כניסה
הרשמה לניוזלטר

מתייחסים אליה כאל סוס טרויאני – ראשי ארגוני הביון מזהירים מפניה, נטען כי היא משמשת ככלי במלחמה פסיכולוגית נגד המערב, ושניתן לכוון אותה כך שתדרדר את הדור הצעיר שלנו. ולמרות זאת, טיקטוק נכנסת חזק יותר ויותר לכל היבטי החברה

“המלחמה הרכה” של האפליקציה המסוכנת ביותר בעולם

תחקיר שערך בנובמבר 2021 "כתב העת לסיכונים פוליטיים" (The Journal of Political Risk), ז'ורנל העובר ביקורת עמיתים, מצא כי טיקטוק (TikTok), האפליקציה הפופולרית ליצירת קטעי וידאו קצרים ושיתופם, היא "מקור לעוצמה הרכה של סין" המאפשרת להפיץ במערב ערכים שיוצריה טבעו בה.

"עוצמה רכה" או "כוח רך" הוא היכולת להשפיע על אחרים, לעצב את העדפותיהם כדי להשיג תוצאות רצויות, מבלי להשתמש בהפחדה או באיומים צבאיים או פוליטיים. במקרה של טיקטוק, טען התחקיר, הדבר נעשה באמצעות משיכה של משתמשים לאפליקציה המספקת בידור. כל זאת כדי להחדיר בהדרגה ערכים או התנהגויות מסוימות המכווינות את הציבור בכיוון רצוי. הכיוון הרצוי יכול להיות כל דבר – החל מהתנהגות מסוימות המדרדרת את החברה ועד לצנזורה של סרטונים בניסיון לשלוט בנרטיב מסוים.

המפלגה הקומוניסטית הסינית (המק"ס) משקיעה מדי שנה קרוב ל-10 מיליארד דולר ב"כוח הרך" שלה, המתבטא בהגדלת נוכחותה בכל סוגי התקשורת, החינוך, האמנויות ותחומים אחרים, נטען בתחקיר. מטרתה של סין, כפי שהגדיר זאת מנהיג סין שי ג'ין-פינג, היא "חידוש האומה הסינית" – בניית מדינה סינית משגשגת, חזקה ומודרנית. אידיאולוגיה שיש לה מיקוד כפול, טען כתב העת: כלפי פנים המטרה היא לבסס אחדות. וכלפי חוץ, בעולם, המטרה היא להחזיר לסין את "המעמד הבין-לאומי האבוד" שלה.

אילוסטרציה: מגזין אפוק

שתפו: