מה מתקבל כשמנסים להפוך רכב חשמלי לרכב-על חשמלי-ספורטיבי, כזה עם תאוצה אדירה ואחיזת כביש מופתית, וגם כזה שנע ללא נהמה
קול נהמה ירוקה
המגמה הירוקה המעודדת שמירה על הסביבה וידידותיות לטבע, לא פסחה גם על תחום הרכב. כיום ניתן למצוא מכוניות היברידיות המופעלות על ידי מנועי חשמל לצד מנועי הבנזין הוותיקים, וכעת, גם מכוניות חשמליות המונעות על ידי מנועי חשמל בלבד. הפתרון הזה כמובן מעניין וחכם כשמדובר ברכבי נוסעים המיועדים לקהל הרחב. אך מה קורה כשיצרני מכוניות-על מייצרים מכוניות חשמליות אקזוטיות?
צריך לשים לב לעובדה שכאשר מייצרים רכב נוסעים חשמלי להמונים, רוב הביקורת, לצד המחמאות, מתמקדת בכמה נושאים תפעוליים. ראינו את זה במשוכות אותן עוברת חברת בטר פלייס עם הרנו החשמלית: מהו טווח הנסיעה המקסימאלי בין טעינות/החלפות מצבר; עד כמה נפגע המרווח בתא המטען בשל אכלוס הסוללות החשמליות; ומה הן האמינות והסחירות הצפויות מרכב שכזה.
מעטים מבקרים את נושא ביצועי הרכב, חוויית הנהיגה אל מול רכב המונע בנזין, או "סאונד המנוע" החסר בשל היות המנוע מופעל חשמלית (ברכב נטול האגזוז).
מאידך, כשמתכננים רכב-על חשמלי, כמו הטסלה S או מרצדס SLS AMG, הפנייה היא לקהל אחר, בעל צרכים שונים לחלוטין מהקהל הטיפוסי של מכוניות בטר פלייס.
האם רכב-על חשמלי, המתנהג כרכב ספורטיבי, בעל תאוצות עוצרות נשימה ואחיזת כביש מופתית, יכול "לספק את הסחורה" כשאין לו את אותה נהמה ספורטיבית, או ליתר דיוק, כשהוא נע ללא נהמה בכלל?
נסו לדמיין אולם קולנוע מושקע. המושבים נוחים ומפנקים, עם הדום תואם, הפופקורן מלוח במידה, המיזוג מנעים את האווירה, והמסך העצום משדר תמונה חדה כתער. רק מה – מערכת הסאונד עובדת עם שני רמקולים ישנים בשיטת המונו.
האם ההנאה מהסרט תהא כמו עם מערכת סראונד מרובת רמקולים משובחים? כנראה שלא.
אז מה בכל זאת גרם ליצרני מכוניות-העל לייצר יצירות קינטיות כה יקרות ויוקרתיות, המחוברות לפלאג במקום שילגמו בנזין? מעניין.
להלן שתי דוגמאות לרכבי-על חשמליים.
מרצדס SLS AMG
מרצדס יצרה מכונית-על חשמלית, דרכה היא מנסה לשכנע את אוהבי הז'אנר שניתן לרגש באמצעות רכב כזה, למרות הדממה השוררת בתא הנוסעים בעת הנהיגה.
תא הנוסעים נותן אמנם תחושה דומה לאחיו ברכב המונע בבנזין, אלא שיש מספר אלמנטים המסגירים את היותו חשמלי: מד גדול המציג את אחוז צריכת האנרגיה שבשימוש, מד מצב וטמפרטורת הסוללה החשמלית, מידע רב במסך המרכזי אודות הרכיבים החשמליים וכד'.
ובכן, צריך לייצר מכונית מאוד משכנעת, שתצדיק מחיר שהוא כמעט פי 3 בהשוואה לגרסה ה"רגילה" של הרכב (400 אלף פאונד בריטי לחשמלי, מול 200 אלף דולר לגרסה הרגילה).
ברכב ישנה טכנולוגיה עילית רבת חידושים, למשל, 4 מנועי חשמל בכל פינות הרכב, שכל אחד מהם אחראי לגלגל אחד. המנועים מאזנים זה את זה לפי תנאי הדרך והעומס שמופעל על כל גלגל, ובעצם מייצרים אחיזת כביש והתנהגות מופתית, תוך כדי יצירת בלימה אוטומטית וכיוון הרכב לסיבוב, בעזרתו הצנועה של הנהג. התחכמות לחוקי הפיזיקה.
ברכב ישנן סוללות השוקלות 550 ק"ג. מצד אחד הסוללות מייצרות מרכז כובד נמוך מאוד המשפר את התנהגות הרכב, אך מצד שני העניין מכביד על הביצועים, ומקצר את טווחי הנהיגה בין טעינות, הקצר ממילא (כ-200 ק"מ בלבד).
אמנם למנוע יש יותר כוח מהגרסה הרגילה (750 כ"ס לעומת 620 בגרסת הבנזין החזקה), אך הוא שוקל כ-600 ק"ג יותר. התחושה המתקבלת בסופו של יום פחות ספורטיבית ופחות מהירה מהאח לוגם הבנזין.
טסלה S
הטסלה, חברה שנוסדה ב-2003 על ידי כמה גאוני היי-טק בעמק הסיליקון, חשבה כיצד לייצר מכוניות חשמליות מרגשות. הרודסטר שחשפה ב-2008 הייתה מהירה מאוד, אך נחשבה ללא יותר מאשר גימיק.
בשנת 2012 נחשפה הטסלה S, שכיוונה גבוה מאוד, היישר אל גוב האריות. הרכב סימן כמטרה את עילית מכוניות הפאר מגרמניה, ביניהן ה-CLS של מרצדס, הב.מ.וו 650 החדשה וה-A7 של אאודי.
הרכב, שסוללתו השטוחה נמצאת בתחתיתו ומנועו החשמלי היכולתי (416 כ"ס) נמצא מאחורי הציר האחורי, מגיע ל-100 קמ"ש עגולים תוך 4.6 שניות קצרצרות.
לסוללה יש בקרת טמפרטורה, השומרת על חייה ועל טווח נסיעה מקסימאלי בין טעינות. טעינת הרכב, אגב, אורכת בין 10-5 שעות, תלוי בסוג ההטענה.
הרכב, שמחירו (כ-100,000 דולר לגרסה המאובזרת ביותר) גבוה בכ-10% עד 20% מזה של מתחריו הישירים, נותן את כל הפינוק האפשרי בתא הנוסעים, ובין היתר נהנה מקונסולה מרכזית נטולת כפתורים המציגה שליטה מלאה בכלל מערכות הרכב דרך מסך מגע עצום ממדים ("17).
בשל העדר מנוע בנזין יש לרכב שני תאי מטען, גם בחלק הקדמי, וישנה אופציה לשני מושבים נוספים בחלק האחורי, הפונים נגד כיוון הנסיעה.
השורה התחתונה
רכבי-העל החשמליים הנוכחיים מציגים מפגן יכולת טכנולוגית מרשימה של היצרנים.
הרכבים הללו אמנם מפתיעים מאוד ביכולותיהם הספורטיביות, אך עד שמשקל הסוללות לא יקטן משמעותית, עד שטווחי הנסיעה לא ישתפרו, ובגלל העדר פס הקול הנהדר של דגמי הבנזין מתומני הצילינדרים, לא נראה שיהיו אלה להיטי המכירות הבאים, לפחות לא בעשור הקרוב.
- הכותב הוא מנהל לשעבר של מותגי היוקרה יגואר ואלפא רומיאו, והינו הבעלים של
Even Better, ייעוץ וקניינות פרימיום. www.evenbetter.co.il
עוד כתבות של טל אבן
תוכן נוסף עבורך
-
פרשנות: המרוץ לבונקר של יחיא סינוואר
יוני בן מנחם
-
פרשנות: ישראל פתחה בקמפיין מדיני להרחקת חיזבאללה מקו הגבול
יוני בן מנחם
-
פרשנות: איראן מתלבטת לגבי המשך המלחמה ברצועה
יוני בן מנחם
-
פרשנות: ח'אן יונס תחילה – כיצד עשוי להיראות התמרון הקרקעי בהמשך המלחמה
ד"ר עומר דוסטרי
-
דעה: יש לטפל בסינוואר רק בשיטות של מאפיה
יוני בן מנחם
קול נהמה ירוקה
מה מתקבל כשמנסים להפוך רכב חשמלי לרכב-על חשמלי-ספורטיבי, כזה עם תאוצה אדירה ואחיזת כביש מופתית, וגם כזה שנע ללא נהמה
המגמה הירוקה המעודדת שמירה על הסביבה וידידותיות לטבע, לא פסחה גם על תחום הרכב. כיום ניתן למצוא מכוניות היברידיות המופעלות על ידי מנועי חשמל לצד מנועי הבנזין הוותיקים, וכעת, גם מכוניות חשמליות המונעות על ידי מנועי חשמל בלבד. הפתרון הזה כמובן מעניין וחכם כשמדובר ברכבי נוסעים המיועדים לקהל הרחב. אך מה קורה כשיצרני מכוניות-על מייצרים מכוניות חשמליות אקזוטיות?
צריך לשים לב לעובדה שכאשר מייצרים רכב נוסעים חשמלי להמונים, רוב הביקורת, לצד המחמאות, מתמקדת בכמה נושאים תפעוליים. ראינו את זה במשוכות אותן עוברת חברת בטר פלייס עם הרנו החשמלית: מהו טווח הנסיעה המקסימאלי בין טעינות/החלפות מצבר; עד כמה נפגע המרווח בתא המטען בשל אכלוס הסוללות החשמליות; ומה הן האמינות והסחירות הצפויות מרכב שכזה.
מעטים מבקרים את נושא ביצועי הרכב, חוויית הנהיגה אל מול רכב המונע בנזין, או "סאונד המנוע" החסר בשל היות המנוע מופעל חשמלית (ברכב נטול האגזוז).
מאידך, כשמתכננים רכב-על חשמלי, כמו הטסלה S או מרצדס SLS AMG, הפנייה היא לקהל אחר, בעל צרכים שונים לחלוטין מהקהל הטיפוסי של מכוניות בטר פלייס.
האם רכב-על חשמלי, המתנהג כרכב ספורטיבי, בעל תאוצות עוצרות נשימה ואחיזת כביש מופתית, יכול "לספק את הסחורה" כשאין לו את אותה נהמה ספורטיבית, או ליתר דיוק, כשהוא נע ללא נהמה בכלל?
נסו לדמיין אולם קולנוע מושקע. המושבים נוחים ומפנקים, עם הדום תואם, הפופקורן מלוח במידה, המיזוג מנעים את האווירה, והמסך העצום משדר תמונה חדה כתער. רק מה – מערכת הסאונד עובדת עם שני רמקולים ישנים בשיטת המונו.
האם ההנאה מהסרט תהא כמו עם מערכת סראונד מרובת רמקולים משובחים? כנראה שלא.
אז מה בכל זאת גרם ליצרני מכוניות-העל לייצר יצירות קינטיות כה יקרות ויוקרתיות, המחוברות לפלאג במקום שילגמו בנזין? מעניין.
להלן שתי דוגמאות לרכבי-על חשמליים.
מרצדס SLS AMG
מרצדס יצרה מכונית-על חשמלית, דרכה היא מנסה לשכנע את אוהבי הז'אנר שניתן לרגש באמצעות רכב כזה, למרות הדממה השוררת בתא הנוסעים בעת הנהיגה.
תא הנוסעים נותן אמנם תחושה דומה לאחיו ברכב המונע בבנזין, אלא שיש מספר אלמנטים המסגירים את היותו חשמלי: מד גדול המציג את אחוז צריכת האנרגיה שבשימוש, מד מצב וטמפרטורת הסוללה החשמלית, מידע רב במסך המרכזי אודות הרכיבים החשמליים וכד'.
ובכן, צריך לייצר מכונית מאוד משכנעת, שתצדיק מחיר שהוא כמעט פי 3 בהשוואה לגרסה ה"רגילה" של הרכב (400 אלף פאונד בריטי לחשמלי, מול 200 אלף דולר לגרסה הרגילה).
ברכב ישנה טכנולוגיה עילית רבת חידושים, למשל, 4 מנועי חשמל בכל פינות הרכב, שכל אחד מהם אחראי לגלגל אחד. המנועים מאזנים זה את זה לפי תנאי הדרך והעומס שמופעל על כל גלגל, ובעצם מייצרים אחיזת כביש והתנהגות מופתית, תוך כדי יצירת בלימה אוטומטית וכיוון הרכב לסיבוב, בעזרתו הצנועה של הנהג. התחכמות לחוקי הפיזיקה.
ברכב ישנן סוללות השוקלות 550 ק"ג. מצד אחד הסוללות מייצרות מרכז כובד נמוך מאוד המשפר את התנהגות הרכב, אך מצד שני העניין מכביד על הביצועים, ומקצר את טווחי הנהיגה בין טעינות, הקצר ממילא (כ-200 ק"מ בלבד).
אמנם למנוע יש יותר כוח מהגרסה הרגילה (750 כ"ס לעומת 620 בגרסת הבנזין החזקה), אך הוא שוקל כ-600 ק"ג יותר. התחושה המתקבלת בסופו של יום פחות ספורטיבית ופחות מהירה מהאח לוגם הבנזין.
טסלה S
הטסלה, חברה שנוסדה ב-2003 על ידי כמה גאוני היי-טק בעמק הסיליקון, חשבה כיצד לייצר מכוניות חשמליות מרגשות. הרודסטר שחשפה ב-2008 הייתה מהירה מאוד, אך נחשבה ללא יותר מאשר גימיק.
בשנת 2012 נחשפה הטסלה S, שכיוונה גבוה מאוד, היישר אל גוב האריות. הרכב סימן כמטרה את עילית מכוניות הפאר מגרמניה, ביניהן ה-CLS של מרצדס, הב.מ.וו 650 החדשה וה-A7 של אאודי.
הרכב, שסוללתו השטוחה נמצאת בתחתיתו ומנועו החשמלי היכולתי (416 כ"ס) נמצא מאחורי הציר האחורי, מגיע ל-100 קמ"ש עגולים תוך 4.6 שניות קצרצרות.
לסוללה יש בקרת טמפרטורה, השומרת על חייה ועל טווח נסיעה מקסימאלי בין טעינות. טעינת הרכב, אגב, אורכת בין 10-5 שעות, תלוי בסוג ההטענה.
הרכב, שמחירו (כ-100,000 דולר לגרסה המאובזרת ביותר) גבוה בכ-10% עד 20% מזה של מתחריו הישירים, נותן את כל הפינוק האפשרי בתא הנוסעים, ובין היתר נהנה מקונסולה מרכזית נטולת כפתורים המציגה שליטה מלאה בכלל מערכות הרכב דרך מסך מגע עצום ממדים ("17).
בשל העדר מנוע בנזין יש לרכב שני תאי מטען, גם בחלק הקדמי, וישנה אופציה לשני מושבים נוספים בחלק האחורי, הפונים נגד כיוון הנסיעה.
השורה התחתונה
רכבי-העל החשמליים הנוכחיים מציגים מפגן יכולת טכנולוגית מרשימה של היצרנים.
הרכבים הללו אמנם מפתיעים מאוד ביכולותיהם הספורטיביות, אך עד שמשקל הסוללות לא יקטן משמעותית, עד שטווחי הנסיעה לא ישתפרו, ובגלל העדר פס הקול הנהדר של דגמי הבנזין מתומני הצילינדרים, לא נראה שיהיו אלה להיטי המכירות הבאים, לפחות לא בעשור הקרוב.
- הכותב הוא מנהל לשעבר של מותגי היוקרה יגואר ואלפא רומיאו, והינו הבעלים של
Even Better, ייעוץ וקניינות פרימיום. www.evenbetter.co.il