כניסה
הרשמה לניוזלטר

מתברר שיש אנשים שמספיקות להם ארבע שעות שינה בלילה, ובמקרים נדירים אף שעה אחת בלבד. הם נותרים ערניים ורעננים במשך היום ואינם זקוקים להשלמת שעות שינה. כיצד הם עושים זאת? חוקרים במעבדת השינה של אוניברסיטת קליפורניה בודקים את הגורמים ליכולת הזו

רקפת תבור | 6 ביוני 2023 | מדע וטכנולוגיה | 11 דק׳

מסתובבים בינינו אנשים שכמעט אינם צריכים לישון. מדוע?

פול קרן (Kern), הונגרי שנלחם בחזית מול רוסיה במלחמת העולם הראשונה, נפגע מכדור שחדר לראשו ופונה במהירות לבית החולים. בניתוח מורכב חילצו הרופאים את הכדור והצילו את חייו. הם הצליחו לשמור על התפקודים החשובים, כמו השמיעה והראייה, שנותרו ללא פגע. עם זאת, בימים הבאים התברר שקרן לא רק איבד את יכולתו לישון, אלא גם את הצורך והרצון לעשות זאת.

בתחילה הוא עוד ניסה לישון בלילות, אבל במהרה הבין שהמאמצים האלו רק מעייפים אותו הרבה יותר. עם זאת, כדי להימנע מכאבי ראש, הוא הקפיד לעצום את עיניו למשך כשעה ביממה, שבמהלכה היה ער לחלוטין.

במהלך חייו פנה קרן לרופאים רבים ברחבי העולם בתקווה שיוכלו לעזור לו, אבל כל מה שהם הצליחו לעשות זה לתעד שהוא אכן אינו ישן בלילות ואפילו אינו מתנמנם במהלך היום. כך הוא נאלץ להמשיך לנהל את שגרת ימיו ללא שינה במשך 40 השנים הבאות, עד למותו בגיל 71. סיפורו נותר כתעלומה עד היום.

אילוסטרציה: מגזין אפוק

שתפו: