כניסה
הרשמה לניוזלטר

מחקרים שנערכו בעשורים האחרונים זיהו “מנטליות של האשמה” כאחד הגורמים הנפוצים ביותר שמחבלים בתפקוד במקומות עבודה ובמערכות חינוך. כיצד ניתן להתגבר עליה ולשנות את האינסטינקט הראשוני המוטבע בנו?

מאיה מזרחי | 9 ביוני 2024 | פסיכולוגיה | 17 דק׳

השאלה שמאחורי השאלה: המתודולוגיה ללקיחת אחריות אישית

בשנות ה-80 וה-90 עשה ג'ון ג. מילר קריירה כיועץ בתחום המכירות והניהול, והעניק הכשרות לחברות גדולות בעיר מיניאפוליס שבמינסוטה, בה התגורר. בעת שאימן חברות לשפר את ביצועיהן ולהפוך את עבודתן ליעילה יותר, הוא שם לב למאפיין שחזר על עצמו לעתים קרובות בכל החברות: כל פעם שעובדים נתקלו בקשיים או חוו כישלונות, הם הטילו את האחריות על עובדים אחרים או על המנהל.

"שמתי לב שלאנשים קל מאוד להאשים מחלקות אחרות בחברה כשמשהו אינו הולך כשורה, או להתבכיין ולהתלונן על מה שאנשים אחרים עושים לא נכון. ראיתי אנשים שדוחים את העבודה שלהם מתוך תלונה של 'מתי ההנהלה תטפל בזה?' או 'מתי הם יפתרו את הבעיה הזאת?'", אומר לי מילר בריאיון.

"ראיתי מנכ"ל בארגון שמבייש את הסגנים ואת המנהלים שלו בפגישה, בטענה שהם לא עשו את העבודה שלהם כמו שצריך, ואני זוכר שחשבתי למה במקום זאת הוא אינו שואל את עצמו: 'מה אני יכול לעשות כדי להיות מנהל טוב יותר?' או 'מה מונע מהם לעשות את העבודה טוב?'. ראיתי גם עובדים שממתינים שמישהו אחר ילמד אותם או יכשיר אותם ושואלים 'מתי כבר מישהו ילמד אותי', במקום לשאול 'מה אני יכול ללמד את עצמי כדי לקחת אחריות על התפקיד שלי ולעשות אותו טוב'.

צילום: Shutterstock

שתפו: