כניסה
הרשמה לניוזלטר

מתברר ששיפור חברתי וכלכלי לא תמיד מוביל לשביעות רצון רחבה

איל לוינטר | 10 באוקטובר 2024 | פילוסופיה | 5 דק׳

פרדוקס טוקוויל – ככל שהמצב משתפר, נהיה גרוע יותר

הרצון לשיפור טבוע עמוק בטבע האנושי. בכל תקופה בהיסטוריה, אנשים שאפו לשפר את מעמדם האישי, החברתי והכלכלי, מתוך אמונה כי הגשמה עצמית ושגשוג תלויים ביצירת הזדמנויות טובות יותר עבורם. משפט שמיוחס לסופרת ולפילוסופית איין ראנד הוא "על סולם ההצלחה מטפסים בצורה הטובה ביותר כשדורכים על שלבי ההזדמנות".

לכן, מנהיגים רבים במדינות דמוקרטיות מדברים על השאיפה להעניק לאזרחים את ההזדמנות לשפר את מעמדם ולהתקדם בחברה, ונוקטים מדיניות המעודדת מוביליות חברתית וכלכלית – היכולת לעלות ממעמד חברתי נמוך למעמד חברתי גבוה יותר. הרעיון הוא שחברה שבה הפרטים יכולים לצמוח ולהתפתח היא חברה חזקה, יציבה ומשגשגת. חברה שבה כל אדם, בלי קשר לרקע ממנו צמח או למצבו הנוכחי, יכול תיאורטית לממש את הפוטנציאל הטמון בו ולהשפיע לחיוב על החברה ועל המדינה כולה.

עם זאת, ההוגה הפוליטי וההיסטוריון הצרפתי הנודע אלכסיס דה טוקוויל (1859-1805) רמז שקיימת סכנה מסוימת במדיניות היוצרת "הזדמנויות רבות" המאפשרות לאנשים לשפר את מעמדם. הנהגה שתקדם זאת באופן לא שקול עשויה לגרום דווקא לתוצאה הפוכה – לחוסר שביעות רצון חזק בחברה, ואולי אף לדחוף את הציבור לצאת להפיכה נגדה.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
טרילמת הברון מינכהאוזן – מדוע אין דרך לבסס באופן מוחלט אף טענה או אמונה

איל לוינטר

הספר שמסביר כל ויכוח פוליטי באמצעות תיאוריה אחת פשוטה

איל לוינטר

מה נשאר מאיתנו אחרי שנלך?

מאיה מזרחי

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם שעמום? לחשוב על הנשמה

דינה גורדון

מדוע לסבול זה טוב

מאיה מזרחי

הרצון האנושי להיות משהו שבלתי אפשרי להיות, והרדיפה אחרי זה

מאיה מזרחי

שתפו: