כניסה
הרשמה לניוזלטר

מהו נס? האם ההתבטאות שלו היא בהכרח על טבעית? ואיך זה קשור ישירות גם בטבע

ד"ר משה רט | 8 במאי 2024 | גוף, נפש ורוחניות | 3 דק׳

הניסים שמתרחשים כל הזמן

האם קורים ניסים במציאות? ומהו בכלל נס? שאלות אלה מלוות את עם ישראל לדורותיו, ובעיקר בימים אלה. האם סיכול המתקפה האיראנית, למשל, היה בגדר נס – או פשוט הצלחה שנבעה מטכנולוגיה מתקדמת וממאמצים של בני אדם מוכשרים?

כדי להשיב על שאלות כאלה, יש קודם כל לברר מהו נס. יש הרואים בנס אירוע על טבעי בלבד, שאינו יכול לקרות בדרך הטבע, כמו למשל מטה עץ שנהפך לנחש, או ים הנקרע לשניים ומאפשר לחצותו. בתנ"ך מתוארים לא מעט ניסים כאלה שנעשו על ידי ה' ונביאיו. אם זוהי ההגדרה של נס, אכן נתקשה למצוא אירועים מובהקים כאלה בימינו.

אולם מדברי חז"ל והפרשנים, נראה שניסים אינם מוגבלים דווקא לאירועים על טבעיים. כך למשל, המשנה במסכת אבות (פרק ה משנה ה) מונה עשרה ניסים קבועים שהיו בבית המקדש, בהם "לא הפילה אישה מריח בשר הקודש", "לא אירע קֶרי לכוהן גדול ביום הכיפורים", ו"לא הזיק נחש ועקרב בירושלים מעולם". תופעות אלה בהחלט אינן סותרות את חוקי הטבע, אלא לכל היותר מהוות חריגה סטטיסטית מסוימת מהממוצע הצפוי. בחנוכה ובפורים אנו מודים בתפילה "על הניסים [...] שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה" – אף על פי שההצלה המתוארת במגילת אסתר וניצחונותיהם של המקבים על היוונים אין בהם שום שינוי מחוקי הטבע. יתרה מזאת, אנו אף מודים בתפילה "על ניסיך שבכל יום עמנו", כלומר התפיסה היא שבכל יום קורים לנו ניסים, גם אם איננו רואים נהר שהופך לדם או אש שיורדת מהשמים.

אשר בראון דורנד, "עצי האשורים", 1845. ניסים יכולים לקרות בכל מקום ובכל זמן, לא בהכרח כאירועים חריגים ודרמטיים, אלא בדברים הפשוטים ביותר, בטבע עצמו | Renata Sedmakova/Shutterstock.com

שתפו: