לטיפול רפואי. לא תמיד ניתן לאבחן מיד את הסיבה לגורם לשיעול הכרוני, ולכן ייתכן כי הדבר ייקח זמן או יצריך מכם לעבור סדרה של בדיקות שילוו בשאלות רבות הנוגעות לשיעול, כמו מתי החל, מתי הוא מתרחש ועוד. לאחר מכן תקבלו מספר בדיקות שונות, שיסייעו לאבחן את הסיבה.

אילו דרכי טיפול קיימות למצב זה?

הטיפול בשיעול כרוני תלוי בסיבה שבגינו הוא החל. למשל אם הרופא יגלה כי השיעול נגרם עקב נטילת תרופה מסוימת, ייתכן שיוכל להחליפה בתרופה שלא תגרום לשיעול כרוני כתופעת לוואי. כמו כן, ייתכן כי הרופא יחליט לרשום לכם טיפול בתרופות כמו אנטיביוטיקה לדלקת ריאות או יבקש כי תרכשו משאף שיסייע לכם בהתקף אסטמה.

בנוסף ישנן דרכים שיכולות לסייע לכם בהקלה על סימפטומים כגון:

  • טבליות מציצה המסייעות למנוע את השיעול
  • תרופות להקלה בכאבים
  • גרגור מי מלח מספר פעמים ביום
  • שינה על מספר כריות כך שהראש יוגבה
  • צריכת מזונות עשירים בסיביים תזונתיים
  • להימנע ממזון שעלול לגרום לצרבת
  • להימנע מאכילה בשעות מאוחרות או לפני השינה
  • לבצע תרגילים שמסייעים בחיזוק רצפת האגן למנוע בריחת שתן
  • להרבות בשתייה של מים
  • להימנע מעישון
  • לשאוף אדים
  • להימנע משאיפה של אבק, עשן ומגורמים המחריפים אלרגיה
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
פרשנות: האם ישראל באמת זקוקה כעת להסכם עם סעודיה?

יוני בן מנחם

ביידן מעוניין בהסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, אך הסכם בתנאים המוצעים כעת עשוי רק להחליש את ישראל במקום לחזק אותה

לא מתמודדים לבד עם הכאב: חושבים שחוויתם רשלנות רפואית? פנו לעורך דין

תוכן שיווקי

נזק שנגרם כתוצאה מהליך רפואי אינו מחייב בהכרח הגשה של תביעת רשלנות רפואית, וזאת מאחר שלא כל מקרה רפואי מעיד על רשלנות. למעשה,

מסלולים יפים לטיולי שבת בחורף

תוכן שיווקי

יום שבת בבוקר מעניק לכם הזדמנות נפלאה לצאת לטיול ברחבי הארץ עם הילדים והרכב הפרטי. מחפשים פעילות חורפית ורוצים לחשוף את המשפחה לחוויות חדשות? הנה כמה המלצות למסלולים מצפון ועד דרום

ביו-אתיקנים: אפשר להרוג את אלה הסובלים מ”תנאים חברתיים לא צודקים”

ווסלי ג'יי סמית

ברגע שהריגת הסובל הופכת לאמצעי מקובל לסיום הסבל של האדם בחברה המערבית, אין גבול ל"סבל" שיכול להצדיק סיום של החיים

“חמאס הפר את ההסכם כשסירב להחזיר אלינו 15 נשים ו-2 ילדים המצויים אצלו”

צוות מגזין אפוק

סיכום הצהרת שר הביטחון יואב גלנט

האם לנובו מרגלת אחריכם?

איל לוינטר

לאחרונה הזהיר הפנטגון משימוש בציוד של יצרנית המחשבים הסינית, שניסתה להשיג גישה לרשתות מסווגות, ולפי החשד מחשביה יכולים לשמש לריגול. האם היא תצטרף ל"שיאומי" ו"חואה-ווי" שחשפנו בכתבות תחקיר במגזין זה?

שתפו: