כניסה
הרשמה לניוזלטר

״ממעניין״ כאן בישראל. כעיתונאים, פעמים רבות אנחנו מקטרים על כמה היינו רוצים, למספר ימים לפחות, להיות…

מיקי חיימוביץ' | 4 בנובמבר 2014 | מחשבות | 3 דק׳

האנשים המיוחדים באמת

״ממעניין״ כאן בישראל. כעיתונאים, פעמים רבות אנחנו מקטרים על כמה היינו רוצים, למספר ימים לפחות, להיות ניו זילנד, לפתוח מהדורות חדשות באיזו ידיעה מסעירה על מחירי צמר כבשים. אבל זה לא יקרה בקרוב כנראה. אצלנו כמעט כל יום מביא משבר חדש, ואנחנו, אנשי התקשורת, נאלצים לסקר מדי יום קשיים בטחוניים, חברתיים, כלכליים, כשהמחויבות שמניעה אותנו היא לחשוף עוולות ולתעד את מה שקורה באמת. גם אני הייתי שם, לא מעט שנים. אני מכירה לא מעט מעמיתיי שפיתחו ראייה צינית וביקורתית מאוד. אבל כמי שתיווכה במשך שנים ארוכות את החדשות הקשות לציבור, חשתי שזוהי לא התמונה המלאה. כן, קשה כאן. נכון, הפכנו למדינה שבצד הקשיים האובייקטיבים גם מזניחה את החלש. אבל זו רק חלק מהתמונה הכללית, שלא מגיעה בשלמותה אל המסך. כי בצד המחויבות לתעד את מה שמקולקל, שכחנו שחשוב להראות גם את מה שטוב. זו הייתה הסיבה שהביאה אותי בזמנו ליזום את סידרת הכתבות “ישראלים עשר״, יותר מ-40 כתבות על ישראלים שתורמים למען החברה, שעוסקים בהתנדבות ושגורמים לשינויים בחיים של אחרים. אנשים יוצאי דופן.


מאז, פיתחתי עניין עמוק באנשים מסוג זה. כשאנחנו חיים במציאות קשה, עם חששות כבדים לגבי העתיד ומה שהוא צופן לנו, תמיד משמח לגלות את הצד האחר של ישראל, את האנשים שמרכיבים אותה, האנשים שהם מיוחדים באמת. לכן שמחתי כשהתבקשתי להנחות את התחרות השנתית של קרן רמון שבה נבחרים צעירים פורצי דרך המקבלים אפשרות לצאת ללימודים באוניברסיטת הסינגולריות.
כבר שלוש שנים אני פוגשת שם אנשים צעירים ומרשימים שחושבים אחרת, שפועלים אחרת, שיוזמים, אנשים מלאי מעוף. מולם, מעניין בכל שנה לפגוש את חבר השופטים, שמורכב משורה מרשימה של יזמים ומדענים, אליטת ההיי-טק הישראלי. אחד מהשופטים בתחרות היה ד״ר איתן אלירם, שהוא גם היזם של TEDMED ישראל. איתן, שהכיר את פעילותי ביוזמת “שני ללא בשר״, הציע לי להצטרף למשלחת הישראלית שיצאה לכנס ההרצאות הבין-לאומי היוקרתי המתמקד בנושאי רפואה ובריאות בוושינגטון.
החוויה של השתתפות בכנס עצמו שונה מאוד מצפייה אקראית בהרצאות נבחרות של TED ברשת. תארו לכם שלושה ימים רצופים של הרצאות מרתקות, שכל אחת פותחת פתח חדש או זווית ראייה מעניינת על נושא אחר. ההגדרה של רפואה ובריאות היא כל כך רחבה ובעצם עוסקת באספקטים החשובים ביותר של חיינו. ההרצאות היו מגוונות מאוד - חלקן מדעיות, חלקן שימושיות, אחרות אפילו פילוסופיות. אבל TEDMED אינו רק במה לטובי המרצים, החוקרים והמדענים. הוא גם חממה המרכזת אנשים שמגיעים מקצות העולם ומאפשרת להם בהפסקות, באתנחתות, לנהל רב שיח. וכך, האוהל שהוקם לצד האולם הפך גם למעין hub, ולרב שיח בין אנשים שמגיעים ממקומות שונים.
בכל שלושת הימים של הכנס הסתכלנו אנשי המשלחת הישראלית על הכנס גם בעיניים אחרות - לומדות, בנסיון להבין איך ליצור אירוע דומה באנרגיות שלו פה בארץ, כי הרי החיבור בין TEDMED לישראל מתבקש. ישראל היא אחת המדינות המובילות בתחומים שונים בעולם הרפואה ובמיוחד בתחומים הטכנולוגיים.
ירושלים תהיה השנה אחד המקומות הבודדים בעולם שיקיימו אירועי TEDMED במקביל לאירוע המרכזי בוושינגטון, ואין לי ספק שיש לנו הרבה מה לתרום. היה לי הכבוד והעונג לקחת חלק בהליך הבחירה של הדוברים ב-TEDMED ירושלים. על הבמה של TEDMED לכל אחד מהמרצים יש רק כמה דקות כדי לשטוח את הסיפור שלו, את האג׳נדה שלו. יש צוות שלם שעובד עם המרצים ומכין אותם להעביר את הרצאת חייהם. אבל באודישנים צריך לנסות ולראות אם יש למתמודד את הפוטנציאל לעמוד על הבמה ולסחוף. מול שופטים אחרים שהגיעו מתחומים מדעיים ושפטו את המתמודדים במדדים אלו, ניסיתי לנצל את נסיוני התקשורתי ולתרום מההיבט של ההופעה מול קהל והכישורים להציג את הנושא בצורה המרתקת ביותר.
ההשתתפות בפאנל השופטים הייתה מעניינת אך גם מייסרת. קשה מאוד לתת ציונים לאנשים מופלאים כל כך. כולם היו מרשימים, אנשים שעובדים על פרויקטים שאפתניים שמביאים רעיונות חדשניים, שחושבים ומנסים להפוך את עולמנו לטוב יותר. לו יכולתי הייתי בוחרת בכולם, כי מגיע להם. לכל אחד מהמתמודדים היה אותו דבר מיוחד, איזושהי הארה, איזשהו ניצוץ, שאיפה לחדש ולעורר השראה.
אנחנו זקוקים לאנשים כאלה. TEDMED הוא אירוע מרומם, במה לחיוביות. כשיוצאים מאירוע כזה מקבלים תחושה שיש לנו הרבה מה להציע לעולם. זו הזדמנות לראות אילו אנשים מופלאים יש פה. אנשים שלא עושים רק למען עצמם, אלא למען חברה ועולם טובים יותר. גם הם “ישראלים עשר״, וזה אחד האורות המנצנצים במציאות המסובכת של חיינו.

מיקי חיימוביץ׳ | צילום: רונן פדידה

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מדינות המפרץ מנסות להרגיע את המתיחות בין ישראל לאיראן מחשש למלחמה אזורית

יוני בן מנחם

מדינות המפרץ פתחו במאמץ דיפלומטי. בחלקן יש בסיסים אמריקנים והן חוששות להוות מטרה במקרה של הסלמה אזורית | פרשנות

שיקום ההרתעה הישראלית

יוני בן מנחם

גורמים בכירים בחמאס טוענים כי המלחמה מכמה חזיתות נגד ישראל שחקה לגמרי את כוח ההרתעה של ישראל. כיבוש רפיח ו"ציר פילדלפי" יתרום לחיזוק ההרתעה הישראלית מול חמאס ועשוי להשליך על המשך הלחימה מול חיזבאללה | דעה

גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים: איראן תחדש את ההתקפות על ישראל

יוני בן מנחם

במערכת הביטחון ישנם תרחישים שונים לאפשרויות הפעולה של איראן, בהם התקפות ישירות כמו ב-13 באפריל או שימוש בשלוחות שלה במזרח התיכון. על פי הערכות איראן תעשה זאת כשהיא מנסה להימנע מהסלמה שתוביל למלחמה אזורית | פרשנות

דעה: להחליף לאלתר את כל צמרת המודיעין הישראלי

יוני בן מנחם

ראש אמ"ן אהרון חליוה הודיע על התפטרותו אך צמרת המודיעין הישראלי, כולל השב"כ, שאחראית למחדל ה-7 באוקטובר עדיין במקומה. הכישלון המודיעיני ממשיך בחוסר ההצלחה לאתר את מקום המחבוא של הזרוע הצבאית של חמאס ומקום הסתרת החטופים

פרשנות: לקראת פעולה ברפיח – האם ישראל מתקדמת לעבר מיטוט חמאס ברצועה?

יוני בן מנחם

200 ימים חלפו מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה. ישראל החלה בהכנות אינטנסיביות לכיבוש רפיח

סיום המהלומות הצבאיות בין ישראל לאיראן הוא מטעה | פרשנות

יוני בן מנחם

המלחמה החשאית בין איראן לישראל הפכה לגלויה. גורמי ביטחון מעריכים כי היא תימשך בתחילת המערכה ברפיח

שתפו: