הרשמה לניוזלטר

כאשר שוורצנגר אמר “אני אחזור” (I’ll be back) בסרט הראשון בסדרת “שליחות קטלנית”, שיצא לאקרנים ב-1984,…

מארק ג'קסון | 6 ביוני 2021 | דעות | 4 דק׳

מדוע גברים אוהבים לצפות בסרטים על רוצחים שכירים?

כאשר שוורצנגר אמר “אני אחזור” (I’ll be back) בסרט הראשון בסדרת “שליחות קטלנית”, שיצא לאקרנים ב-1984, הוא לא התלוצץ. הוא חזר שוב, אפילו 31 שנה לאחר מכן, ב-IMAX ובתלת-ממד. כפי שיודע כל תסריטאי מתחיל בהוליווד, למכונות הרג אנושיות יש קסם מוחץ בקרב גברים. לא רק להן, אלא גם לאלה הקרויים בז’רגון של ה-CIA אנשי “מבצעים מיוחדים” – לוחמים לשעבר ביחידות עילית של צבא ארה”ב, כמו יחידת הריינג’רס, הכומתות הירוקות, כוח דלתא ו”אריות הים”, שמשתחררים מהצבא ומתחילים בקריירה שנייה ביחידת המבצעים המיוחדים של ה-CIA. כמה מהם עוסקים בפעילויות חילוץ שגרתיות, בעוד אחרים מצטרפים לקהילת המתנקשים.

מה מושך כל כך את הגברים לרעיון האדם הקטלני? “חוסר מוסר” צועקות אולי חלק מהנשים בקהל; “שוביניסטיות”, מוסיפות אחרות; “טיפשות אגואיסטית”, נשמע מהיציע. אך מהיכרותי את המין הגברי, נראה שהתשובה טמונה במקום שונה לגמרי. אנשי היחידות המיוחדות מציגים את המהות המרוכזת והמזוקקת ביותר של ארכיטיפ הלוחם, אחד מארבעה ארכיטיפים – הלוחם, המלך, המאהב והקוסם – שגברים מודרניים רבים צמאים להזדהות איתם מעצם היותם גברים.

מה מאפיין לוחם? לוחם הוא אדם המגדיר את הגבולות ופועל נגד מסיגי גבול. הוא משמש כזקיף, כשומר וכמגן. הוא נטול פחד, מסוגל להשמיד כל התקפה. חשוב מכך, המילה “לוחם” מגלמת תכונות כמו אומץ, אגרסיביות, החלטיות, משמעת, יושרה, מתן דין וחשבון, מטרה, מודעות, יכולת הסתגלות, מיומנות, נאמנות ושירות – תכונות שגברים רבים רוצים להזדהות איתן.

כפי שניתן להבין מסט התכונות האלה, כישורי הרג כשלעצמם אינם מספיקים כדי שסרט יהיה פופולרי בקרב הקהל הגברי. כל תסריטאי מתחיל בהוליווד יודע שעל המתנקש לפעול מתוך קוד מוסרי מסוים, למען הטוב והצדק בעולם. לא לחינם סרטים על מתנקשים שעברו “תיקון מוסרי” הפכו לפופולריים יותר בשנים האחרונות. שימו לב ששמתי מרכאות, שכן אחרי הכול אנחנו לא מדברים כאן על כמרים. הרג הוא שם המשחק, ולמרות זאת רבים מחברי קהילת הכוחות המיוחדים (בחיים האמיתיים) הם פטריוטים בעלי עליונות מוסרית ואף אנשים מאמינים. הקוד הפנימי והמצפן המוסרי שלהם תוארו בסרטים המבוססים על סיפורים אמיתיים כמו “אקט של גבורה”, “השורד האחרון” ו”צלף אמריקאי”. ברנדון ווב, צלף ששירת בעברו ביחידת “אריות הים”, תיאר כך את חבריו לצוות בספרו האחרון: “לשלושתם היה אופי טוב ונדיב כל כך. ‘רגישות’ היא אולי לא מילה שהייתם מצפים למצוא בתיאור הלוחמים הקטלניים ביותר של האומה. אבל זה כך”.

תסריטאים בהוליווד יודעים היום כי הרבה יותר מרומם לשמוע סיפורים על לוחמים אמיתיים ומתנקשים בעלי קוד מוסרי שחזרו למוטב, מאשר על רוצחים בדם קר. אין דבר יותר מעורר השראה מסיפורים על צדק וגאולה. אחד הדברים המרתקים בסרט “זהות כפולה” (The Bourne Identity), בכיכובו של מאט דיימון, הוא העובדה שהדמות הראשית בסרט, ג’ייסון בורן, סובל מאַמְנֶזְיָה חמורה. הוא לא מצליח להיזכר מי הוא, אך מגלה שיש לו סט כישורים קטלניים שאין לו מושג היכן רכש אותם. כשהוא מגלה שבעברו הוא היה מתנקש של ה-CIA, העצמי האמיתי שלו מזדעזע.

צילום: Shutterstock

דוגמאות נוספות הן ליאם ניסן בסרט “חטופה” (Taken) ודנזל וושינגטון בסרט “נקודת שוויון” (The Equalizer), המגלמים סוכני CIA לשעבר. דנזל וושינגטון ב”נקמה בוערת” (Man on Fire) מגלם רוצח שכיר לשעבר. קיאנו ריבס בג’ון וויק (John Wick) מגלם מתנקש לשעבר, וויגו מורטנסן ב”היסטוריה של אלימות” (A History of Violence) מגלם מתנקש לשעבר במאפיה האירית. כל הדמויות מציגות גברים קטלניים ובלתי ניתנים לעצירה המסוגלים לכפות במהירות את רצונם במצבים מסוכנים ביותר. מי שמתעסק איתם דמו בראשו. אך כולם הם גברים שעברו טרנספורמציה פנימית. טום סטול, בגילומו של ויגו מורטנסן, נדד במדבר זמן רב, שם הוא מצא את המצפן המוסרי שלו. ג’ייסון בורן יוצר קשר עם האני האמיתי שלו עקב טראומה שבה נורה; אמנם אנו לא לומדים הרבה על התמורות הפנימיות של רוברט מק’קול (בסרט “נקודת שוויון”) בגילומו של דנזל וושינגטון, או על אלו של בריאן מילס (“חטופה”) בגילומו של ליאם ניסן. אך אנו רואים את התוצאות: מק’קול יוצא להגנתה של פרוצה צעירה ופגיעה, ואילו מיילס מציל את בתו מידי כנופיית סוחרי הילדים שחטפה אותה. לכל אותם גיבורים יש גישה ללוחם, ל”פרא האדם” שבתוכם, אך גם לקוד המוסרי הפנימי שטבוע בהם.

גברים מסוגלים לצפות בזה כל היום. זה לא משום שהם אלימים, טיפשים, רדודים, פטריארכליים או תאבי כוח. אלא משום שאין דבר מספק יותר מלשלוח מתנקש לשעבר נגד חבורה של סוחרי ילדים; זאת כנראה הסיבה שהמם (meme) של ליאם ניסן: “אני אמצא אותך, ואני אהרוג אותך” (בדמות של בריאן מילס) הפך לחלק מהלקסיקון הבין-לאומי. או בניסוח תקין פוליטית: אין דבר מספק יותר עבור גבר מאשר להבטיח את ביטחונם של אחרים. אם לצטט את ג’ורג’ אורוול: “אנשים בכל רחבי העולם ישנים בשלווה במיטותיהם בלילה, משום שיש אנשים קשוחים העומדים נכונים לפעול באלימות למענם”[1].

אז נשים יקרות, עזבו אותנו בשקט ותנו לנו ליהנות מארכיטיפ הלוחם.


המחבר הוא שחקן מקצועי ומבקר סרטים


  1. (מתוך ויקיציטוט) https://bit.ly/3odyUpH

שתפו את הכתבה:

מדוע גברים אוהבים לצפות בסרטים על רוצחים שכירים?

כאשר שוורצנגר אמר “אני אחזור” (I’ll be back) בסרט הראשון בסדרת “שליחות קטלנית”, שיצא לאקרנים ב-1984,…

מארק ג'קסון | 6 ביוני 2021 | דעות | 3 דק׳

צילום: Shutterstock

כאשר שוורצנגר אמר “אני אחזור” (I’ll be back) בסרט הראשון בסדרת “שליחות קטלנית”, שיצא לאקרנים ב-1984, הוא לא התלוצץ. הוא חזר שוב, אפילו 31 שנה לאחר מכן, ב-IMAX ובתלת-ממד. כפי שיודע כל תסריטאי מתחיל בהוליווד, למכונות הרג אנושיות יש קסם מוחץ בקרב גברים. לא רק להן, אלא גם לאלה הקרויים בז’רגון של ה-CIA אנשי “מבצעים מיוחדים” – לוחמים לשעבר ביחידות עילית של צבא ארה”ב, כמו יחידת הריינג’רס, הכומתות הירוקות, כוח דלתא ו”אריות הים”, שמשתחררים מהצבא ומתחילים בקריירה שנייה ביחידת המבצעים המיוחדים של ה-CIA. כמה מהם עוסקים בפעילויות חילוץ שגרתיות, בעוד אחרים מצטרפים לקהילת המתנקשים.

מה מושך כל כך את הגברים לרעיון האדם הקטלני? “חוסר מוסר” צועקות אולי חלק מהנשים בקהל; “שוביניסטיות”, מוסיפות אחרות; “טיפשות אגואיסטית”, נשמע מהיציע. אך מהיכרותי את המין הגברי, נראה שהתשובה טמונה במקום שונה לגמרי. אנשי היחידות המיוחדות מציגים את המהות המרוכזת והמזוקקת ביותר של ארכיטיפ הלוחם, אחד מארבעה ארכיטיפים – הלוחם, המלך, המאהב והקוסם – שגברים מודרניים רבים צמאים להזדהות איתם מעצם היותם גברים.

מה מאפיין לוחם? לוחם הוא אדם המגדיר את הגבולות ופועל נגד מסיגי גבול. הוא משמש כזקיף, כשומר וכמגן. הוא נטול פחד, מסוגל להשמיד כל התקפה. חשוב מכך, המילה “לוחם” מגלמת תכונות כמו אומץ, אגרסיביות, החלטיות, משמעת, יושרה, מתן דין וחשבון, מטרה, מודעות, יכולת הסתגלות, מיומנות, נאמנות ושירות – תכונות שגברים רבים רוצים להזדהות איתן.

כפי שניתן להבין מסט התכונות האלה, כישורי הרג כשלעצמם אינם מספיקים כדי שסרט יהיה פופולרי בקרב הקהל הגברי. כל תסריטאי מתחיל בהוליווד יודע שעל המתנקש לפעול מתוך קוד מוסרי מסוים, למען הטוב והצדק בעולם. לא לחינם סרטים על מתנקשים שעברו “תיקון מוסרי” הפכו לפופולריים יותר בשנים האחרונות. שימו לב ששמתי מרכאות, שכן אחרי הכול אנחנו לא מדברים כאן על כמרים. הרג הוא שם המשחק, ולמרות זאת רבים מחברי קהילת הכוחות המיוחדים (בחיים האמיתיים) הם פטריוטים בעלי עליונות מוסרית ואף אנשים מאמינים. הקוד הפנימי והמצפן המוסרי שלהם תוארו בסרטים המבוססים על סיפורים אמיתיים כמו “אקט של גבורה”, “השורד האחרון” ו”צלף אמריקאי”. ברנדון ווב, צלף ששירת בעברו ביחידת “אריות הים”, תיאר כך את חבריו לצוות בספרו האחרון: “לשלושתם היה אופי טוב ונדיב כל כך. ‘רגישות’ היא אולי לא מילה שהייתם מצפים למצוא בתיאור הלוחמים הקטלניים ביותר של האומה. אבל זה כך”.

תסריטאים בהוליווד יודעים היום כי הרבה יותר מרומם לשמוע סיפורים על לוחמים אמיתיים ומתנקשים בעלי קוד מוסרי שחזרו למוטב, מאשר על רוצחים בדם קר. אין דבר יותר מעורר השראה מסיפורים על צדק וגאולה. אחד הדברים המרתקים בסרט “זהות כפולה” (The Bourne Identity), בכיכובו של מאט דיימון, הוא העובדה שהדמות הראשית בסרט, ג’ייסון בורן, סובל מאַמְנֶזְיָה חמורה. הוא לא מצליח להיזכר מי הוא, אך מגלה שיש לו סט כישורים קטלניים שאין לו מושג היכן רכש אותם. כשהוא מגלה שבעברו הוא היה מתנקש של ה-CIA, העצמי האמיתי שלו מזדעזע.

צילום: Shutterstock

דוגמאות נוספות הן ליאם ניסן בסרט “חטופה” (Taken) ודנזל וושינגטון בסרט “נקודת שוויון” (The Equalizer), המגלמים סוכני CIA לשעבר. דנזל וושינגטון ב”נקמה בוערת” (Man on Fire) מגלם רוצח שכיר לשעבר. קיאנו ריבס בג’ון וויק (John Wick) מגלם מתנקש לשעבר, וויגו מורטנסן ב”היסטוריה של אלימות” (A History of Violence) מגלם מתנקש לשעבר במאפיה האירית. כל הדמויות מציגות גברים קטלניים ובלתי ניתנים לעצירה המסוגלים לכפות במהירות את רצונם במצבים מסוכנים ביותר. מי שמתעסק איתם דמו בראשו. אך כולם הם גברים שעברו טרנספורמציה פנימית. טום סטול, בגילומו של ויגו מורטנסן, נדד במדבר זמן רב, שם הוא מצא את המצפן המוסרי שלו. ג’ייסון בורן יוצר קשר עם האני האמיתי שלו עקב טראומה שבה נורה; אמנם אנו לא לומדים הרבה על התמורות הפנימיות של רוברט מק’קול (בסרט “נקודת שוויון”) בגילומו של דנזל וושינגטון, או על אלו של בריאן מילס (“חטופה”) בגילומו של ליאם ניסן. אך אנו רואים את התוצאות: מק’קול יוצא להגנתה של פרוצה צעירה ופגיעה, ואילו מיילס מציל את בתו מידי כנופיית סוחרי הילדים שחטפה אותה. לכל אותם גיבורים יש גישה ללוחם, ל”פרא האדם” שבתוכם, אך גם לקוד המוסרי הפנימי שטבוע בהם.

גברים מסוגלים לצפות בזה כל היום. זה לא משום שהם אלימים, טיפשים, רדודים, פטריארכליים או תאבי כוח. אלא משום שאין דבר מספק יותר מלשלוח מתנקש לשעבר נגד חבורה של סוחרי ילדים; זאת כנראה הסיבה שהמם (meme) של ליאם ניסן: “אני אמצא אותך, ואני אהרוג אותך” (בדמות של בריאן מילס) הפך לחלק מהלקסיקון הבין-לאומי. או בניסוח תקין פוליטית: אין דבר מספק יותר עבור גבר מאשר להבטיח את ביטחונם של אחרים. אם לצטט את ג’ורג’ אורוול: “אנשים בכל רחבי העולם ישנים בשלווה במיטותיהם בלילה, משום שיש אנשים קשוחים העומדים נכונים לפעול באלימות למענם”[1].

אז נשים יקרות, עזבו אותנו בשקט ותנו לנו ליהנות מארכיטיפ הלוחם.


המחבר הוא שחקן מקצועי ומבקר סרטים


  1. (מתוך ויקיציטוט) https://bit.ly/3odyUpH

שתפו את הכתבה:

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
למה לקרוא ספרות קלאסית? ג’יין אוסטין מסבירה

מאיה מזרחי

ויליאם דרסיוויץ בן ה-26 היה צעיר טיפוסי וטיפש כבני גילו כשפגש לראשונה את האישה ששינתה את חייו. העובדה שהיא הלכה...

צעד גדול לשוורצנגר, צעד קטן למוסר

ווסלי ג'יי סמית

בשנת 1994 נודע כי לא רחוק היום בו המדע המודרני ימצא דרך להכניס גבר להיריון. הרחם, שהיה מאפיין נשי ייחודי לאורך כל ההיסטוריה,...

למרות הלחץ הפוליטי – שחררו את הילדים שלנו מהמהפכה

איל לוינטר

בסוף מאי השנה הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק לקיום "סדנאות הכשרה" לשוויון מגדרי בגיל הרך (גיל גן). מטרתו המוצהרת של...

כולנו עומדים למות, אבל האם ממשבר האקלים?

עידן לוי

מהו האיום הגדול ביותר על האנושות? מלחמה גרעינית? פגיעת אסטרואיד? מגפה קטלנית? אם הייתם שואלים אדם מהרחוב, בייחוד אם הוא צעיר,...

איך להיות קשה כמו יהלום וגמיש כמו קנה סוף

ד"ר משה רט

דמיינו לעצמכם את האיש או האישה הכי חיוביים שאתם יכולים: אדם מלא באופטימיות, שמחת חיים ואהבת הבריות, תמיד מאיר פנים ומחייך,...

מדינת ישראל צריכה ללמוד מהצרפתים ולעצור את הטבח בשפה העברית

מאיה מזרחי

אומרים ש"עברית שפה קשה", אבל אנשים שאומרים את זה כנראה לא למדו מעולם צרפתית. בצרפתית לא רק שיש הרבה יותר...

למה לא כל אחד יכול להיות משורר

ג'יימס סייל

המדינאי הבריטי לורד צ'סטרפילד אמר פעם: "אני בטוח מאוד שכל אדם בעל הבנה ממוצעת עשוי, באמצעות תרבות, תשומת לב ועבודה קשה, להפוך לכל אשר...

ההבדלים בין חוכמה ותמימות

ד"ר משה רט

שתי תכונות אנושיות נחשבות למידות טובות המעוררות הערכה, אולם למרבה המבוכה נראה שהן סותרות זו את זו – חוכמה ותמימות. את התמימות קצת קשה...

שתפו: