כניסה
הרשמה לניוזלטר

הקרדיולוג ד"ר מייקל סאבום חקר אנשים שחוו חוויות סף מוות במהלך התקף לב וטענו לאחר מכן…

רקפת תבור | 8 בינואר 2024 | מדע וטכנולוגיה | 4 דק׳

מדע מוזר אבל אמיתי: מתי בפעם האחרונה יצאתם מתוך הגוף של עצמכם?

הקרדיולוג ד"ר מייקל סאבום חקר אנשים שחוו חוויות סף מוות במהלך התקף לב וטענו לאחר מכן שהם יודעים לתאר במדויק את תהליך הטיפול בהם בשעה שגופם שכב במיטה ללא תזוזה, במצב בין חיים למוות. הנבדקים של סאבום טענו כי הם ראו את הטיפול במהלך חוויה חוץ גופית (out-of-body experience), שאפשרה להם לרחף מעל הגוף ולראות את כל מה שהתרחש למטה. ד"ר סאבום מצא כי ההתנסויות שתיארו תאמו בכל המקרים את הדו"ח והתיעוד הרפואי, את הציוד ואת נהלי בית החולים, וכדי להיצמד לפרקטיקה מחקרית הוא ראיין במקביל אנשים ששימשו עבורו קבוצת ביקורת – הם עברו התקף לב אך לא חוו חוויה חוץ גופית כזו, ומצא כי הם לא היו מסוגלים לתאר את הטיפול שקיבלו.

מחקרים מהעשורים האחרונים טוענים שבין 5 ל-10 אחוזים מהאוכלוסייה מתנסה בחוויה חוץ גופית לזמן קצר, לפחות פעם אחת בחיים. ברוב המקרים התנסויות כאלו נוטות להופיע על סף המוות, במצבי תודעה ייחודיים כמו מדיטציות, בעת שקיעה בשינה, בעת נטילת סמים פסיכדליים, או בעקבות פגיעות מוחיות.

אך פרופ' קלוד מסייה (Messier), פסיכולוג וחוקר מוח מאוניברסיטת אוטווה בקנדה, פגש גם מקרה ייחודי אחר. פרופ' מסייה נהג להרצות על התופעה הזו לסטודנטים, עד שיום אחד, לפני כעשור, ניגשה אליו בסיום אחת מהרצאותיו גייל (שם בדוי), סטודנטית צעירה בת 24, וסיפרה לו שכבר מילדות היא מסוגלת ליזום מצבים דומים. "חשבתי שכל אחד יכול לעשות את זה", היא אמרה לו בהשתוממות.

צילום: Shutterstock

שתפו: