מהמחקר החלוצי של אבינגהאוס על "עקומת השכחה" ועד לאסטרטגיות למידה עכשוויות – שלושה כלים לשמירת מידע לטווח ארוך וליישומו בחיינו
מאיה מזרחי | 9 בדצמבר 2024 | פסיכולוגיה | 12 דק׳
אסטרטגיות למידה: איך לזכור יותר ולהבין לעומק
הפסיכולוג הרמן אֶבּינְגהַאוּס היה נחוש להבין את תהליכי הזיכרון והלמידה של בני האדם, ולכן החל לערוך על עצמו סדרת ניסויים חדשנית. ב-1878 הוא יצר מאגר ייחודי של 2,300 הברות חסרות משמעות כמו DAX, BOK ו-YAT, בחר באופן אקראי רשימת הברות מהמאגר, ולאחר מכן רשם אותן במחברת ושינן אותן בקצב אחיד.
אבינגהאוס תיעד את מספר החזרות שנדרשו כדי לזכור כל סדרה בשלמותה, וגילה שהוא יכול לזכור 8-6 הברות לאחר קריאה אחת בלבד, אך רשימות ארוכות דרשו חזרות נוספות לשם שינון מלא.
בספרו "על הזיכרון", מ-1885, הוא הציג את ממצאיו, ובהם את מודל "עקומת השכחה" המפורסם. העקומה מתארת את הירידה האקספונֶנְצְיָאלית בזיכרון לאחר הלמידה: בתוך כ-20 דקות, ניתן לשכוח עד 40 אחוז מהמידע החדש, ולאחר שעה – כ-50 אחוז. עם זאת, לאחר השלב הראשוני, קצב השכחה הופך איטי יותר.
רוצה לקרוא עוד?
להמשך קריאה הירשמו או התחברו