כניסה
הרשמה לניוזלטר

מה ישראל צריכה לעשות כדי להתגונן מאיום הרוגלה וההשתלטות הסינית על נמליה? שאול שניידר, יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, מספר על שכבות ההגנה האלקטרוניות שהם נאלצו להתקין בנמל, ועל המצב בנמלים אחרים בישראל

אורן שלום | 10 במרץ 2024 | מחשבות | 5 דק׳

בעיית המנוף הסיני

"אני שמח מאוד על המהלך האמריקני", אומר לי שאול שניידר, יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, לאחר שממשל ביידן הוציא בחודש שעבר צו המגביל את השימוש בעגורנים תוצרת סין בנמלי ארה"ב, מחשש שהמשטר הסיני יוכל לשלוט בהם מרחוק כדי לשבש את פעילות הנמלים, או לחילופין לאסוף באמצעותם מידע רגיש. "הדוקטרינה הסינית מדברת על זה שכל מתקן אזרחי משרת את האזרחים, עד הינתן הפקודה. אז הוא הופך להיות מוצב קדמי צבאי. בישראל, גם נמל הדרום (שנבנה על ידי חברת צ'יינה הרבור הסינית) וגם נמל המפרץ (המופעל על ידי חברת SIPG הסינית) מתבססים על מנופים מתוצרת סין".

עוד במארס 2023 דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי גוברת הדאגה בקרב גורמים רשמיים בארה"ב מכך שעגורני ענק מתוצרת סין הפועלים בנמלים אמריקניים, כולל בכמה נמלים שבשימוש הצבא, עלולים להפוך לכלי ריגול עבור המשטר הסיני.

כמה גורמים רשמיים בפנטגון השוו את העגורנים מתוצרת החברה הסינית Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co. (ZPMC) לסוס טרויאני. הם טענו כי העגורנים מכילים חיישנים היכולים לרשום ולעקוב אחר המוצא והיעד של המכולות, מה שמעורר חשש כי סין יכולה ללכוד מידע על משלוחים וחומרים המגיעים לארה"ב והיוצאים ממנה, כולל משלוחים המיועדים לצבא ארה"ב ולפעולותיו ברחבי העולם. לפי הדיווח, העגורנים יכולים גם לספק גישה מרחוק לגורמים עוינים הרוצים לשבש את זרימת הסחורות.

נמל אשדוד, עם העגורנים הסיניים | צילום: Shutterstock

שתפו: