בריונות היא אחת הבעיות הקשות בבתי הספר שלנו. מה ניתן לעשות כדי להתמודד עימה? הפסיכולוג ישראל קלמן החליט ללכת נגד הזרם ולהציע שיטה המנוגדת לאינטואיציה ולהנחיות הנלמדות. "זה קשה מאוד לביצוע, אבל זה אפשרי, וזו הדרך להתמודד עם בריונים", הוא אומר בריאיון למגזין אפוק
מאיה מזרחי | 9 באוגוסט 2021 | פסיכולוגיה | 11 דק׳
הפסיכולוג הישראלי שהמציא נוסחה הפוכה להתמודדות עם בריונים: "תהיו נחמדים אליהם"
בכל סוף יום כשהפעמון מצלצל בכיתות והילדים רצים במהרה לביתם, מתעכב ירון כמה דקות מאחור בתקווה שלא יפגוש באיתי ובחבריו ביציאה מן השער. אף על פי שירון ואיתי היו לפני כמה שנים חברים, היום איתי לא מפספס כל הזדמנות לקרוא לירון בשמות גנאי כמו "שמן" ו"מפגר". ירון לא פראייר, הוא פעמים רבות מגיב ומקלל בחזרה. לפעמים הוא אפילו ניסה לשאול את איתי למה הוא ממשיך לרדת עליו כל הזמן, ופעם, כשהמורה הייתה עדה למקרה, הוא סיפר לה איך איתי פוגע בו והיא זימנה את איתי לשיחה. השיחה לא עזרה, למעשה היא רק החמירה את המצב.
ילדים כמו ירון, המחפשים כיצד להתגונן מפני אלימות מילולית או פיזית, יש היום בשפע. תוכניות שונות נוסחו ופרוטוקולים של התנהלות במקרים של בריונות נכתבו. ועם זאת, לא נראה שהבעיה דועכת, להפך. בעידן הרשתות החברתיות היא רק פורחת. מחקרים מהשנים האחרונות מראים שבאופן אירוני דווקא בבתי ספר (בארה"ב) בהם מתקיימות כבר שנים תוכניות נגד בריונות, שם היא פורחת במיוחד.
הפסיכולוג האמריקני-ישראלי ישראל (איזי) קלמן, טוען שהוא יודע מדוע תופעת הבריונות הפכה היום למגפה של ממש, וגם מדוע התוכניות נגד בריונות אינן אפקטיביות. אין זה בגלל חוסר הגבולות והחופש הרב שהורים נותנים לילדיהם, הוא מסביר לי בריאיון, וגם לא בגלל המשמעת הרופפת בבתי הספר.
רוצה לקרוא עוד?
להמשך קריאה הירשמו או התחברו