כניסה
הרשמה לניוזלטר

קן רובינסון נחשב בשנים האחרונות לגורו של המהפכות במערכת החינוך. הרצאתו ב"טד" היא אחת הנצפות בכל…

דינה גורדון | 11 בספטמבר 2017 | פסיכולוגיה | 1 דק׳

הדרך לחינוך מוסרי

קן רובינסון נחשב בשנים האחרונות לגורו של המהפכות במערכת החינוך. הרצאתו ב"טד" היא אחת הנצפות בכל הזמנים; הוא ייעץ לממשלת בריטניה כיצד לפתח אסטרטגיה לאומית לעידוד החינוך ליצירתיות בבתי ספר, והשתתף בגיבוש אסטרטגיה לפיתוח יצירתיות בחינוך ובכלכלה בתהליך השלום באירלנד.

"אני רואה את עצמי כממשיך מסורת ארוכה של מחנכים דגולים כמו ג'ון דיואי ואחרים, שראו את הילד כמכלול", אמר לי רובינסון בראיון שערכתי איתו לגיליון 269. "אני מנסה להביא שוב את הרעיונות האלה למרכז העשייה החינוכית, ולא כאיזו אלטרנטיבה שולית. כשליצירתיות יהיה חלק מרכזי בחינוך, יהיה לנו קל הרבה יותר להתמודד עם האתגרים של המאה ה-21".
אולי בנוסף ליצירתיות, חסר בבתי ספר גם חינוך לערכים ולמוסר.

"לגמרי. אחת הדרכים לחינוך מוסרי היא דרך לימודי אמנות, שאינה רק משהו הקשור לרגיעה ולפנאי. חינוך למוסריות מעלה גם שאלות בנושא טכנולוגיה. לעתים קרובות אנחנו מפתחים טכנולוגיות מבלי להבין באופן מלא את השלכותיהן, והיכולות הטכנולוגיות שלנו מתקדמות הרבה יותר מהיכולות המוסריות שלנו".

בראיון טען רובינסון שבני האדם יוצרים נזק רב לסביבה, ושמערכת החינוך לא מתמודדת מולו כראוי, עד כדי כך שהמשך קיום הציוויליזציה שלנו נתון בסכנה. "יש לי אמונה רבה בבני אדם וברצון של רובם לעשות טוב בעולם, אבל יהיה נאיבי לומר שהציוויליזציה שלנו תמשיך להתקיים כך לתמיד. כל הציוויליזציות הגדולות מהעבר נעלמו, ואנחנו צריכים לחשוב על ציוויליזציה גלובלית ולא על ציוויליזציות בודדות שמתחרות זו עם זו".

הדרך לחינוך מוסרי

קן רובינסון נחשב בשנים האחרונות לגורו של המהפכות במערכת החינוך. הרצאתו ב"טד" היא אחת הנצפות בכל…

דינה גורדון | 11 בספטמבר 2017 | פסיכולוגיה | 16 דק׳

סר קן רובינסון | תמונה:Todd Bigelow Photography

קן רובינסון נחשב בשנים האחרונות לגורו של המהפכות במערכת החינוך. הרצאתו ב"טד" היא אחת הנצפות בכל הזמנים; הוא ייעץ לממשלת בריטניה כיצד לפתח אסטרטגיה לאומית לעידוד החינוך ליצירתיות בבתי ספר, והשתתף בגיבוש אסטרטגיה לפיתוח יצירתיות בחינוך ובכלכלה בתהליך השלום באירלנד.

"אני רואה את עצמי כממשיך מסורת ארוכה של מחנכים דגולים כמו ג'ון דיואי ואחרים, שראו את הילד כמכלול", אמר לי רובינסון בראיון שערכתי איתו לגיליון 269. "אני מנסה להביא שוב את הרעיונות האלה למרכז העשייה החינוכית, ולא כאיזו אלטרנטיבה שולית. כשליצירתיות יהיה חלק מרכזי בחינוך, יהיה לנו קל הרבה יותר להתמודד עם האתגרים של המאה ה-21".
אולי בנוסף ליצירתיות, חסר בבתי ספר גם חינוך לערכים ולמוסר.

"לגמרי. אחת הדרכים לחינוך מוסרי היא דרך לימודי אמנות, שאינה רק משהו הקשור לרגיעה ולפנאי. חינוך למוסריות מעלה גם שאלות בנושא טכנולוגיה. לעתים קרובות אנחנו מפתחים טכנולוגיות מבלי להבין באופן מלא את השלכותיהן, והיכולות הטכנולוגיות שלנו מתקדמות הרבה יותר מהיכולות המוסריות שלנו".

בראיון טען רובינסון שבני האדם יוצרים נזק רב לסביבה, ושמערכת החינוך לא מתמודדת מולו כראוי, עד כדי כך שהמשך קיום הציוויליזציה שלנו נתון בסכנה. "יש לי אמונה רבה בבני אדם וברצון של רובם לעשות טוב בעולם, אבל יהיה נאיבי לומר שהציוויליזציה שלנו תמשיך להתקיים כך לתמיד. כל הציוויליזציות הגדולות מהעבר נעלמו, ואנחנו צריכים לחשוב על ציוויליזציה גלובלית ולא על ציוויליזציות בודדות שמתחרות זו עם זו".

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
20 אסטרטגיות צבאיות לניצחון במלחמה (וגם בחיים)

מאיה מזרחי

לוחמה אישית, לוחמה מאורגנת, לוחמה הגנתית ולוחמה התקפית - רב מכר שכתב הסופר רוברט גרין כולל אסטרטגיות מועילות רבות שיכולות לסייע לנו להבין טוב יותר את המצב הנוכחי, ולהתכונן לבאות

מעבר לרגיל: הנערה מצ'רנוביל שזכתה בזהב

דינה גורדון

מה עוזר לאדם להתעלות מעבר לקשיים הפיזיים והנפשיים שלו? סיפורה של אוקסנה מאסטרס שנולדה בתנאים הקשים ביותר והגיעה למקומות גבוהים בקריירה שלה הוא דוגמה לכוח הרצון והרוח

"אני עובדת עם המשפחות, עם האנשים שניצלו מהתופת. צריך להבין יחד איתם מה נתן להם רגע של תקווה, ולחבר אותם למקורות החוסן שלהם"

דור לוינטר

הפסיכולוגית עינת הרף כשדאי מספרת בריאיון למגזין אפוק על עבודתה עם הניצולים והמשפחות, בדרך למציאת קצה חוט של דרך להתמודד עם הטראומה. "חוויית האימה גדולה מאוד. היו אנשים שיצאנו איתם החוצה לעשות סיבוב, לא משנה איפה, כדי שיוכלו לעשות צעד אחרי צעד ולהאמין שכרגע אין מישהו שיורה עליהם. הם התקשו להאמין לזה"

מהארכיון: הכוח של הנחמדות

מאיה מזרחי

האם התפיסות שלפיהן להיות נחמד זה להיות חלש, משעמם ולא יוצלח הן נכונות? מה אומרים המחקרים? האם מה שנחשב לחולשה הוא למעשה כוח?

6 שיעורים מהביוגרפיה של אילון מאסק

דינה גורדון

כיצד הפך מאסק מילד שספג מכות קשות בבית הספר לאחד האנשים המצליחים בעולם? מה ניתן ללמוד על סגנון הניהול שלו? מדוע הוא לוקח סיכונים שנראים בגדר הבלתי אפשרי? ואיך הוא מניע עובדים לעמידה ביעדים?

״לימדו אותנו שאם ברצונך להוציא את המיטב מקבוצה מסוימת, עליך להיפטר מהשחקנים החלשים ולהקשיח את הנותרים. יש רק בעיה אחת עם המודל הזה – הוא לא עובד״

איל לוינטר

כיצד לפתח קשיחות? סטיב מגנס, יועץ לפיתוח מיומנויות מנטליות עבור קבוצות ספורט מקצועיות, יוצא בספרו האחרון "תעשו דברים קשים" נגד המסרים שהועברו לנו בתקשורת ובסרטים, ומלמד עקרונות נכונים יותר לפיתוח קשיחות

שתפו: