כניסה
הרשמה לניוזלטר

להשיג ללא מאבק, להתכופף כדי להתיישר, להחסיר כדי להשלים

דינה גורדון | 8 באוגוסט 2024 | תרבות ואמנות | 3 דק׳

להתנהל בחיים לפי חוכמת הדאו

המחשבה הרווחת היום היא שכדי לקדם את החברה ולשפר את החיים יש להתמקד במבט קדימה אל העתיד, בהמצאות החדשות במדע ובטכנולוגיה. אבל בסין העתיקה רבים האמינו שככל שאנשים מתקדמים הם נעשים מורכבים ומתוחכמים יותר, ואז הם גם הולכים ומתדרדרים – מתרחקים ממה שחשוב באמת. כדי להתקדם ולהשתפר יש דווקא להביט לאחור, אל החוכמה הגבוהה של העבר, שעשויה לעזור לנו למצוא את הדרך הנכונה בחיים.

בסין העתיקה אנשים האמינו שאפשר להשיג את החוכמה הגבוהה הזו בשלוש דרכים עיקריות: הקונפוציוניזם – דרך חיים המתמקדת בהתנהלות מוסרית שקונפוציוס נחשב למורה הגדול שלה; הבודהיזם, שהגיע לסין במאה השלישית לספירה ושם דגש על היפרדות האדם מתשוקותיו ועל היציאה מהאשליה שאנחנו חיים בה; והדאואיזם, דרך רוחנית המעודדת את האדם לחזור אל הפשטות והתמימות ולמצוא את האני האמיתי שלו.

"ספר הדרך והסגולה" נחשב לקאנון של תורת הדאואיזם, ומחברו, לאו דזה, נחשב לאבי הדאואיזם. הספר הצנום כולל 81 שירים מינימליסטיים הכתובים בשפה פיוטית ורוויים ניגודים ומסתורין המזמינים הבנות ופירושים שונים. למרות קוצר מידתו, הספר עשיר באמיתות חיים וכולל בין השאר פילוסופיה מדינית, מוסר, רפואה, אמנות לחימה ומטפיזיקה. כדי להגיע לחוכמה העמוקה הטמונה בו, כדאי לקרוא אותו באיטיות רבה, לא להגיע להבנות ולמסקנות נמהרות, ולא להתייאש אם הוא נראה לעתים סתום ועלום.

לאו דזה, "ספר הדרך והסגולה", תרגום: אורי קפלן, הוצאת פרפנצ'ה, יוני 2024

שתפו: