כניסה
הרשמה לניוזלטר

ספר שיועד לפתור את בעיות החברה הרב-תרבותית של בריטניה לפני 17 שנה, רלוונטי לישראל של היום יותר מתמיד

נדב רט | 9 בספטמבר 2024 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

הטרגדיה היוונית של העולם המערבי

הדבר הראשון שחשוב לדעת על ספרו החדש של הרב יונתן זקס, לשעבר רבה הראשי של בריטניה, הוא שהוא לא בדיוק חדש. הרב זקס נפטר לפני כמעט ארבע שנים, והספר שיצא לאחרונה בעברית הוא תרגום לספר שיצא בשם זהה בבריטניה בשנת 2007, כשהממלכה הייתה עסוקה בללקק את פצעיה אחרי מתקפות הטרור הקטלניות שאירעו ביולי 2005, וסדקו את חלום החברה הרב-תרבותית המשגשגת, שהיה לקו הפוליטי המוביל בממלכה עד אז.

המידע הזה חשוב מכמה סיבות. ראשית, מכיוון ש"הבית שאנו בונים ביחד" הוא ספר בריטי מאוד, המתייחס בפרקים רבים לחברה הבריטית באופן קונקרטי, ומציע לה פתרונות מעשיים. אך מעניין מכך זה לראות כיצד המחבר מנתח את הבעיות של החברה הפוסטמודרנית, הרב-תרבותית, המתמכרת לאיטה לרשתות חברתיות כבר בתחילת ההתמכרות הזו – ומנבא היטב את סופה הרע והמר.

ספריו של הרב זקס הם תמיד אינטליגנטיים ורחבי-אופקים. הוא בונה את טיעוניו באופן רהוט, לבנה על גבי לבנה, פיסקה אחרי פיסקה ופרק אחרי פרק כך שהתענוג בקריאתם אינו מתפוגג אפילו אם בסופו של דבר לא מסכימים עם הטיעון באופן מלא. עדיין נפלא להיחשף לרוחב הדעת וליכולת הניתוח המופלאה. העולם הרב-תרבותי, אותו מנתח הרב זקס, הוא עולם בו אזרחים ותיקים ומהגרים, בני דתות שונות, בעלי אמונות שונות וסגנונות שונים אמורים לבנות חיים משותפים יחד.

הרב יונתן זקס, "הבית שאנו בונים יחד", הוצאת מגיד, יוני 2024

שתפו: