כניסה
הרשמה לניוזלטר

למרות שהיא מנהלת מגעים חשאיים עם ממשל ביידן כדי למנוע מלחמה אזורית, איראן לא מתכוונת לאפשר פגיעה בהגמוניה האזורית שלה. היא רואה בדרך הטרור והשימוש בכוח צבאי, שהיא מעדיפה לקרוא לה דרך "ההתנגדות", את הדרך היעילה ביותר לטרפד את התוכניות של ארה"ב וישראל

יוני בן מנחם | 10 ביוני 2024 | מחשבות | 2 דק׳

דעה: איראן מודאגת מתוכנית ביידן להקמת ציר מתון במזרח התיכון

איראן עוקבת באדיקות אחרי ההתפתחויות במלחמה של ציר ההתנגדות בראשותה נגד ישראל. היא אומנם מנהלת במקביל מגעים חשאיים עם ממשל ביידן כדי להימנע ממלחמה אזורית במזרח התיכון, מכיוון שזה אינטרס משותף שלה ושל הנשיא האמריקני, אבל היא לא תאפשר לממשל ביידן לפגוע בהגמוניה האזורית שלה.

איראן מודאגת מאוד מהיוזמה האמריקנית לחזון חדש והקמת ציר מתון בראשות סעודיה וישראל, שיאזן את ציר ההתנגדות בראשותה. אומנם היוזמה הזו של הנשיא ביידן נובעת בעיקרה מצרכים פוליטיים להביא הישג מדיני כלשהו לקראת הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר הקרוב, שיחפה על המדיניות שלו במזרח התיכון; אבל למרות זאת ההנהגה האיראנית מודאגת, והיא תעשה הכל כדי להכשיל את תוכניתו של ביידן.

איראן כבר עשתה זאת לפני פרוץ המלחמה, כאשר הייתה סבירות גבוהה שישראל תחתום על הסכם נורמליזציה עם סעודיה. זאת הייתה אחת הסיבות של התקפת הפתע של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר. ההתקפה הצליחה, ומנעה לפי שעה את חתימת ההסכם הזה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והמנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי | צילומים: MICHEL EULER/POOL/AFP via Getty Images, ATTA KENARE/AFP via Getty Images

שתפו: