קן רובינסון נחשב בשנים האחרונות לגורו של המהפכות במערכת החינוך. הרצאתו ב"טד" היא אחת הנצפות בכל…
דינה גורדון | 11 בספטמבר 2017 | פסיכולוגיה | 1 דק׳
הדרך לחינוך מוסרי
קן רובינסון נחשב בשנים האחרונות לגורו של המהפכות במערכת החינוך. הרצאתו ב"טד" היא אחת הנצפות בכל הזמנים; הוא ייעץ לממשלת בריטניה כיצד לפתח אסטרטגיה לאומית לעידוד החינוך ליצירתיות בבתי ספר, והשתתף בגיבוש אסטרטגיה לפיתוח יצירתיות בחינוך ובכלכלה בתהליך השלום באירלנד.
"אני רואה את עצמי כממשיך מסורת ארוכה של מחנכים דגולים כמו ג'ון דיואי ואחרים, שראו את הילד כמכלול", אמר לי רובינסון בראיון שערכתי איתו לגיליון 269. "אני מנסה להביא שוב את הרעיונות האלה למרכז העשייה החינוכית, ולא כאיזו אלטרנטיבה שולית. כשליצירתיות יהיה חלק מרכזי בחינוך, יהיה לנו קל הרבה יותר להתמודד עם האתגרים של המאה ה-21".
אולי בנוסף ליצירתיות, חסר בבתי ספר גם חינוך לערכים ולמוסר.
"לגמרי. אחת הדרכים לחינוך מוסרי היא דרך לימודי אמנות, שאינה רק משהו הקשור לרגיעה ולפנאי. חינוך למוסריות מעלה גם שאלות בנושא טכנולוגיה. לעתים קרובות אנחנו מפתחים טכנולוגיות מבלי להבין באופן מלא את השלכותיהן, והיכולות הטכנולוגיות שלנו מתקדמות הרבה יותר מהיכולות המוסריות שלנו".
בראיון טען רובינסון שבני האדם יוצרים נזק רב לסביבה, ושמערכת החינוך לא מתמודדת מולו כראוי, עד כדי כך שהמשך קיום הציוויליזציה שלנו נתון בסכנה. "יש לי אמונה רבה בבני אדם וברצון של רובם לעשות טוב בעולם, אבל יהיה נאיבי לומר שהציוויליזציה שלנו תמשיך להתקיים כך לתמיד. כל הציוויליזציות הגדולות מהעבר נעלמו, ואנחנו צריכים לחשוב על ציוויליזציה גלובלית ולא על ציוויליזציות בודדות שמתחרות זו עם זו".
סר קן רובינסון | תמונה:Todd Bigelow Photography
עוד כתבות של דינה גורדון
תוכן נוסף עבורך
-
20 אסטרטגיות צבאיות לניצחון במלחמה (וגם בחיים)
מאיה מזרחי
-
מהארכיון: הכוח של הנחמדות
מאיה מזרחי
-
"אני עובדת עם המשפחות, עם האנשים שניצלו מהתופת. צריך להבין יחד איתם מה נתן להם רגע של תקווה, ולחבר אותם למקורות החוסן שלהם"
דור לוינטר
-
״לימדו אותנו שאם ברצונך להוציא את המיטב מקבוצה מסוימת, עליך להיפטר מהשחקנים החלשים ולהקשיח את הנותרים. יש רק בעיה אחת עם המודל הזה – הוא לא עובד״
איל לוינטר
-
מדעי הפידבק: כך תצליחו לשפר את עצמכם, לקבל ביקורת ואפילו לרצות אותה
מאיה מזרחי
הדרך לחינוך מוסרי
קן רובינסון נחשב בשנים האחרונות לגורו של המהפכות במערכת החינוך. הרצאתו ב"טד" היא אחת הנצפות בכל…
דינה גורדון | 11 בספטמבר 2017 | פסיכולוגיה | 16 דק׳
סר קן רובינסון | תמונה:Todd Bigelow Photography
קן רובינסון נחשב בשנים האחרונות לגורו של המהפכות במערכת החינוך. הרצאתו ב"טד" היא אחת הנצפות בכל הזמנים; הוא ייעץ לממשלת בריטניה כיצד לפתח אסטרטגיה לאומית לעידוד החינוך ליצירתיות בבתי ספר, והשתתף בגיבוש אסטרטגיה לפיתוח יצירתיות בחינוך ובכלכלה בתהליך השלום באירלנד.
"אני רואה את עצמי כממשיך מסורת ארוכה של מחנכים דגולים כמו ג'ון דיואי ואחרים, שראו את הילד כמכלול", אמר לי רובינסון בראיון שערכתי איתו לגיליון 269. "אני מנסה להביא שוב את הרעיונות האלה למרכז העשייה החינוכית, ולא כאיזו אלטרנטיבה שולית. כשליצירתיות יהיה חלק מרכזי בחינוך, יהיה לנו קל הרבה יותר להתמודד עם האתגרים של המאה ה-21".
אולי בנוסף ליצירתיות, חסר בבתי ספר גם חינוך לערכים ולמוסר.
"לגמרי. אחת הדרכים לחינוך מוסרי היא דרך לימודי אמנות, שאינה רק משהו הקשור לרגיעה ולפנאי. חינוך למוסריות מעלה גם שאלות בנושא טכנולוגיה. לעתים קרובות אנחנו מפתחים טכנולוגיות מבלי להבין באופן מלא את השלכותיהן, והיכולות הטכנולוגיות שלנו מתקדמות הרבה יותר מהיכולות המוסריות שלנו".
בראיון טען רובינסון שבני האדם יוצרים נזק רב לסביבה, ושמערכת החינוך לא מתמודדת מולו כראוי, עד כדי כך שהמשך קיום הציוויליזציה שלנו נתון בסכנה. "יש לי אמונה רבה בבני אדם וברצון של רובם לעשות טוב בעולם, אבל יהיה נאיבי לומר שהציוויליזציה שלנו תמשיך להתקיים כך לתמיד. כל הציוויליזציות הגדולות מהעבר נעלמו, ואנחנו צריכים לחשוב על ציוויליזציה גלובלית ולא על ציוויליזציות בודדות שמתחרות זו עם זו".