כניסה
הרשמה לניוזלטר

האנושות מנסה לפתור את "משבר האקלים", אבל יוצרת משבר חדש – חרדה, דיכאון וייאוש בקרב ילדים – הנאלצים לעבור טיפולים פסיכולוגיים. בשנה הבאה תיכנס ההתחממות הגלובלית לתוכנית הלימודים בבתי הספר בישראל – האם היא תוביל לגל חדש של מטופלי חרדה?

דינה גורדון | 10 באפריל 2022 | חברה והיסטוריה | 13 דק׳

נבואות סוף העולם יצרו ענף חדש: קליניקות לטיפול בחרדת אקלים

ג'סיקה ניל (שם בדוי, בת 30) התעוררה שוב מחלום בלהות. היא הרגישה את ליבה הולם בפראות וגופה היה מכוסה בזיעה קרה. היא הציצה בטלפון שלה: השעה הייתה שלוש לפנות בוקר. היא שכבה בשקט, מנסה להירגע תוך שהיא מעבירה מול עיניה שוב ושוב את מה שראתה בחלום: היא עומדת על בימת עץ קטנה בכיכר מרכזית בעיר, ומסביבה אנשים בהם משפחות עם ילדים המתרוצצים בעיסוקיהם. היא מנסה בכל כוחה להפנות את תשומת ליבם לאסונות שהיא רואה מרחוק. אסונות המתקרבים אליהם במהירות בזה אחר זה: שריפה ענקית ממזרח, הוריקן משתולל ממערב ושיטפון ענק מצפון. היא צורחת, מנופפת בידיה, רוקעת ברגליה, אבל איש אינו רואה ואינו מקשיב לה. היא יודעת שתוך זמן קצר העולם ייחרב, כולם ימותו, וגם היא תמות.

ניל התעוררה בתחושה של יגון עמוק וייאוש. כאשר כל גופה עדיין רועד היא פנתה לאמת את הפחדים מול העובדות. היא קמה ממיטתה, הדליקה את המחשב, ובדקה בקדחתנות את הטמפרטורות בכל העולם, את הדיווחים האחרונים על התחממות כדור הארץ, את הניסיונות הכושלים להוריד את פליטת הפחמן, את האסונות האקולוגיים שקורים במקומות שונים בעולם ואת מצב הכחדת חיות הבר.

ניל אינה היחידה שמחשבות על התחממות האקלים מתרוצצות בראשה ללא הרף, גורמות לה להתקפי פאניקה ומשבשות את חייה. סקר שפורסם בז'ורנל הרפואי "לאנסט", בחן 1,000 נבדקים בגילים 25-16 בעשר מדינות, בהן ארה"ב, בריטניה, צרפת, פורטוגל, הודו, ניגריה ועוד. לפי תוצאות הסקר, כ-50 אחוז מהמשתתפים בכל אחת מהמדינות אמרו שהם מודאגים באופן קיצוני או מודאגים מאוד מהתחממות כדור הארץ, ופוחדים מהעתיד. יותר מ-50 אחוז דיווחו שהם סובלים באופן מתמשך מחרדה, כעס, חוסר אונים ואשמה, ומתקשים בתפקוד היום-יומי.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
צופן ישמעאל: מקור הסכסוך הדתי מול המוסלמים, והאם ניתן לפצח אותו

קרן זריהן, מאיה מזרחי

הרב אורי שרקי נסע להיפגש עם מנהיגים רוחניים בעולם המוסלמי בניסיון לחולל שינוי אצלם אחרי טבח ה-7 באוקטובר. "קיימתי איתם שיחות גלויות, שבהן שאלתי שאלות תיאולוגיות וקיבלתי תשובות שלא הייתי מצפה בכלל לשמוע מהעולם המוסלמי"

כסף במעטפות: התעשייה המשגשגת של ההגירה הבלתי חוקית

מאיה מזרחי

ארה"ב, בשיתוף עם האו"ם והאיחוד האירופי, הקימו "תחנות" לאורך נתיבי ההגירה בהן משלמים כספים במזומן למהגרים בלתי חוקיים – בדרכם ליעד. טוד בנסמן, ממרכז המחקר לענייני הגירה בארה"ב, שראיין את המהגרים, את המבריחים ואת האנשים המחלקים את הכסף – מתריע: ״משבר ההגירה שאנו רואים כעת קשור באידיאולוגיות המתפשטות מתחת לפני השטח, לא רק בארה"ב אלא בעולם כולו״

מהי "מחלה X", ומדוע ארגון הבריאות העולמי מתכונן אליה?

קרן זריהן

בשנים האחרונות נערך ארגון הבריאות העולמי לתרחיש של התפרצות המגפה הבלתי צפויה הבאה

"כחוקר אני רוצה לייצר מול המחבל מצב שהוא מספר לי את צפונות ליבו. אני רוצה לדעת דברים שיעזרו לי להציל אנשים"

איל לוינטר

משה פוזאילוב נחשב לבכיר חוקרי השב"כ בשני העשורים האחרונים. בריאיון למגזין אפוק הוא נכנס לראשם של מחבלים, מדבר על שיטות שכנוע שלמד במהלך חקירות שב"כ, מתייחס לתפיסה האמריקנית של המזרח התיכון וגם צולל לפתרון ביום שאחרי

השתלטות הכסף הזר: קטאר, סין וערב הסעודית קונות את האקדמיה

איל לוינטר

הן מזרימות מאות מיליוני דולרים לאוניברסיטאות, מנסות לקנות את שתיקתן ומרחיבות אט אט את השפעתן האידאולוגית, המנוגדת לערכי המערב. כך זה נראה

"בחוגים משפיעים מאוד יש אידיאולוגיה שלטת המחלקת את העולם למדכאים ולמדוכאים"

מאיה מזרחי

מבט על האידיאולוגיה ששוטפת את האוניברסיטאות ומצדיקה אונס, עריפת ראשים ותמיכה בטרור

שתפו: