כניסה
הרשמה לניוזלטר

המלחמה עדיין בראשיתה וועדת החקירה עדיין לא הוקמה, אך גורמים שונים במערכת הביטחון עוסקים בהדלפות מגמתיות בניסיון לכסות את עצמם ביום שאחרי המלחמה

יוני בן מנחם | 22 בנובמבר 2023 | מחשבות | 4 דק׳

דעה: הכישלון המודיעיני, והניסיון של גורמים באמ”ן לייצר “כסת”ח” למחדל

עיתון "הארץ" חשף ב-21 בנובמבר כי ראש חטיבת המחקר באמ"ן, תת אלוף עמית סער, התריע אישית בפני ראש הממשלה נתניהו כי המשבר הפוליטי-חברתי (סביב הרפורמה) מעודד את אויבי ישראל להסתכן בפעולות צבאיות נגדה. "אנו רואים התלבטות בשאלה האם לשבת על הגדר ולתת לישראל להמשיך ולהחליש את עצמה, או לנקוט יוזמות ולהחריף עוד יותר את מצבה", כתב סער במכתבים שנשלחו לנתניהו במרץ וביולי השנה.

על פניו, נדמה כי ראש חטיבת המחקר באמ"ן הזהיר מראש את ראש הממשלה, וראש הממשלה התעלם מאזהרותיו. בפועל, באזהרה הכללית שלו טעה ראש חטיבת המחקר בגדול, מכיוון שסימן דווקא את הזירה הצפונית כזו שממנה עלולה לפרוץ המלחמה, בסגנון "מצפון תיפתח הרעה", ולא התייחס באזהרתו לרצועת עזה. הוא כתב לראש הממשלה: "בשלב זה הסכנה הברורה והמיידית בהסלמה בזירה הלבנונית לאור דימוי החולשה והפגיעה בהרתעה בשילוב התרסה גוברת של חיזבאללה".

למעשה גם ידוע היום ממקורות חמאס ברצועת עזה, שיחיא סינוואר ומוחמד דף החלו לתכנן את ההתקפה על יישובי עוטף עזה מיד לאחר מבצע "שומר החומות" במאי 2021 – זמן רב מאוד לפני הרפורמה המשפטית בישראל. לתוכנית שלהם לא היה קשר למצב הפנימי והחברתי בישראל, ולכן הדלפת המכתבים לאמצעי התקשורת רק מדגישה את עוצמת המחדל המודיעיני.

צילום: דובר צה"ל / CC BY-SA 3.0

שתפו: