כניסה
הרשמה לניוזלטר

צריך לשחרר את "המערכת" מהנחת היסוד שעליה היא בנויה

מוטי היינריך | 6 באוקטובר 2022 | מחשבות | 7 דק׳

כיצד להבריא את מערכת החינוך

בסוף אוגוסט המשיך שר האוצר, אביגדור ליברמן, את מסורת שרי החינוך והאוצר שקדמו לו: מול דרישות המורים לעלייה בשכר ואיומים בשביתה, הוא הגיע ל"פשרה של הרגע האחרון" שכללה תוספת שכר מתובלת ב"רפורמה" שולית במערכת החינוך.

כך קרה בעשרות השנים האחרונות שוב ושוב. ה"פתרונות" לבעיות המערכת היו תמיד ברוח "תוספת תקציב" ו"העלאת שכר המורים". אך לא רק. ועדות מונו ומסקנות הוסקו, תוכניות לימודים ושיטות הוראה השתנו: שולבו מחשבים, צומצמו דרישות מתלמידים, הפיקוח התהדק ואיתו הדיווחים והביורוקרטיה, ועוד.

וראו זה פלא – למרות הגדלה מצטברת של בערך פי שניים בתקציב החינוך בעשור האחרון, איכות התוצר הסופי – התלמיד הישראלי – אינה משתנה. גם איכות המורים – פרמטר קשה יותר למדידה – כנראה נשארה בינונית.

גם השנה, כמו בשנים קודמות, "פשרה של הרגע האחרון" המלווה בתוספות תקציביות | Nizzan Cohen/CC BY-SA 4.0

גם השנה, כמו בשנים קודמות, "פשרה של הרגע האחרון" המלווה בתוספות תקציביות | Nizzan Cohen/CC BY-SA 4.0

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הדרך הארוכה אל תוך עצמנו
הדרך הארוכה אל תוך עצמנו – והתרבות שמונעת מאיתנו ללכת בה | דעה

ד"ר משה רט

מסכי המסחר בוול סטריט, 17 בספטמבר 2025
מדוע צריך להיזהר מהגאות המלאכותית בשוק ההון | דעה

גלעד סלונים

היצר הרע הוא מעין רוח רעה הנכנסת באדם ומשבשת את שיקול דעתו
זה הילד הרע, לא אני | דעה

ד"ר משה רט

עיקרון האפקט הכפול – מה אתם הייתם עושים?
עיקרון האפקט הכפול – מה אתם הייתם עושים?

עידו פוקס

אילוסטרציה: מגזין אפוק
על הדחף האנושי לדעת – גם כשזה כואב

ישראל נמדר

מי אני לפני הכול?
מי אני לפני הכול?

ד"ר משה רט

שתפו: